2011-01-21, 00:50
Medlem
Disappearances avatar
Köpte en MSI GX 740 för sommarlönen nu i somras. Det har inte varit några som helst problem med den, förrän nu. Nu, helt plötsligt, har den börjat strula. Helt plötsligt, oavsett om jag så sitter och spelar, skriver, surfar, och till och med när jag inte ens sitter vid den, så har den börjat frysa. Dock blir det ingen bluescreen eller nått, så grafikkortet verkar var intakt.
När detta sker så hjälper varken ctrl+alt+del eller nått annat. Utan det blir att starta om den manuellt på knappen.

Har mina funderingar på överhettning på nätagget eller nått, men blir samtidigt skeptisk eftersom den har fryst även om jag inte ens sitter vid den.

Nån som kan komma med några tips?
Citera
2011-01-21, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disappearance
Köpte en MSI GX 740 för sommarlönen nu i somras. Det har inte varit några som helst problem med den, förrän nu. Nu, helt plötsligt, har den börjat strula. Helt plötsligt, oavsett om jag så sitter och spelar, skriver, surfar, och till och med när jag inte ens sitter vid den, så har den börjat frysa. Dock blir det ingen bluescreen eller nått, så grafikkortet verkar var intakt.
När detta sker så hjälper varken ctrl+alt+del eller nått annat. Utan det blir att starta om den manuellt på knappen.

Har mina funderingar på överhettning på nätagget eller nått, men blir samtidigt skeptisk eftersom den har fryst även om jag inte ens sitter vid den.

Har samma problem...jävligt störande mhm
Citera
2011-01-21, 00:55
Medlem
Liottas avatar
Ta och kolla i datorns loggbok. Högerklicka på Den här Datorn, hantera, loggbok, system. Kolla om du har fått något error vid den tidpunkten som datorn frös. Kan ge god uppfattning om vart felet ligger.
Citera
2011-01-21, 01:05
Medlem
Disappearances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liotta
Ta och kolla i datorns loggbok. Högerklicka på Den här Datorn, hantera, loggbok, system. Kolla om du har fått något error vid den tidpunkten som datorn frös. Kan ge god uppfattning om vart felet ligger.

Tack för tipset. Källan är "Kernel-Power", med kommentar "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.". Ger inte så mycket tyvärr :/ I detaljer kommer följande fram:

+ System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] -----------------

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2011-01-19T15:29:58.724410900Z

EventRecordID 126801

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer

- Security

[ UserID] --------

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0
Citera
2011-01-21, 07:11
Medlem
Min erfarenhet när maskiner fryser är ofta att det är något med hårdvaran.. Minnen, CPU, GPU, värme osv.

Men det finns också dom tillfällen då Windows totalt ballat ur och de faktiskt löst sig vid en ominstallation.
Citera
2011-01-21, 07:26
Medlem
Liottas avatar
Citat:
Tack för tipset. Källan är "Kernel-Power", med kommentar "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Det här felet kan orsakas om datorn har slutat svara, om den har crashat eller om strömförsörjningen oväntat bryts.". Ger inte så mycket tyvärr :/ I detaljer kommer följande fram:

...

Detta låter som ett meddelande som skapas när datorn startas igen. Inte det som ger felet. Alltså efter felet. Kolla de meddelandena som finns innan. Om det finns något intressant!
Citera
2011-01-21, 07:41
Medlem
Trekojjas avatar
Det är vanligare att datorer brukar bli för varma, överhettade. Om den fryser kanske du inte nyttjar den tillräckligt hårt. Prova att köra tyngre program så att den kommer upp i arbetstemperatur. Min dator brukar bli varm när jag har den i knät (förutsatt att du har en bärbar. jag känner inte igen modellen du angivit). Annars kanske du kan köpa en filt eller offra ett täcke/vinterplagg som är stort nog för datorn. Tror inte man kan köpa speciella datorvärmare men på clas ohlson finns ganska billiga kokplattor som du kan ställa din dator på (http://www.clasohlson.se/Product/Lar...Hi/34-7872.jpg). Lycka till!
Citera
2011-01-21, 18:57
Medlem
Citat:

Det heter damm, ta med lådan till någon polare med tryckluft, öppna lådan och blås ren den, blås extra noga vid processorn men håll gärna i fläktarna medans du blåser så du inte övervarvar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in