2011-01-21, 00:21
Medlem
trocadero2ks avatar
Finns det någon bank som erbjuder konto där man kan sätta över en specifik summa och sedan låsa denna till ett specifikt datum? Jag syftar då på datum som rimligtvis är inom ett par månader. Ponera att jag ska göra en resa i sommar och vill spara till den. Jag sätter då över 5k nu och sätter ett datum på dem (110801) då de blir tillgängliga igen!?
Citera
2011-01-21, 00:28
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocadero2k
Finns det någon bank som erbjuder konto där man kan sätta över en specifik summa och sedan låsa denna till ett specifikt datum? Jag syftar då på datum som rimligtvis är inom ett par månader. Ponera att jag ska göra en resa i sommar och vill spara till den. Jag sätter då över 5k nu och sätter ett datum på dem (110801) då de blir tillgängliga igen!?

Yepp gå till din bank i morgon så löser dom det
Citera
2011-01-21, 00:30
Medlem
trocadero2ks avatar
Ironi?
Citera
2011-01-21, 01:16
Medlem
Det finns något som heter fastränteplacering. Innebär att du låser pengarna en viss tid (en vecka upp till flera år) och får en ränta som baseras på den tid du valt att låsa pengarna. När bindningstiden löpt ut betalas summan du satte in+räntan ut.

Detta brukar dock kräva en minsta insättning på 10000 kr, såg att du skrev 5000 så detta kanske inte är aktuellt för dig.
Citera
2011-01-22, 02:06
Medlem
toby79s avatar
Har du tex Swedbank och deras internetbank så startar du upp ett e-sparkonto på någon sekund där du sätter in pengarna. De är förvisso inte låsta, men har du bara lite karaktär och disciplin så lär pengarna ligga orörda till dess att ditt mål är uppfyllt.
Pengarna kommer du inte åt av misstag heller då det inte är kopplat till ditt bankkort.
Spara inte för mycket åt gången, annars finns risken att du går och norpar då och då.

Om andra banker har liknande funktioner vet jag inte, men det borde de väl ha tycker jag.

Jag gör precis som jag skrev här över med min bilskatt. Slänger in ca 200 varje månad, så finns pengarna klara när skatten ska betalas. Jag ser till att döpa transaktionerna så att de är lätta att sammanställa i tex excel eftersom jag har fler typer av insättningar som är öronmärkta på samma konto. Det funkar kalasbra för mig åtminstone.
Citera
2011-01-22, 07:25
Medlem
Enda anledningen att låsa sina pengar är för att kunna förhandla till sig bättre räntevillkor. Annars är det precis som toby79 säger en fråga om karaktär. Har man dålig karaktär och inte kan låta bli att "nalla" av sina sparpengar pga att konton inte är låsta är ett bra steg att ta att börja jobba på karaktären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in