Jag fick ett ryck förra veckan och gjorde en matlista för en veckas tid och handlade allt jag behövde för varje måltid (förutom mjölk och sånt som man måste fylla på lite då och då). Att göra en lista var för mig ett jätte bra alternativ eftersom det sparar tid i och med att man slipper stå och tänka ut vad man ska laga och man kan planera dagen innan vad man behöver ta fram.
Några exempel jag gjorde var:
En hel kyckling i ugn med citron och gräslök tillsammans med ugnstekta rotsaker och potatis. Detta krävdes inte mycket jobb alls förutom att gnida in kycklingen med kryddor och skala/hacka rotsakerna. Kycklingen kostade 25,90 kr/kg vilket är väldigt billigt. På kycklingen som blev över gjorde jag en kycklingsallad och hemmagjord dressing men det finns ju massa alternativ på vad du kan göra, tex låta kycklingen puttra i grädde och äta tillsammans med pasta/ris eller göra en kycklingsoppa.
Jag köpte även fisk (Alaska pollock, 18.90 kr för 400g) och panerade dom i mjöl, ägg och ströbröd och till det gjorde jag hemmagjord potatismos som är betydligt billigare och godare än pulver.
Sen som andra nämnde är soppa ett jätte bra alternativ. Sist stoppade jag i morötter, palsternacka, lök, potatis, buljongtärning, kryddor och vatten som jag sedan mixtrade ihop lite lätt. Gott och enkelt.
Nu vart detta ett långt inlägg men mitt allra största tips är: gör en matlista och köp varor som du kan återanvända flera gånger under veckan. Det kan låta tråkigt men med tex morötter, palsternacka, kyckling och potatis finns det oändliga variationer på vad du kan hitta på

lycka till!