• 1
  • 2
2011-01-20, 22:48
Medlem
Kariminells avatar
Jo, jag är väldigt passionerad när det gäller mat och matlagning!
Men som student har man inte alltid pengar, eller hur?

Så jag undrar helt enkelt, vad kan ni bidra med för tips för att jag ska kunna få fler matlagningstillfällen?
På vardagarna är det lätt hänt att man kommer hem trött efter träningen eller plugget och då är man inte speciellt pigg för att kunna laga någon grym måltid.
Och då kommer även den ekonomiska biten in i bilden.

Jag har för mig att nästan alla blivande kockar börjar med enklare måltider för att sedan advancera, visst?

Så FB, var har ni för tips?
Citera
2011-01-20, 23:04
Bannlyst
du kan ju göra soppor och sånt, du har lite kött och massa grönsaker som morötter, selleri osv. du kommer efter ett tag själv komma på sätt att laga mat med mycket billiga varor, det gjorde jag i alla fall.

så mitt tips är att använda mycket grönsaker, även ris, potatis och pasta.
Citera
2011-01-21, 00:06
Medlem
Formsvackas avatar
Jag skulle föreslå att du testar lite! Du kan bli en skitduktig kock även fast du använder billiga råvaror! Gör en sjysst omelett till att börja med, eller sjysst gryta! Gör allt metodiskt o långsamt först bara.

Fräs grönsaker i olja, häll i lite vitt vin, lite buljong.. Strimla lite biff och marinera i soja, vitlök, ingefära, vitlök och sesamolja. Stek det hastigt och servera med ris och grönsaksfräset. Utgå ifrån det du har hemma och tänk på vad som skulle smaka bra ihop. Sen bygger du vidare på det bara.
Citera
2011-01-21, 02:14
Medlem
randomoizeds avatar
Jag skulle nog ändå påstå att jag tycker om att laga mat och är ganska duktig på det, fast jag tar mig nog tid till att laga något extra kanske bara en till två gånger i veckan. Som du säger själv så har man inte ork eller kanske tid över. Men som jag tror handlar det om rutin, öva, fantisera, testa, läs på. Själv får jag inspiration från tråden "bilder på min maträtt".
Citera
2011-01-21, 09:14
Bannlyst
Bor du i korridor kan ni laga mat tillsammans. En återkommande gemensam middag någon gång varje vecka exempelvis. Ännu bättre är det om det bor några utbytesstudenter där, som kan lära dig hur deras nationella rätter ska smaka.

Glöm inte att baka lite emellanåt ochså. Det är minst lika viktigt!
Citera
2011-01-21, 12:54
Medlem
original-recepts avatar
Jag fick ett ryck förra veckan och gjorde en matlista för en veckas tid och handlade allt jag behövde för varje måltid (förutom mjölk och sånt som man måste fylla på lite då och då). Att göra en lista var för mig ett jätte bra alternativ eftersom det sparar tid i och med att man slipper stå och tänka ut vad man ska laga och man kan planera dagen innan vad man behöver ta fram.

Några exempel jag gjorde var:
En hel kyckling i ugn med citron och gräslök tillsammans med ugnstekta rotsaker och potatis. Detta krävdes inte mycket jobb alls förutom att gnida in kycklingen med kryddor och skala/hacka rotsakerna. Kycklingen kostade 25,90 kr/kg vilket är väldigt billigt. På kycklingen som blev över gjorde jag en kycklingsallad och hemmagjord dressing men det finns ju massa alternativ på vad du kan göra, tex låta kycklingen puttra i grädde och äta tillsammans med pasta/ris eller göra en kycklingsoppa.

Jag köpte även fisk (Alaska pollock, 18.90 kr för 400g) och panerade dom i mjöl, ägg och ströbröd och till det gjorde jag hemmagjord potatismos som är betydligt billigare och godare än pulver.

Sen som andra nämnde är soppa ett jätte bra alternativ. Sist stoppade jag i morötter, palsternacka, lök, potatis, buljongtärning, kryddor och vatten som jag sedan mixtrade ihop lite lätt. Gott och enkelt.

Nu vart detta ett långt inlägg men mitt allra största tips är: gör en matlista och köp varor som du kan återanvända flera gånger under veckan. Det kan låta tråkigt men med tex morötter, palsternacka, kyckling och potatis finns det oändliga variationer på vad du kan hitta på lycka till!
Citera
2011-01-24, 21:09
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av original-recept
Jag fick ett ryck förra veckan och gjorde en matlista för en veckas tid och handlade allt jag behövde för varje måltid (förutom mjölk och sånt som man måste fylla på lite då och då). Att göra en lista var för mig ett jätte bra alternativ eftersom det sparar tid i och med att man slipper stå och tänka ut vad man ska laga och man kan planera dagen innan vad man behöver ta fram.

Några exempel jag gjorde var:
En hel kyckling i ugn med citron och gräslök tillsammans med ugnstekta rotsaker och potatis. Detta krävdes inte mycket jobb alls förutom att gnida in kycklingen med kryddor och skala/hacka rotsakerna. Kycklingen kostade 25,90 kr/kg vilket är väldigt billigt. På kycklingen som blev över gjorde jag en kycklingsallad och hemmagjord dressing men det finns ju massa alternativ på vad du kan göra, tex låta kycklingen puttra i grädde och äta tillsammans med pasta/ris eller göra en kycklingsoppa.

Jag köpte även fisk (Alaska pollock, 18.90 kr för 400g) och panerade dom i mjöl, ägg och ströbröd och till det gjorde jag hemmagjord potatismos som är betydligt billigare och godare än pulver.

Sen som andra nämnde är soppa ett jätte bra alternativ. Sist stoppade jag i morötter, palsternacka, lök, potatis, buljongtärning, kryddor och vatten som jag sedan mixtrade ihop lite lätt. Gott och enkelt.

Nu vart detta ett långt inlägg men mitt allra största tips är: gör en matlista och köp varor som du kan återanvända flera gånger under veckan. Det kan låta tråkigt men med tex morötter, palsternacka, kyckling och potatis finns det oändliga variationer på vad du kan hitta på lycka till!
KLOCKRENT!
Det här var ju perfekt, jättesmart att använda maten flera gånger!
Nu gav du mig en massa motivation, kom med fler tips om du har det
Citera
2011-01-24, 22:20
Medlem
nu vet jag inte hur nära dina föräldrar du bor men jag brukade alltid åka hem till dem och laga, måste jag tillägga a det var deras ica kort jag handlade med? sedan råkade man ju alltid handla och laga för mycket så man fick med sig några matlådor hem!!

Citera
2011-01-25, 11:15
Medlem
original-recepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
KLOCKRENT!
Det här var ju perfekt, jättesmart att använda maten flera gånger!
Nu gav du mig en massa motivation, kom med fler tips om du har det

Va roligt att jag kunde hjälpa till!
Tyvärr har jag inte några fler tips att ge för tillfället men jag hör av mig ifall jag kommer på något.

Sen utöver att laga mat, kan jag tipsa dig om att baka ditt eget bröd eftersom det är sjukt mycket billigare än att köpa i affären Om du har rutiga kokboken kan jag tipsa dig om att baka deras "matbröd". Det är enkelt att göra och om du gör små limpor är det bara att frysa in och plocka fram när det behövs. Det smakar inte så speciellt men det tycker jag inte att en vanlig limpa från affären gör heller. Det är perfekt att ha hemma ifall du ska äta soppa nån dag.
Citera
2011-01-25, 12:55
Medlem
Pappersvargens avatar
Låt inte tröttheten hindra dig, jag har själv varit student och haft drygt en tusenlapp över till ALLT ANNAT efter att hyran betalats, men jag har ändå alltid lyckats äta god mat.

Jag skulle säga: var inte rädd för att experimentera. Jag tror att man blir helsike så mycket gladare i matlagning om man vågar släppa recepten och prova egna matkombinationer. Testa olika kombinationer och se vad som händer, det är bara så man verkligen kan lära sig vad som funkar ihop och inte. Du kan ju äta mycket soppor och sånt eftersom det är billigt, och så lyxa till det någon gång då och då.

Ett annat tips för att hålla glöden levande är att du varje gång du handlar köper någonting du aldrig köpt förut. Det gör jag och man upptäcker verkligen riktiga guldkorn när man gör så. Massor av frukt och grönsaker, till exempel, som man aldrig provat innan.
Citera
2011-01-25, 16:04
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx
nu vet jag inte hur nära dina föräldrar du bor men jag brukade alltid åka hem till dem och laga, måste jag tillägga a det var deras ica kort jag handlade med? sedan råkade man ju alltid handla och laga för mycket så man fick med sig några matlådor hem!!

Tack, men nej tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Låt inte tröttheten hindra dig, jag har själv varit student och haft drygt en tusenlapp över till ALLT ANNAT efter att hyran betalats, men jag har ändå alltid lyckats äta god mat.

Jag skulle säga: var inte rädd för att experimentera. Jag tror att man blir helsike så mycket gladare i matlagning om man vågar släppa recepten och prova egna matkombinationer. Testa olika kombinationer och se vad som händer, det är bara så man verkligen kan lära sig vad som funkar ihop och inte. Du kan ju äta mycket soppor och sånt eftersom det är billigt, och så lyxa till det någon gång då och då.

Ett annat tips för att hålla glöden levande är att du varje gång du handlar köper någonting du aldrig köpt förut. Det gör jag och man upptäcker verkligen riktiga guldkorn när man gör så. Massor av frukt och grönsaker, till exempel, som man aldrig provat innan.
Ja, jag måste verkligen korsa den där förbannade tröskeln.
Jag vill kunna pröva fritt med maten, men jag är så rädd för att misslyckas totalt..
Hur ska jag göra!?
Citera
2011-01-25, 18:57
Medlem
Är också student och vill komma så billigt undan, kolla gärna in min hemsida www.veckansmatsedel.st som det än så länge finns lite recept på men kommer komma flera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in