• 2
  • 3
2011-01-23, 23:17
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det kan mycket väl vara regionalt. Jag framlever mina dagar i Götet.

Att länken inte är svensk har inte med saken att göra eftersom mackan som sådan är en traditionell fransk anrättning som idag är populärast i det anglosaxiska köket, varvid ham and cheese-mackan har blivit en institution. Något liknande har vi inte i vårt land.

Hur som helst, du får gärna googla på svenska sajter . Tyvärr hittar du ytterst få bilder.

~Paul~
Ost och skinka på bröd måste väl vara i stort sett lika gammalt som produktionen av skinka. Tusentals år alltså. För övrigt lägger jag alltid köttprodukter överst på en öppen macka. Det ser aptitligare ut om inte osten "gömmer" allt gott.
Senast redigerad av Quorthon 2011-01-23 kl. 23:20.
Citera
2011-01-23, 23:43
Medlem
Ska det bli en varm macka tar man givetvis skinkan först och sen osten. Gör jag en baugette tar jag skinkan i mitten, dvs ost-skinka-ost.
Citera
2011-01-23, 23:49
Medlem
Estonias avatar
Har aldrig sett att skinkan serveras ovanpå osten!

OT: Vilket bröd är godast till varma mackan!?
Citera
2011-01-23, 23:50
Medlem
christerys avatar
Är det bara jag som är så j*la du att jag har tomater i mackorna? bröd, skinka och ost låter lite tråkigt...
Citera
2011-01-24, 00:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Ost och skinka på bröd måste väl vara i stort sett lika gammalt som produktionen av skinka. Tusentals år alltså. För övrigt lägger jag alltid köttprodukter överst på en öppen macka. Det ser aptitligare ut om inte osten "gömmer" allt gott.
Självklart har kombinationen ost och skinka förekommit under en försvarlig massa år men det var fransmännen med bl a "Croque monsieur" som gjorde rätten åter populär i början av förra århundradet. Engelsmännen var inte sena att skapa sin variant; "ham and cheese" som kan serveras både varm och kall, ofta med engelsk senap på.

Så återigen. Visst har det förekommit skinka/ostmacka i många länder men liksom så många andra ggr tidigare i samband med klassisk matlagning så är det fransmännen som har populariserat den här rätten.

När det gäller vad som skall ligga överst så är den frågan enligt min åsikt av endast akademisk betydelse, så länge man inte tänker på något sätt värmebehandla mackan. I sådana fall bör osten EMÅ ligga överst. Frågan vad som ser aptitligast ut är också svår att bedöma. Man skulle kunna vända på ditt resonemang och säga att mackan ser aptitligare ut om inte skinkan "gömmer" allt gott .

~Paul~
Citera
2011-01-24, 10:31
Medlem
Håll käften
Citera
2011-01-24, 11:19
Medlem
SportquattroS1s avatar
Kalla mackor-skinkan överst
Varma mackor-osten överst
Har ingen aning om varför men så har jag alltid gjort.
Citera
2011-01-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbill
När ni gör en ost och skinkmacka, vad lägger ni på först? Lägger ni skinkan först och osten ovanpå eller tvärtom?
Skinka sedan ost, alltid, i dubbelmackor, Ost-skinka-ost, vet inte varför jag inte lägger skinkan överst, verkar logiskt, skall nog börja göra det.
Citera
2011-01-26, 00:50
Medlem
krutkurts avatar
smör-skinka-senap-ost

alternativt senapen på toppen och tomat mellan osten och skinkan.
Citera
2011-01-26, 06:26
Medlem
christerys avatar
Gör jag en toast med ost och skinka så kan jag inte hålla mig ifrån att göra en varm macka av den, känns så mycket mer lyx. Har jag bråttom blir det i mikron, men det blir ju inte lika bra - den blir saggy eller svampig på nåt vänster. Kryddning blir oregano eller pizzakrydda, mycket godare än en vanlig torr ost och skinksmörgås. Ska den värmebehandlas så måste osten ligga överst, det är nästan lag på det.

Om jag mot förmodan gör en kall så åker nog skinkan högst upp och inte som nåt platt lakan över hela utan mer som en snurr. Då får jag dit lite fler och får lite höjd på mackan.

Alltså ost, kaviar (som lim) och sen massor med skinka snurrar som sitter fast i kaviaren.
Senast redigerad av christery 2011-01-26 kl. 06:30.
Citera
2013-07-27, 12:57
Medlem
Skinka först, sen ost. Vill inte se skinkan! Men sen ser mackan "bättre" ut med osten först, enligt mig. Antagligen för att det ser mer proportionellt ut med osten, som oftast tar upp större yta, först och skinkan ovanpå. Precis som mackan i sin tur tar upp mindre yta än möjlig assiett. Är ni med? :-) Superviktiga prylar det här verkligen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in