2011-01-20, 21:51
Medlem
benkebents avatar
Hallå
Är det skadligt för datorn om man kör cpu fläkten på halvfart under natten? Jag har bara den och fläkten i nätagget just nu. Jag kör cpu-fläkten på 3300rpm men det låter enormt mycket och är jobbigt när man ska sova men man vill ju ändå ha utorrent igång under natten så man kan vakna upp till en ny serie . Kommer datorn bli överhettad om jag kör fläkten på 1500rpm?

Cpu:n har ungefär 50 grader vid 3300rpm och då har jag ändå en del program igång.
Citera
2011-01-20, 21:55
Medlem
stilltons avatar
sätt in en chassifläkt så kan du köra alla fläktar på väldigt låg hastighet. =låg ljudnivå
Citera
2011-01-20, 22:01
Medlem
sommarlovs avatar
Använd något program som håller ner processor-hastigheten = svalt och tyst.
Citera
2011-01-21, 00:11
Medlem
SirKnasens avatar
Vad är det för processor?
Citera
2011-01-21, 12:35
Medlem
benkebents avatar
Det är en pentium 4 3.3ghz. Jag får nog skaffa mig en chassifläkt ändå. btw kan man använda en som har suttit i ett nätagg?
Citera
2011-01-21, 17:13
Medlem
Brukar oftast gå att använda en som har suttit i ett nätaggregat men du kan kanske bli tvungen att strula med strömkablarna till fläkten då det kanske inte sitter någon kontakt på dom. En ny fläkt kostar inte så mycket och jag tror att du kan få tag i en fläkt som presterar bättre i en lägre ljudnivå om du köper en ny istället för att ta en gammal från ett nätaggregat.
Citera
2011-01-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benkebent
Hallå
Är det skadligt för datorn om man kör cpu fläkten på halvfart under natten? Jag har bara den och fläkten i nätagget just nu. Jag kör cpu-fläkten på 3300rpm men det låter enormt mycket och är jobbigt när man ska sova men man vill ju ändå ha utorrent igång under natten så man kan vakna upp till en ny serie . Kommer datorn bli överhettad om jag kör fläkten på 1500rpm?

Cpu:n har ungefär 50 grader vid 3300rpm och då har jag ändå en del program igång.

Det ska egentligen inte vara något problem om du kör bara några få torrenter i qtorrent men du kan kolla hur hårt processorn arbetar med Ctrl/Alt Del och tittar under fliken Perfomance, ligger cpuload under typ 10% så är det lugnt.
Citera
2011-01-21, 22:47
Medlem
benkebents avatar
Okej, får ta och köpa mig en fläkt dom kostar knappt någonting ju. cpun är på typ 5% lr nåt sånt så det kanske funkar ändå, men kylning behövs ju i vilket fall som helst så nog ingen dum idé med chassifläkt.

Tack för svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in