2011-01-23, 18:28
Medlem
Midnights avatar
Satt på pendeln som precis rullade in på stationen. Plötsligt bromsar tåget till kraftigare än vanligt för att sedan stanna.

Jag reflekterade inte så mycket över det faktiskt utan gick mekaniskt mot dörrarna och där fattade jag att något var fel för då såg jag att hela tåget inte hade rullat in på perrongen och dörrarna öppnades naturligtvis inte.

Hörde då någon annan i tåget säga "jag tror vi körde på någon". Och inte förens då kopplade jag helt och hållet om vad som hade hänt.

Jag sätter mig ner i sätet igen och väldigt snabbt skrapar högtalaren igång. En skakig röst informerar att "en olycka har skett på perrongen och vi väntar just nu på ambulans. Var vänliga och sitt kvar på era platser och öppna inte nödutgångarna"

Går några minuter och högtalarna raspar igång några gånger till med ungefär samma meddelande. Han lät väldigt tagen.

Senare går en förare/konduktör (någonting) igenom hela tåget och kollar så alla mår bra och manar till lugn. Jag frågade då honom om vi hade kört över någon och han nickade.

Brandkår är först på plats sedan kommer ambulans och sist polis.

Ser räddningspersonalen springer förbi på perrongen och blir sedan väldigt förvånad när de har gått runt tåget och står precis under mitt fönster och kollar under tåget. Jag ser att de tar på sig ett par långa gummihandskar och förstår då att det inte är en levande person under där jag sitter.

En av ambulanspersonalen får syn på mig och viftar åt mig att försvinna vilket jag givetvis gör.

Under tiden går konduktören ett till varv i tåget och ser då att en mor med hennes mycket små barn nyfiket står och kollar ut på räddningspersonalen. Han säger då till modern att flytta på sina barn till andra sidan tåget "för tro mig det är ingenting och det där" .

Till sist får vi komma av tåget och jag ser då på håll hur räddningspersonalen lyfter upp flera plastpåsar från spåret och lägger in dem i tåget. Senare kommer likvagnen förbi mig. Men ser att en illa tillknycklad människa ligger under filten. Jag är inte säker men jag upplevde det som att människan var delad vid midjan.

Senare rullar de bort tåget och brandmännen skottar snö över blodet. Ser att en brandman böjer sig ner och plockar upp något från spåret som han sedan ger till en annan personal på perrongen då ser jag att det är en liten svart handväska de hittade.

Det kändes rätt tragiskt alltihopa. Just det där med handväskan för den såg jag så tydligt kommer jag nog inte att glömma i första taget. Konstigt nog kändes hela händelsen ännu mer tragisk just när jag såg väskan.
Senast redigerad av Midnight 2011-01-23 kl. 18:30.
Citera
2011-01-23, 18:45
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Inom SL så säger man alltid som det är. Självmord och olyckor kallas för "olyckshändelse" i både högtalare och annan information.

Är du verkligen helt säker på det där?
Jag kan dra ett flertal gånger till minnes att det stått signalfel och dylikt som meddelande och senare har man via andra resenärer fått höra att det varit en som blivit påkörd.

Som sagt det har hänt flera gånger. Aldrig har det stått olycka utan alltid står det något annat. Och flera av de här gångerna har man fått höra efteråt att personer avlidit.

Men självklart förstår jag också att oftast när det står t.ex. signalfel så är det signalfel men det är nog inte alltid så.
Citera
2011-01-23, 19:10
Medlem
Pallevantes avatar
Jag satt på en tunnelbana som körde på en tjej vid medborgarplatsen i somras. Tänkte inte mycket på det, var ganska full och hade en kompis som var odräglig som jag redan tog hand om. Minns att det blev väldigt tyst bland folk på tåget och att vi stod stilla ett tag innan vi fick utrymma genom den del av tåget som inte fortfarande var inne i tunneln. En hel massa poliser och ambulanspersonal på perrongen. Såg inget blod eller dylikt.
Citera
2011-01-23, 20:24
Medlem
Sniglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Text

Åh, fy helvete! Nu kommer jag aldrig mer vilja åka tåg.

En gång körde tåget på en bil (!) och jag minns än idag ångesten jag kände då. Jag var helt säker på att nån hade dött, men som tur var var bilen tom. Hade någon dött och jag sett köttfärs och platspåsar, ja då hade det blivit terapi livet ut. Fyfan!
Citera
2011-01-23, 21:21
Medlem
GeneralGibsons avatar
Satt i ett pendeltåg som körde på två hästar en gång. Det var mitt ute i skogen i princip och tåget bromsade in väldigt kraftigt. Alla undrade vad det var som hade hänt så klart, men det kom fram ganska fort vad som hade hänt. För att vara ärlig skrattade jag lite åt hur absurd situationen var, medan andra blev väldigt upprörda och kände enorm empati för hästarna. Fick lite sura blickar, men självklart kändes det ju inte kul egentligen att tåget precis gjort färs av två fina hästar.

När vi senare steg av tåget var loket väldigt blodigt, och jag vill minnas att det hängde hästdelar på lyktorna och lite varstans.
Citera
2011-01-23, 23:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Vad du tar i då! Senast i julhelgen stod jag själv på en tågstation och högtalarutropen förkunnade oavbrutet under en timmes tid att trafiken var inställd tills vidare på grund av "obehöriga på spåret"!
Det visade sig senare att det var frågan om att en lokförare kört på en människa vilket trafikledningen givetvis kände till men valde att inte berätta för resenärerna...

Citat:
Är du verkligen helt säker på det där?
Jag kan dra ett flertal gånger till minnes att det stått signalfel och dylikt som meddelande och senare har man via andra resenärer fått höra att det varit en som blivit påkörd.

Som sagt det har hänt flera gånger. Aldrig har det stått olycka utan alltid står det något annat. Och flera av de här gångerna har man fått höra efteråt att personer avlidit.

Men självklart förstår jag också att oftast när det står t.ex. signalfel så är det signalfel men det är nog inte alltid så.

Var detta inom SL-land? Hursom så visst tog jag i lite: SLs trafikledare kan säkert få hjärnsläpp och säga fel saker i högtalarna. Men policyn, vilken nästan alltid följs, är att säga som det är. SL har inget intresse av att ljuga i dessa fall, tvärtom.
Citera
2011-01-23, 23:54
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Var detta inom SL-land? Hursom så visst tog jag i lite: SLs trafikledare kan säkert få hjärnsläpp och säga fel saker i högtalarna. Men policyn, vilken nästan alltid följs, är att säga som det är. SL har inget intresse av att ljuga i dessa fall, tvärtom.

Okej. Jo det är i SL-riket. Men det kanske är lite olika vem som sitter och skriver meddelande och så för ibland står det nog precis som du säger "p.g.a. olycka" när jag tänker efter.
Citera
2011-01-23, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Ett Jag var med om att en tjej blev överkörd av roslagsbanan för en tjugo år sedan. Hon försökte tydligen att gena över spåren vid "Universitetet" och hann inte över.

Ganska många som har försökt gena men inte hunnit. Min sambo satt på roslagsbanen mellan Roslagsnäsby(?) och Täby galopp när någon kvinna försökte just gena över, precis när min sambo dessutom tittar ut och blir vittne till hela kalaset.

Offtopic:
Själv har jag varit med om att någon idiot vid (gamla) Frescati försökt hinna över med bil och släp men dom hann inte över med släpet varpå tåget kör rätt in det med en j-vla smäll. Första vagnen, den jag givetvis satt i, stegrade sig och då jag precis hade rest mig upp för att slänga en tidning blev resultatet av en jävligt obehaglig kullerbytta.

Stort "tack" till Roslagsbanans personal som måste ha sett en film med titeln "Välkommen till Auswitch - RAUS!" då kofösning fick sig en ny betydelse

Lägg därtill åtskilliga som strykit med då dom har korsat en övergång med hörlurarna till en walkman/ipod/etc på högsta volym och inte noterat tåget komma...
Citera
2011-01-24, 00:58
Bannlyst
Citat:
Satt på pendeln som precis rullade in på stationen. Plötsligt bromsar tåget till kraftigare än vanligt för att sedan stanna.

Jag reflekterade inte så mycket över det faktiskt utan gick mekaniskt mot dörrarna och där fattade jag att något var fel för då såg jag att hela tåget inte hade rullat in på perrongen och dörrarna öppnades naturligtvis inte.

Hörde då någon annan i tåget säga "jag tror vi körde på någon". Och inte förens då kopplade jag helt och hållet om vad som hade hänt.

Jag sätter mig ner i sätet igen och väldigt snabbt skrapar högtalaren igång. En skakig röst informerar att "en olycka har skett på perrongen och vi väntar just nu på ambulans. Var vänliga och sitt kvar på era platser och öppna inte nödutgångarna"

Går några minuter och högtalarna raspar igång några gånger till med ungefär samma meddelande. Han lät väldigt tagen.

Senare går en förare/konduktör (någonting) igenom hela tåget och kollar så alla mår bra och manar till lugn. Jag frågade då honom om vi hade kört över någon och han nickade.

Brandkår är först på plats sedan kommer ambulans och sist polis.

Ser räddningspersonalen springer förbi på perrongen och blir sedan väldigt förvånad när de har gått runt tåget och står precis under mitt fönster och kollar under tåget. Jag ser att de tar på sig ett par långa gummihandskar och förstår då att det inte är en levande person under där jag sitter.

En av ambulanspersonalen får syn på mig och viftar åt mig att försvinna vilket jag givetvis gör.

Under tiden går konduktören ett till varv i tåget och ser då att en mor med hennes mycket små barn nyfiket står och kollar ut på räddningspersonalen. Han säger då till modern att flytta på sina barn till andra sidan tåget "för tro mig det är ingenting och det där" .

Till sist får vi komma av tåget och jag ser då på håll hur räddningspersonalen lyfter upp flera plastpåsar från spåret och lägger in dem i tåget. Senare kommer likvagnen förbi mig. Men ser att en illa tillknycklad människa ligger under filten. Jag är inte säker men jag upplevde det som att människan var delad vid midjan.

Senare rullar de bort tåget och brandmännen skottar snö över blodet. Ser att en brandman böjer sig ner och plockar upp något från spåret som han sedan ger till en annan personal på perrongen då ser jag att det är en liten svart handväska de hittade.

Det kändes rätt tragiskt alltihopa. Just det där med handväskan för den såg jag så tydligt kommer jag nog inte att glömma i första taget. Konstigt nog kändes hela händelsen ännu mer tragisk just när jag såg väskan.

väldigt obehagligt att höra
Citera
2011-01-24, 01:18
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Skitsnack av ditt ex eller dig!

Skitsnack!

Inom SL så säger man alltid som det är. Självmord och olyckor kallas för "olyckshändelse" i både högtalare och annan information.

"Vagnfel" är vagnfel. Kan vara allt från krånglande dörr som försenar tåget till ett stillastående tåg som inte går att rubba ur fläcken.

"Obehöriga på spåret" innebär just att någon sett obehöriga personer i spårområdet. Då blir det förseningar eftersom tågen måste ta det jävligt lugnt förbi den platsen. Oftast är det klottrare som ställer till detta problem.

/Anställd inom SL
Vadå skitsnack? Jag har då ingen anledning att tvivla på hennes ord. Snarare framstår du som rätt oseriös när du använder sådana fraser oprovocerat.
Citera
2011-01-24, 01:33
Medlem
Jag har varit med om detta. Satt allra längst fram så kände en rejäl duns och sen tvärstannade tåget. Vi fick veta att det "skett en olycka" först och sen berättade föraren att det var en olycka med en person. Utanför fönsterna såg vi hur räddningspersonal med blodiga hanskar "städade upp". När jag gick av tåget så var det hyfsat avtorkat men det fanns rester av blod och "kött" fram på tåget. Otrevligt som fan
Citera
2011-01-24, 13:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Vadå skitsnack? Jag har då ingen anledning att tvivla på hennes ord. Snarare framstår du som rätt oseriös när du använder sådana fraser oprovocerat.

Klart du inte tvivlar på hennes ord eftersom du inte vet hur det funkar. Jag som vet hur det funkar inser att det är skitsnack.

Att du skrev det här svaret utan att ta notis av det andra jag skrev visar tydligt att du heller inte är intresserad av fakta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in