Citat:
Ursprungligen postat av DunderBusen
Kollade lnken p forumet och sg ngot program man kunde byta produktnyckel med.
Krde det och tog en annan kod. Frn min frra dator som inte gnllde nr man bt det mesta i burken... och d frsvann meddelandet om att jag mste teraktivera win... Det verkar som den kopian redan r aktiverad. Dvs problemet lst.
http://social.answers.microsoft.com/...4-830bc0dfd1ad
Dr fanns det en lnk till ett program som lste skiten. Men d ska man ha en annan nyckel. Och jag har totalt 3-4 st legala XP home.
I min vrld s r nyckeln jag tidigare hade p ngot vis lst till den specifika produkten, Drfr s blev det tjall nr jag hade bytt i princip allt i datorn. Enda frklaringen jag har... Och det va vl i princip det som meddelandet sa varje gng vid uppstart. Att att datorn ndrats markant efter aktivering och drfr mste aktiveras igen... osv. Varfr aktiveringsprogrammet hngde sig har jag dock inget svar p.
Men jag ville nd frklara hur jag lste skiten, Om ngon annan skulle f problem.
Tack fr tips och rd!
Det kallas fr OEM nycklar, det r billigare n vanliga windows nycklar men det reggar sig ocks "fast" till ett system, du kan byta hrddisk, ram och grafikkort men byter du moderkortet s vill det inte med mera.
Det finns ocks "strngare" OEMS, ssom datorfretag som Compaq, IBM, Fujitsu Simens, DELL, osv anvnder sig utav, och deras datorer tillter sllan att man erstter grafikkort, ram osv utan gr ngot av dessa snder mste man skicka in datorn till ett service stlle som i sin tur skickar grafikkortet/ramet/osv p RMA, dvs skicka hrdvaran tillbaks till tillverkaren som erstter den trasiga delen, ibland r detta dock ej mjligt och istllet fr it-service kontakta m$ som reggar om nyckeln till den nya hrdvaran.