2011-01-26, 11:34
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum
Det håller jag absolut med om, men det tråkiga med skeptikerna på flashback är deras enkelspåriga åsikter i varje ämne.

Sen är jag kanske lite bråksjuk, visst ska man vara kritisk till saker och ting men jag tycker inte om när det genomsyrar hela deras virtuella karaktärer.mvh optimisten

Nja, det är snarare så att många här har en komplex kunskap om en rad naturvetenskapliga saker och det gör att vi snabbt kan avgöra ett påståendes ev. legitimitet. Medan andra, som du, inte har den bildning som krävs och därför blir sur när sagor som denna avfärdas.
2011-01-26, 11:42
Medlem
TheRealEnDumEns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Nja, det är snarare så att många här har en komplex kunskap om en rad naturvetenskapliga saker och det gör att vi snabbt kan avgöra ett påståendes ev. legitimitet. Medan andra, som du, inte har den bildning som krävs och därför blir sur när sagor som denna avfärdas.

Jobbigt om det visar sig att det är du som har fel. Du vet lika lite som oss, och så länge de flesta experter vill ha mer information innan de avfärdar något så sällar jag mig oxå till den skaran.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3075183.ece
2011-01-26, 12:18
Medlem
6E303062s avatar
Eventuell kall fusion hade troligen varit en potentiell lösning på en jävla massa problem, men det ligger många år fram i tiden, om det ens är möjligt.

Även om man har lyckats skapa en kortvarig process i ett laboratorium så betyder det inte att man kommer att börja bygga krafverken imorgon. Det är däremot en bra början!
2011-01-26, 14:19
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealEnDumEn
Jobbigt om det visar sig att det är du som har fel. Du vet lika lite som oss, och så länge de flesta experter vill ha mer information innan de avfärdar något så sällar jag mig oxå till den skaran.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3075183.ece

Absolut inte jobbigt om det visar sig att jag har fel, finns nog få saker som jag hellre har fel om. Jag skulle gärna bli pissad på av alla i det här forumet så till den milda grad att jag helt slutade skriva på flashback för att jag hade fullständigt fel i den här frågan. Det jag försöker säga är att jag inte vill att det inte ska fungera, utan att kall fusion har under lång tid varit foliehattarnas hemvist och om någon seriös vetenskapsman verkligen hade knäckt gåtan (fortfarande råder det stor oklarhet om det ens är möjligt teoretiskt) så är det framsidan på Nature eller dylikt som breakar nyheten och inte nyteknik.

Vad en docent anser om saken bekommer mig inte särdeles, även om han endast säger att det verkar intressant om det fungerar. Duh...
2011-01-26, 15:10
Medlem
najass avatar
Klimat etc--->Fysik etc

/mod
2011-01-26, 22:21
Medlem
Karmans avatar
Såg inslaget om detta på TV4-nyheterna nyss och "maskinen" så minst sagt ut som ett hemmabygge.

Jag är inte någon fysiker, så jag ska egentligen inte uttala mig, men om det nu inte stämmer (vilket det förmodligen inte gör), vad är då motivet till att forskarna i så fall ljuger? De gör ju bort sig för all framtid!

Eller är det så att de inte förstår bättre själva, dvs. tror att de upptäckt något? I så fall framstår de ju som ännu större klåpare. Eller?
2011-01-26, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Såg inslaget om detta på TV4-nyheterna nyss och "maskinen" så minst sagt ut som ett hemmabygge.

Jag är inte någon fysiker, så jag ska egentligen inte uttala mig, men om det nu inte stämmer (vilket det förmodligen inte gör), vad är då motivet till att forskarna i så fall ljuger? De gör ju bort sig för all framtid!

Eller är det så att de inte förstår bättre själva, dvs. tror att de upptäckt något? I så fall framstår de ju som ännu större klåpare. Eller?
Det är ju en uppfinnare och då blir det väl oftast ett hemmabygge första gången, inte sant?
Sen så var det aluminium runt för att förhindra att någon skulle hinna före, då de ännu inte beviljats patent.
2011-01-26, 22:30
Medlem
Transhumanists avatar
Här är nyhetsinslaget från tv4. Helt otroligt om det är sant.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/tv4nyheterna?title=losningen_pa_energiproblemen_ka n_vara_har&videoid=1207159
2011-01-27, 01:11
Medlem
Jag tycker att det intressantaste är att det är några till synes, vanliga oberoende forskare som gjort upptäckten. Vad händer med världen om det visar sig att den fungerar på ett väldigt tillfredsställande sätt? Det smutsiga spelet om maskinen skulle minst sagt bli väldigt intressant att följa.

Det finns såklart många mäktiga konstellationer i världen som inte vill att italienarna lyckas, samtidigt som det säkert finns andra som vill se att dom lyckas under villkoret att dom själva får ta över kontrollen över maskinen. En sådan här maskin skulle kunna krossa många företag och hela marknader över en natt.
2011-01-27, 06:52
Medlem
Soterns avatar
Om det verkligen vore fusion de lyckats skapa hade upphovsmännen varit döda i strålning. Eller?
2011-01-27, 07:32
Medlem
Lepiduss avatar
Mycket intressant minst sagt. Även om jag tycker det är otroligt så kan jag inte förstå vad italienarna tjänar på att bluffa? Gör dom det kommer dom tills slut bli påkomna och då rejält utskämda.
2011-01-27, 07:52
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lepidus
Mycket intressant minst sagt. Även om jag tycker det är otroligt så kan jag inte förstå vad italienarna tjänar på att bluffa? Gör dom det kommer dom tills slut bli påkomna och då rejält utskämda.

Idag gör folk allt för att bli kända, till och med skämmer ut sig. Titta bara på alla dokusåpor. Sedan kan man ju inte utesluta att de faktiskt själva tror på skiten som Stanley Pons och Martin Fleischmann gjorde.

Vad jag mest förvånas över är hur folk kan tro på det här varje gång en hemmapulare säger sig ha löst alla världens energiproblem.
Kall fusion har blivit alla tokars nya sysselsättning sedan evighetsmaskinen numera är lite passé som bluff.
Senast redigerad av Sotern 2011-01-27 kl. 08:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in