2011-01-21, 17:50
Medlem
Jag har idag ekonomiskt bistånd från soc eftersom jag är erbetslös för tillfället.
Jag kommer få ett skadestånd, ganska stort skadestånd och jag vill veta om socialen kan tvinga mig att leva av dessa pengarna?
Missförstå mig rätt, jag har inte planerat att leva på soc någon länge tid och därför vill jag inte behöva leva av dessa pengar till jag får ett jobb.

Läste på socialens hemsida och där skriver dom att "skadestånd som kompenserar den skadelidande för ekonomiska förluster och som inte utgör en ersättning för inkomstförlust" skall inte beaktas.

Någon som vet vad det betyder? Jag förstår att det inte finns någon lag som säger att jag inte ska behöva använda mina skadestånds pengar för att leva.

Tacksam för svar
Citera
2011-01-21, 17:53
Medlem
Ok bara en fråga. hur kan du ha en data när du går på soc? man får ju inte äga något då.
Citera
2011-01-21, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M96
Ok bara en fråga. hur kan du ha en data när du går på soc? man får ju inte äga något då.

Dum eller skåning? Troligen båda.

Jag TROR att det är så att om du får skadestånd för sveda o värk skall det inte beaktas (du kommer få "fullt" soc då)

Om du får skadestånd (kan nog även vara en del av skadståndet) pga inkomstbortfall så räknas den delen av.

Detta är som jag TROR kommer nog någon kunnigare snart.

Sen TYCKER jagfaktiskt att om du får in pengar så skall du behöva leva upp dom (allt) innan/först och sen få försörjningsstöd men det är min egna uppfattning.
Senast redigerad av jica 2011-01-21 kl. 18:04.
Citera
2011-01-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jica
Dum eller skåning? Troligen båda.

Jag TROR att det är så att om du får skadestånd för sveda o värk skall det inte beaktas (du kommer få "fullt" soc då)

Om du får skadestånd (kan nog även vara en del av skadståndet) pga inkomstbortfall så räknas den delen av.

Detta är som jag TROR kommer nog någon kunnigare snart.

Sen TYCKER jagfaktiskt att om du får in pengar så skall du behöva leva upp dom (allt) innan/först och sen få försörjningsstöd men det är min egna uppfattning.

Ja det är så jag också tolkar det!
Men vad räknas som inkomstbortfall?

Jo klart att man ska använda sina pengar till att leva för och inte igla på soc i evigheter men detta är den första månaden jag har sökt bistånd och kommer troligen inte söka bistånd i mer än 3-4mån och anledningen till att jag får skadestånd är pga av ett brott som dom flesta anser är ett grovt brott.
Citera
2011-01-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M96

Sen när får man inte äga något för att få ekonomiskt bistånd från soc?
Citera
2011-01-22, 01:13
Medlem
cDk123s avatar
Varför i helvette ska vi andra försörja dig om du har pengar att leva på? VARFÖR?
Citera
2011-01-22, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Varför i helvette ska vi andra försörja dig om du har pengar att leva på? VARFÖR?

För att ts, precis som du och jag har samma rätt att ta del av socialförsäkringssystemet. Personligen försörjer jag hellre i detta system någon med lite pengar som tillfälligt hamnat i en svacka än jag försörjer någon utan pengar som är utan pengar pga att han/hon alltid blivit försörjd av soc (om man nu ska hård dra det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in