2011-01-20, 21:24
Medlem
essjis avatar
Hej, min hårddisk har total flippat, haft den ett bra tag och funka bra på windows 7, sen installera jag om datorn till XP och de funka bra. Och igår installera jag w7 igen, och funka fram tills nu. Skulle ladda ner en film och fick error på utorrent, sen frös datorn fast och jag fick starta om via knappen. Sen när jag kom in igen så såg jag inte mig D:\ hårddisk och jag stängde av datorn igen, öppna burken och koppla ur den, blåste lite och koppla tillbaka. Sen när jag starta upp datorn börja den gå igenom hårddisken och det såg ut som de va fixat, kom in i windows och ser nu hårddisken i utforska. Men när jag trycker på D:\ så får jag ett error meddelande: d:\ is not accessible. Access is denied. Någon som har en aning om hur man kan fixa detta ? Kommer åt min andra hårddisk där Windows och spel är installerade.

Tacksam för hjälp!
Citera
2011-01-20, 21:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan du utföra en chkdsk på HDD?
Citera
2011-01-20, 21:34
Medlem
essjis avatar
Nej, testa via cmd men den säger "Access denied"
Citera
2011-01-20, 21:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hämta annars hem verktyg ifrån tillverkarens hemsida eller Hiren´s BootCD.

Den sistnämnda finner man många bra verktyg.
Citera
2011-01-20, 22:36
Medlem
essjis avatar
Hitta inget som kan hjälpa mig. Jag kommer in på hårddisken i safemode, står att jag ska ha tillgång till allt... Kan inte formatera den från windows, och har ingen skiva att göra de via den...
Citera
2011-01-20, 23:19
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essji
Hitta inget som kan hjälpa mig. Jag kommer in på hårddisken i safemode, står att jag ska ha tillgång till allt... Kan inte formatera den från windows, och har ingen skiva att göra de via den...

I vanlig bootad läga (ej safemode) - klicka på start / skriv cmd / när ikonen för kommandohanteraren kommer upp, högerklicka på den och välj "Run as administrator".
I dosboxen som kommer upp, skriv: takeown /F D:\ /R
Tryck ENTER
Testa nu...

Rekomenderar att du kör fdisk på din hårddisk.
Har du kylning till hårddisken?! Windows 7 spinner upp disken hela tiden - på laptops dödar den batteriet och i stationära så hettar den upp diskarna pga. all aktivitet. (Sägs att det har patchats, men vad vet jag...)
I alla fall... Kyl din disk.
Citera
2011-01-21, 00:54
Medlem
essjis avatar
Tror inte den är överhettad direkt eftersom jag kommer åt den osv. Men klart det är bra å kyla den ifall den skulle bli de, tack för tipset. Ska även testa de andra du skrev, tack så mycket!
Citera
2011-01-21, 01:07
Medlem
essjis avatar
Nej det funkar fortfarande inte, skriv in som du sa och den gick igenom allt som fanns på hårddisken, men får samma error.
Citera
2011-01-21, 01:14
Medlem
essjis avatar
Går jag in via disk hantering och ska sätta min user till full behörighet så får jag ett error "An error occurred while applying security information to: D:\pagefile.sys The process cannot access the file because it is being used by another process"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in