2011-01-21, 11:25
Medlem
Tjena!
Jag vill göra glass ikväll men har tyvärr ingen glassmaskin att tillgår. Fungerar det utan och isåfall, hur gör man?
mvh
Citera
2011-01-21, 11:28
Medlem
Divino Codinos avatar
http://www.google.se/#hl=sv&source=h...fd5941853dddf0
Citera
2011-01-21, 11:48
Medlem
christerys avatar
Går väl med eller utan glassmaskin, men det är mer arbete utan. Hittat på nätet:

Frysa in glass för hand
Infrysningstiderna sig på 9 dl glass och kan ses som exempel. Gör man en större sats glass bör man förlänga tiderna.
1 Gör glassen enligt recept.
2 Häll blandningen i en grund fryslåda som inte är av metall. Täck över med lock eller plastfolie och låt den frysa 3 timmar eller tills den är helt fryst rakt igenom men fortfarande har en svampig konsistens.
3 Skeda upp den i en skål och rör om med en gaffel eller platt visp för att ha sönder iskristallerna. Arbeta snabbt så att inte glassen smälter helt och hållet.
4 Häll tillbaka den i formen och låt den frysa ca 2 timmar.
5 Gör om steg 3. Om några andra ingredienser ska tillsättas, t.ex. nötter eller chokladhack, bör det tillsättas vid detta tillfälle.
6 Ställ tillbaka formen i frysen och frys ytterligare 3 timmar.
7 Ta ut glassen ur frysen och låt den stå i rumstemperatur 20-30 minuter för att mjukna före serveringen.
Citera
2011-01-21, 12:33
Moderator
evilhoneys avatar
Det här är iofs en semifreddo (alltså inte helt djupfryst utan serveras halvfrusen, men jag har ätit den när den stått ett par dagar i frysen och den är toppen då med) men supergod, plättlätt och snabb att göra:

Ingredienser:
2,5 dl vispgrädde
3 ägg
1,75 dl socker
1 dl smaksättning av vad du vill, krossad mariannegodis eller dajm har jag kört med och det går riktigt bra, det går bra att experimentera med vad man vill.

Gör så här:
Vispa grädden.
Vispa äggvitor med 0,5 dl socker, hårt och vitt.
Vispa äggulorna med resten av sockret poröst.
Blanda grädden, äggblandningarna och mariannekrosset(eller dajm) med varann försiktigt.
Frys in i nån bra form och servera lite halvfruset.
Tadaaaaa!
Citera
2011-01-21, 12:34
Medlem
original-recepts avatar
Jag har ett recept som jag inte hunnit testa. Kanske inte direkt var den sorts glass du tänkte på men jag tror att den ska vara god i alla fall.

250g vit choklad
4 ägg
2 msk socker
1 dl vispgrädde
3 dl grekisk yoghurt

- Smält chokladen
- Separera äggulor från vitor och vispa gulorna och sockret tills det blir fluffigt
- Vispa grädden fluffigt och blanda med yoghurten
- Vispa äggvitorna till ett vitt skum
- Rör ihop äggulorna med den smälta chokladen, vänd ihop med gräddyoghurten och tillsätt sist de uppvispade vitorna
- Häll allting i en form och frys tills den är halvfryst i ca 4 timmar. Servera tex med färska bär.
Citera
2011-01-22, 10:31
Moderator
rotadents avatar
Kolla på programmet halv åtta hos mig. Där gör de glass var och varannan dag och de flesta har inte glassmaskin. Själv har jag provat att göra glass några gånger (utan maskin) men jag är ingen fena på det och resultatet har aldrig blivit särskilt gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in