2011-01-22, 12:54
Medlem
Sopels avatar
Osten överst. Vet inte varför, känns mycket godare.
Citera
2011-01-22, 15:52
Medlem
MuppEms avatar
skinkan under, osten över.. såklart!
Citera
2011-01-22, 15:54
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Självklart ska osten ligga underst, vad fan snackar ni om?
Citera
2011-01-22, 16:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Självklart ska osten ligga underst, vad fan snackar ni om?
Det finns väl inga direkta regler men oftast så har man ost överst när det handlar om en sluten macka, dvs en fralla eller baguette.

I en öppen macka med endast ett lager bröd så kan det förekomma båda varianter, dvs både ost överst eller skinka överst. Om denna typ av macka skall gratineras så ligger osten alltid överst. Många konditorimackor har skinkan och osten sida vid sida, snurrade ihop till en rulad.

Men som sagt, det finns inga definitiva regler.

~Paul~

http://images.google.se/images?sourc...w=1020&bih=597
Citera
2011-01-22, 16:14
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns väl inga direkta regler men oftast så har man ost överst när det handlar om en sluten macka, dvs en fralla eller baguette.

I en öppen macka med endast ett lager bröd så kan det förekomma båda varianter, dvs både ost överst eller skinka överst. Om denna typ av macka skall gratineras så ligger osten alltid överst. Många konditorimackor har skinkan och osten sida vid sida, snurrade ihop till en rulad.

Men som sagt, det finns inga definitiva regler.

~Paul~

http://images.google.se/images?sourc...w=1020&bih=597

Jag vet inte om det är regionalt eller något, men jag har aldrig i hela mitt liv fått en macka med osten överst, varken på kondis, café eller färdigmacka i affären.

Länken hade inte många svenska mackor direkt.

EDIT: Klart det inte finns några regler, inte det jag menade.
Citera
2011-01-22, 16:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Jag vet inte om det är regionalt eller något, men jag har aldrig i hela mitt liv fått en macka med osten överst, varken på kondis, café eller färdigmacka i affären.

Länken hade inte många svenska mackor direkt.

EDIT: Klart det inte finns några regler, inte det jag menade.
Det kan mycket väl vara regionalt. Jag framlever mina dagar i Götet.

Att länken inte är svensk har inte med saken att göra eftersom mackan som sådan är en traditionell fransk anrättning som idag är populärast i det anglosaxiska köket, varvid ham and cheese-mackan har blivit en institution. Något liknande har vi inte i vårt land.

Hur som helst, du får gärna googla på svenska sajter . Tyvärr hittar du ytterst få bilder.

~Paul~
Citera
2011-01-23, 06:09
Medlem
Recores avatar
Jag lägger skinkan underst.
Citera
2011-01-23, 12:24
Moderator
Kyrpators avatar
Jag har alltid osten överst eftersom jag vill ha en skorpa på den. Det är ju liksom själva poängen med att gratinera ost. Det räcker inte med att få den att smälta.
Citera
2011-01-23, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hbill
När ni gör en ost och skinkmacka, vad lägger ni på först? Lägger ni skinkan först och osten ovanpå eller tvärtom?

Den här tråden får mig att tänka på Jonathan Swift och historien om Gullivers Resor.

Gulliver som efter ett fartygshaveri flöt upp på lilleputtarnas land. Dom stod i strid med andra lilleputtar, därför dom kunde inte komma överrens hur man på bästa sätt placerade ett kokt ägg i en äggkopp.
Citera
2011-01-23, 18:04
Medlem
christerys avatar
Osten på topp, skall man gratinera den så den blir lite "bränd" så skall det inte va nåt i vägen.

Förvånande att jag fortfarande efter 40 år bränner mig på tomaterna, allt annat verkar i rätt temp så man biter och pang så smälter osten fast i gommen, tomateländet är minst 1000 grader
Citera
2011-01-23, 22:12
Medlem
Estonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fräs tjockare tomatskivor så att du blir av med en del vatten, smöra din macka, lägg på skinka, de preppade tomaterna (med lite salt på), osten och kryddor (t ex örtkryddor - oregano, timjan, osv). Släng in mackan under grillen och låt osten smälta över alltsammans.

~Paul~

Du har alltid ett recept i bakfickan!
Citera
2011-01-23, 23:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estonia
Du har alltid ett recept i bakfickan!
Haha, ja man är något yrkesskadad .

~Paul~
Citera