2011-01-20, 23:02
Medlem
negermannens avatar
Hej.
Köpte en ny dator i oktober förra året och nu på senaste har den börja krångla. Jag är inte så bra på varken hård- eller mjukvara så jag hoppas på svar här.

-Först började den hänga sig lite då och då.
-När jag ska starta datorn får datorn inte kontakt med skärmen (lampan på skärmen är gul som om den vore i viloläge, annars ska den vara grön). Efter några försök får datorn kontakt med skärmen.
-Datorn brukar hänga sig under uppstart. Väldigt störande när datorn väl har fått kontakt med skärmen.
-Idag kom jag inte ut på internet utan någon ändring i inställningarna.
-Ibland när jag startar datorn står det "Loading windows express gate...", det har det gjort sen jag köpte den men har inte brytt mig så mycket då det fixade sig när man startade om datorn.

Det är inget fel på internet, har prova med en annan dator med samma kabel osv.
Går inte att göra en systemåterställning, har provat flera datum.
När jag nyss formatera om datorn kom jag inte heller ut på internet.
Datorn är inte dammig inuti om det nu skulle göra någon skillnad.

Hjälp mig!
Senast redigerad av negermannen 2011-01-20 kl. 23:16.
Citera
2011-01-20, 23:10
Medlem
vilket windows har du?
prova med att uppdatera drivrutiner, spec om du har xp då win7 ska göra det automatiskt tror jag.
avinstallera ditt virusskydd och prova ett nytt för att se ifall det finns virus som ditt gamla skydd inte kan identifiera.

hjälper inte en formatering så beror det antagligen på hårdvara.
Citera
2011-01-20, 23:16
Bannlyst
Vilket operativsystem har du? Uppdatera lla drivrutiner som föregående talare säger.
Citera
2011-01-20, 23:21
Medlem
negermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorolf
vilket windows har du?
prova med att uppdatera drivrutiner, spec om du har xp då win7 ska göra det automatiskt tror jag.
avinstallera ditt virusskydd och prova ett nytt för att se ifall det finns virus som ditt gamla skydd inte kan identifiera.

hjälper inte en formatering så beror det antagligen på hårdvara.

Citat:
Ursprungligen postat av suum
Vilket operativsystem har du? Uppdatera lla drivrutiner som föregående talare säger.
Windows 7 64bit
Jag har varken virusskydd eller internet.
Hur ska jag uppdatera drivrutiner utan internet? Jag har kollat igenom alla skivor men hittar ingenting :P
Citera
2011-01-20, 23:22
Medlem
Säker på att det inte står "Loading ASUS expressgate..."?
Om det är det som kommer är det inget att oroa sig för, det är ett mindre Linux-baserat OS som du kan komma åt innan Windows börjar starta upp där du kan surfa, använda Skype och lite annat.

Vad gäller det andra låter det konstigt men föregående inlägg har i princip täckt det jag kan komma på att göra.

Edit: Eftersom du kan skriva här antar jag att du är på en annan dator. Tanka drivrutiner på den och dra ner .exe/zip filerna på en USB-sticka och installera på din andra.
Senast redigerad av woodencomp 2011-01-20 kl. 23:24.
Citera
2011-01-20, 23:31
Medlem
negermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woodencomp
Säker på att det inte står "Loading ASUS expressgate..."?
Om det är det som kommer är det inget att oroa sig för, det är ett mindre Linux-baserat OS som du kan komma åt innan Windows börjar starta upp där du kan surfa, använda Skype och lite annat.

Vad gäller det andra låter det konstigt men föregående inlägg har i princip täckt det jag kan komma på att göra.

Edit: Eftersom du kan skriva här antar jag att du är på en annan dator. Tanka drivrutiner på den och dra ner .exe/zip filerna på en USB-sticka och installera på din andra.
Jo det har du rätt i, så står det ju =)
Okej, jag vet inte vad jag ska göra, om jag ska skicka in datorn då jag fortfarande har garanti kvar eller fixa det.
När jag försökte komma in på Internet förut stog det att jag skulle uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet men jag kan inte hitta det i enhetshanteraren...
Citera
2011-01-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negermannen
Jo det har du rätt i, så står det ju =)
Okej, jag vet inte vad jag ska göra, om jag ska skicka in datorn då jag fortfarande har garanti kvar eller fixa det.
När jag försökte komma in på Internet förut stog det att jag skulle uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet men jag kan inte hitta det i enhetshanteraren...

Att du inte kan hitta det i enhetshanterar borde bero på att det saknar drivrutiner eller att det är något annat fel på det. Prova att i enhetshanteren gå till Visa -> Gömda enheter (eller nåt i den stilen) och välj den.

Om du har tillgång till några skivor du fått när du köpt datorn borde du fått med en skiva till moderkortet. Det borde stå ASUS på den. Om du hittar den så borde det finnas drivrutiner till nätverkskortet på den.
Citera
2011-01-21, 07:51
Medlem
wicks avatar
Omformatera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in