Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om det verkligen vore fusion de lyckats skapa hade upphovsmännen varit döda i strålning. Eller?
varför skulle de vara döda i strålning?
Citat:
Ursprungligen postat av SkitAnonym
Det känns som att fusion kan användas för att tillverka riktigt extrema vapen? Rätta mig om jag har fel.
Nej, precis som man inte kan skapa extrema vapen av vind/vattenkraft etc. Man kan iaf inte göra det med "vanlig" fusion. Och då billig energi inte direkt kan kopplas till "extreme vapen" så kommer kall fusion inte leda till kraftigare vapen, såvida inte deat-star likanande rymdskepp som drivs av kall-fusion räknas som "extrema vapen".
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Som trådskapare känner jag mitt ansvar att förvalta tråden. Eftersom det startats många trådar i ämnet föreslår jag att vi försöker inrikta oss i den frågeställning som jag inledde med
VAD SKULLE DET INNEBÄRA OM DET ÄR SANT?Själva rimligheten och de fysikaliska kan överlåtas till andra trådar om ämnet. Min första tanke när jag jag försöker sätta mig in mig i ämnet är att det nuvarande elnätet är helt onödigt i ett samhälle med kall fusion. Det skulle inte behövas något 400 kilovoltsnät längre. All produktion av värme och el skulle kunna ske lokalt
Vi har fortfarande sopor som måste brännas, just nu görs detta i kraftvärmeverk, vilket skapar både värme (fjärrvärme) och El-energi.
dock skulle kall fusion leda till att mindre el skapades i kraftvärmeverken, och då fjärrvärme kan ses som en biprodukt av elproduktion i ett kraftvärmeverk så skulle tekniska verken osv sitta i knipan.
Detta kan dock vägas gentemot att billig energi gör att mer fasktiskt kan återvinnas, det som är bäst för miljön just nu är att bränna papper/plast etc, och förvandla det el och värme. Något som kall fusion kan ändra på.
För att även kommentera OP så vill jag jävligt gärna att detta ska vara sant. Kall fusion skulle leda till så mycket bra för samhälle/utveckling/miljö etc. Detta betyder dock inte att jag tror på det, Makaronkokarna skulle kunna bluffa, och jag kan nästan med säkerhet säga att detta är en bluff.
Märkligare saker har hänt, men så fort någon säger "kall fusion" och "lyckas" utan att använda miss/inte i samma mening så är det oftast inte sant.