2011-01-20, 19:15
Medlem
Har fått möjlighet att köpa ett hus av en bekant till bra pris. Huset är av mäklare värderat till 950 000:-. Kan få köpa det för en 800 000:-. Alltså 150 000:- under värderingen. Jag undrar om det har någon betydelse på lånet? Har inte nå 100 000:- vid sidan av att kasta rakt in, men jag har en bra ekonomi helt utan anmärkning och har senaste åren dragit in en 330 000:-, före skatt alltså. Anledningen till inget spar är att jag skaffa mig en ny bil för ett tag sen som jag sedan betalar 5000:- månad på för att få bort det fortast möjligt. Har inte så värst mycket kvar på den i denna takt.

Så i all enkelhet, påvärkas lånet om man vet att man får huset under marknadsvärdet, eller gäller 85% policyn. Huset i fråga är värderat av swedbank och det är även av dom lånet gäller.
Citera
2011-01-20, 19:18
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rupa
Har fått möjlighet att köpa ett hus av en bekant till bra pris. Huset är av mäklare värderat till 950 000:-. Kan få köpa det för en 800 000:-. Alltså 150 000:- under värderingen. Jag undrar om det har någon betydelse på lånet? Har inte nå 100 000:- vid sidan av att kasta rakt in, men jag har en bra ekonomi helt utan anmärkning och har senaste åren dragit in en 330 000:-, före skatt alltså. Anledningen till inget spar är att jag skaffa mig en ny bil för ett tag sen som jag sedan betalar 5000:- månad på för att få bort det fortast möjligt. Har inte så värst mycket kvar på den i denna takt.

Så i all enkelhet, påvärkas lånet om man vet att man får huset under marknadsvärdet, eller gäller 85% policyn. Huset i fråga är värderat av swedbank och det är även av dom lånet gäller.
Ja det har betydelse, de flesta banker lånar ut upp till 85 % av marknadsvärdet.
Citera
2011-01-20, 19:19
Medlem
85% av marknadsvärdet är vad som gäller med "bolånetaket". Med andra ord kan du låna 100% förutsatt att du kan visa att huset/bostadsrätten är värd mer på marknaden än vad du köper den för.
Citera
2011-01-20, 19:22
Medlem
Okej, då vet jag det , tack för snabba svar!
Citera
2011-01-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rupa

Du brukar behöva visa en oberoende värdering för att banken ska låna ut till mer än vad huset kostar. Så var beredd på att behöva göra en sådan värdering, och det brukar kosta ca 1500-2000 kr för att få det gjort.
Citera
2011-01-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sörenstam
Du brukar behöva visa en oberoende värdering för att banken ska låna ut till mer än vad huset kostar. Så var beredd på att behöva göra en sådan värdering, och det brukar kosta ca 1500-2000 kr för att få det gjort.

Du menar alltså att Swebank skulle erkänna sin egen inkompetens? Vilka värderare är det du anser Riksbanken ser som oberoende?

I detta fall törs jag med 100% säkerhet säga att du har fel.
Citera
2011-01-20, 20:58
Medlem
Nexus-6s avatar
Jag köpte en bostadsrätt för långt under marknadsvärde och det enda min bankkvinna gjorde var att ringa en mäklare och höra vad priserna låg på och sen fick jag bottenlån på allt.

Allt beror på vilken kontakt / tur du har med den som du ska låna av. Säger den banken nej. Gå till en annan och du kan få ett annat svar. Säg bara inte till banken vad den andra banken sa utan säg att du vill undersöka vilken av bankerna som ger bäst villkor för dig.
Citera
2011-01-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du menar alltså att Swebank skulle erkänna sin egen inkompetens? Vilka värderare är det du anser Riksbanken ser som oberoende?

I detta fall törs jag med 100% säkerhet säga att du har fel.

Ligger nått i det du säger. I detta fall är som sagt huset värderat av Swedbanks egen mäklare och dom är även anlitade att för att sälja det. Jag får helt enkelt boka ett möte med dom och se vad som sägs.
Citera
2011-01-21, 10:34
Medlem
Adjunktens avatar
Ja, du kan låna hela köpeskillingen om den ligger 85% under marknadsvärdet för huset/lägenheten.
Jag själv lånat hela summan jag köpte min bostad för. Det var inga problem för mig då jag fick den för 75% av marknadsvärdet.
Citera
2011-01-22, 04:33
Medlem
Känns inte det här som ett utmärkt tillfälle att slippa topplånet?
Citera
2011-01-22, 12:40
Medlem
MaZtoRs avatar
Jag lånande nyligen 335tkr på ett hus som vi köpte för 270tkr. Utan topplån på swedbank. Så visst går det att låna mer än köpeskillingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in