2011-01-21, 09:49
Medlem
Hej,
det här är kanske en dum fråga, jag vet....men har försökt googla men hittar ingenting, bara massa recept på räkor. Men jag undrar, VAR fångar man räkor??
De finns ju i både sötvatten o saltvatten, men finns de i de svenska sjöarna? Eller kan man bara fånga dem vid kusten, i Östersjön? Finns de i "svenska hav" (vatten) överhuvudtaget? Eller var fångar man räkor? Var kommer de flesta räkor ifrån som säljes i vår dagliga varuhandel?

Tack på förhand....o förlåt vet att det är en extrem basic fråga (
Citera
2011-01-21, 09:51
Medlem
silbersteins avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordhavsr%C3%A4ka
Citera
2011-01-21, 09:51
Medlem
Atlanten, Nordsjön, alltså västkusten.
Citera
2011-01-21, 09:56
Medlem
Ok, tack, såg det nu!
Men finns det "svenska" räkor då som finns i svenska vatten (insjöar?), eller kommer alla räkor från utländska hav, från kusten?
men ja, dum fråga...självklart finns det inga räkor i svenska insjöar ???? :SS
Citera
2011-01-21, 10:10
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessy221
Ok, tack, såg det nu!
Men finns det "svenska" räkor då som finns i svenska vatten (insjöar?), eller kommer alla räkor från utländska hav, från kusten?
men ja, dum fråga...självklart finns det inga räkor i svenska insjöar ???? :SS

Nä det finns det väl inte. Jag trodde det när jag var liten, då jag såg en död räka flyta i en sjö. Antagligen någon som slängt i en räka eller nåt. Men det finns något godare, kräftor!
Citera
2011-01-21, 10:12
Medlem
Tångräkor kan man ju fånga intill kusten men dom är inte speciellt goda att äta. Men om du är från östkusten så tycker du nog det är gott, för ni tycker ju flod och signalkräftan är goda, en från västkusten skulle inte ens hålla i såna sumpkräftor med tång.
Citera
2011-01-21, 10:37
Medlem
danneohs avatar
Det finns la såna där små bruna räkor i sveriges vatten? Har sommarställe en ganska lång bit ut mot finland brukar ofta se sådana där, tvekar dock på att de är ätbara.
Citera
2011-01-21, 12:19
Medlem
ok, men enligt wiki finns ju räkor även i sötvatten, dvs borde även finnas i svenska insjöar isåfall?
även om jag inte hört någon fånga sk. 'svenska' räkor...eller vilka sötvatten menar man isf?
förlåt för mina korkade frågor...
Citera
2011-01-21, 14:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessy221
ok, men enligt wiki finns ju räkor även i sötvatten, dvs borde även finnas i svenska insjöar isåfall?
även om jag inte hört någon fånga sk. 'svenska' räkor...eller vilka sötvatten menar man isf?
förlåt för mina korkade frågor...

Alltså, räka är ju ingen art. Det finsn hundratals arter av räkor/kräftdjur i Sverige även i sötvatten. Den räka du menar är dock marin (bor i havet). Den som fångas på Svenska vatten (bla) kallas nordsjöräka och det vetenskapliga namnet är Pandalus borealis. Finns dock ett helt gäng arter inom samma släkte samt olika släkten runt om i världen som används som mat åt människor.

I havet finns det bland de stora kräftdjuren vidare havskräftor, krabbor av olika arter, hummer och så vidare.

I limniska system (sötvatten) finns det åtskilliga arter av kräftdjur inom grupperna, bladfotingar, musselkräftor, storkräftor m.fl.

I övrigt så finns det kräftdjur på land också i Sverige. Gråsuggor tillhör nämligen kräftdjuren.

Men som sagt den räka du köper i affärerna och äter på toast tillsammans med vitt vin är alltså marin och finns INTE i Svenska sjöar.

Läs mer här:
https://www.fiskeriverket.se/vanster...f80001623.html
Citera
2011-01-28, 15:43
Medlem
BocadilloLocos avatar
De finns i östersjön vet jag. Åtminstone såna där små transparenta som åker längs med strandbottnen som man fångade med håv när man var liten. De kanske inte är frågan men om du själv vill fånga räkor så finns ju kräftor i många insjöar i sverige. Se bara till att ha tillstånd (fiskekort) så är de bara att köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in