• 1
  • 2
2011-01-21, 18:39
Medlem
Hej

Som rubriken lyder så undrar jag hur man äter pumpafrön. De jag har köpt är en 400 grams påse från eldorado och de är rostade och saltade med skal.

Jag har provat att äta dem hela och de smakar helt ok, dock lite sega.

Ska man äta dessa hela(oskalade) eller sak de skalas? Om man ska skala dem, hur pass dåligt/farligt är de att äta dem med skal?

Tack på förhand
Citera
2011-01-21, 18:41
Bannlyst
Är inte muslim så jag är ingen expert på att äta frön.

Men knäck dom typ med framtänderna och spotta ut skalet efter att man sugit bort saltet.
Citera
2011-01-21, 18:47
Medlem
Jag äter dessa med skal, orkar aldrig ta bort. Men de ska ätar så att du knäcker med framtänderna, tar ut fröet och äter endast fröet.
Citera
2011-01-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
Är inte muslim så jag är ingen expert på att äta frön.

Men knäck dom typ med framtänderna och spotta ut skalet efter att man sugit bort saltet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fellesh
Jag äter dessa med skal, orkar aldrig ta bort. Men de ska ätar så att du knäcker med framtänderna, tar ut fröet och äter endast fröet.

Ni tänker nog på solrosfrön/fågelfrön. Detta är pumpafrön. Dessa är lite plattare och typ vita.
Citera
2011-01-21, 19:00
Medlem
Pissmadames avatar
Haha, har aldrig riktigt fattat mig på hur man befaras orka skala varje enskilt frö, precis som med solrosfröna, jag menar vafan det måste ju ta flera år i produktionsvärde sett till den enorma avkastningen man får i form av rena frön, är det verkligen värt det??? Har provat ätit solrosfrön nån gång och man for ju liksom inte ut nått av det, varje frö väger ju kanske 2milligram, man blir ju bara irriterad, som att sitta och fånga regndroppar i käften typ.. Jag menar av hela den där 400g påsen med pumpafrön, hur mycket rent frö skulle det vara i den?...
Har provat ätit pumpafröna oxå förresten och det är ju inte särskilt gott med skalet på kan man påstå och att skala dom känns ju ungefär lika meningsfullt som att äta frön från kottar man hittat i skogen, med tanke på att det inte äns finns nått i vissa äns..
Varför säljs dessa pumpafrön äns, varför finns dom iht som produkt?? Betyder det att kan börja sälja tallskott som man har crispat till och saltat lite oxå?
Senast redigerad av Pissmadame 2011-01-21 kl. 19:10.
Citera
2011-01-21, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Ni tänker nog på solrosfrön/fågelfrön. Detta är pumpafrön. Dessa är lite plattare och typ vita.
Nej, jag tänker på pumpafrön. Köpte fan 3 kilo när ja va i ett skitland (Turkiet) och det gick bra att knäcka skalet med tänderna om det är det du syftar på.

http://www.albinasnacks.se/_gfx/prod...afr%C3%B6n.jpg
Citera
2011-01-21, 19:07
Medlem
luftburens avatar
De pumpafrön jag äter är platta och mörkgröna. Jag äter dem rostade med havssalt, som snacks eller på sallader.
Citera
2011-01-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Haha, har aldrig riktigt fattat mig på hur man befaras orka skala varje enskilt frö, precis som med solrosfröna, jag menar vafan det måste ju ta flera år i produktionsvärde sett till den enorma avkastningen man får i form av rena frön, är det verkligen värt det??? Har provat ätit solrosfrön nån gång och man for ju liksom inte ut nått av det, varje frö väger ju kanske 2milligram, man blir ju bara irriterad, som att sitta och fånga regndroppar i käften typ.. Jag menar av hela den där 400g påsen med pumpafrön, hur mycket rent frö skulle det vara i den?...
Har provat ätit pumpafröna oxå förresten och det är ju inte särskilt gott med skalet på kan man påstå och att skala dom känns ju ungefär lika meningsfullt som att äta frön från kottar man hittat i skogen, med tanke på att det inte äns finns nått i vissa äns..
Varför säljs dessa pumpafrön äns, varför finns dom iht som produkt?? Betyder det att kan börja sälja tallskott som man har crispat till och saltat lite oxå?

Lol

Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket
Nej, jag tänker på pumpafrön. Köpte fan 3 kilo när ja va i ett skitland (Turkiet) och det gick bra att knäcka skalet med tänderna om det är det du syftar på.

http://www.albinasnacks.se/_gfx/prod...afr%C3%B6n.jpg

Yes, det är dem jag menar. Man ska alltså skala dem?

Citat:
Ursprungligen postat av luftburen
De pumpafrön jag äter är platta och mörkgröna. Jag äter dem rostade med havssalt, som snacks eller på sallader.

Inte sådana. De gröna(skalade) är god men dyra.
Citera
2011-01-21, 19:58
Medlem
Qarabags avatar
Köper också mina gröna, rostar dom till lite lätt brun nyans. De måste rostas, annars smakar dom gummi. Vita har jag knappt sett. Sen kan man äta som dom är, ha i sallader eller på lax.

http://s4.postimage.org/8ccg94gn5/pumpa.jpg
Citera
2011-01-21, 20:38
Medlem
Ta ett pumpafrö mellan tumme o pekfinger, tryck till med framtänderna, så spricker den upp och fröet ramlar ut av sig självt rätt in i bröluckan.
Dom jag tänker på är med vitt skal och saltade.
Citera
2011-01-21, 20:43
Medlem
Tricket för att äta rostade, saltade pumpafrön (utan att behöva äta det trista skalet) är att knäcka fröet på rätt sätt mellan framtänderna.

Fröet ska placeras så att du precis kan hålla fast det mellan tänderna och kan sticka tungan mot den spetsiga änden. Fröet ska inte ligga platt mellan tänderna utan vara vridet ett kvarts varv så att det står på högkant med spetsen mot tungan.

Knäck till ytterst försiktigt närmast spetsen. Om du gör rätt så känner du att fröet öppnat sig lite grand vid spetsen. Flytta nu fröet pyttelite längre in mellan tänderna och knäck till försiktigt igen. Du bör känna att fröet öppnar sig lite till. Fortsätt tills du kan öppna fröet helt med hjälp av fingrar eller tunga. Det går fort och lätt när man kan det.

Som nybörjare får du nog avsluta genom att med hjälp av fingrarna dela fröet så att du kommer åt den goda kärnan. Som rutinerad pumpafröknäckare så kan du sköta hela jobbet med tänder och tunga. Kvar blir bara ett snyggt delat pumpafröskal.

Lycka till!
(Får jag pris för "dagens bisarraste användarhandledning" nu?)
Citera
2011-01-21, 20:47
Medlem
Pumpafrön är helt ofarliga att äta med skal, men särskilt gott är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in