2011-01-22, 21:16
Medlem
trickydicks avatar
Om det här nu fungerar, fyfan vilken käftsmäll på miljörörelsen. Det är inte olje-indusrtin som kommer känna sig hotad, dom kan fortfarande sälja olja till plastidustrin, asfalt, smörjolja osv utan miljölobby. Man har plöjt ner miljarder i subventioner till vindkraftverk och annan alternativ-enegi.

Om det här nu är sant så lär det vara Vestas som köper patentet och lägger ner det, inte Shell eller BP.
2011-01-23, 12:45
Medlem
Det kan ju vara så att det visar sig vara ganska okomplicerat att uppnå kall fusion.
Italienarna kan ha snubblat över lösningen och förstår därav själva inte vad som händer.
Sånt har hänt många gånger förut.

Men.
Globalt sett har vi ännu inte nått "peak-oil" och det finns ju stora ekonomiska intressen i att avvakta med kall fusion. Som vi vet så kan italienare väldigt snabbt ändra åsikt om de får en slant i fickan.

Personligen tror jag ändå inte på att de har lyckats.
Det visar sig.
2011-01-23, 13:27
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om det här nu fungerar, fyfan vilken käftsmäll på miljörörelsen. Det är inte olje-indusrtin som kommer känna sig hotad, dom kan fortfarande sälja olja till plastidustrin, asfalt, smörjolja osv utan miljölobby. Man har plöjt ner miljarder i subventioner till vindkraftverk och annan alternativ-enegi.

Om det här nu är sant så lär det vara Vestas som köper patentet och lägger ner det, inte Shell eller BP.

Fast det är inte sant så det känns konstigt att spekulera i det.
2011-01-23, 15:14
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av change2012
Det kan ju vara så att det visar sig vara ganska okomplicerat att uppnå kall fusion.
Italienarna kan ha snubblat över lösningen och förstår därav själva inte vad som händer.
Sånt har hänt många gånger förut.

Men.
Globalt sett har vi ännu inte nått "peak-oil" och det finns ju stora ekonomiska intressen i att avvakta med kall fusion. Som vi vet så kan italienare väldigt snabbt ändra åsikt om de får en slant i fickan.

Personligen tror jag ändå inte på att de har lyckats.
Det visar sig.

Det sker forskning om kall fusion på många ställen i världen. USAs försvarsmakt har lagt ner stora summor för att lösa gåtan .Nobelpristagaren Julian Schwinger arbetade under sina sista år intensivt med forskning inom området. Miljontals laborationer har skett med olika metaller och grundämnen som reagerat med väte. Ett handfull försök har påvisat att det avgetts mer energi än vad som tillförts. Problemet har varit att återupprepa försöken och skapa en stabil process. Det har ingen lyckats med hittills. Om det är dessa två italienare som slutgiltigt lyckats får framtiden utvisa. De forskare som sysslar med detta betraktas av många som 20 hundratalets alkemister eller uppfinnare av perpetum mobile (evighetsmaskinen). Julian Schvinger presenterade sin forskning i slutet av 1980-talet och blev hånad och ifrågasatt. Hans öde har skrämt många forskare och instutioner för att intressera sig för ämnet. Skulle forskningen lyckas att skapa kall fusion är det en innovation som är större än när hjulet uppfanns.
2011-01-24, 20:49
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Spännande fortsättning på Kall Fusion i dag.

De vetenskapliga observatörer som deltog vid demonstrationen av möjlig kall fusion i förra veckan hittade inga dolda energikällor. Deras rapport är nu publicerad.

"Mängden effekt och energi som producerades under de båda experimenten är verkligen imponerande och, tillsammans med det självgående tillståndet som nåddes under det första experimentet, kan det indikera att systemet fungerar som en ny typ av energikälla".

Så sammanfattar forskaren Giuseppe Levi sin rapport från demonstrationen i Bologna i förra veckan av vad som kan vara någon form av kall fusion.

http://www.journal-of-nuclear-physics.com/files/Levi%20and%20Bianchini%20Reports.pdf

Jag har ingen kunskap att utvärdera denna rapport. Om det är sanning eller bluff får framtiden utvisa men skulle italienarna ha rätt kommer det att skrivas i historieböckerna "före och efter kall fusion"
2011-01-24, 21:24
Medlem
oxicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Spännande fortsättning på Kall Fusion i dag.

De vetenskapliga observatörer som deltog vid demonstrationen av möjlig kall fusion i förra veckan hittade inga dolda energikällor. Deras rapport är nu publicerad.

"Mängden effekt och energi som producerades under de båda experimenten är verkligen imponerande och, tillsammans med det självgående tillståndet som nåddes under det första experimentet, kan det indikera att systemet fungerar som en ny typ av energikälla".

Så sammanfattar forskaren Giuseppe Levi sin rapport från demonstrationen i Bologna i förra veckan av vad som kan vara någon form av kall fusion.

http://www.journal-of-nuclear-physics.com/files/Levi%20and%20Bianchini%20Reports.pdf

Jag har ingen kunskap att utvärdera denna rapport. Om det är sanning eller bluff får framtiden utvisa men skulle italienarna ha rätt kommer det att skrivas i historieböckerna "före och efter kall fusion"

Man får hoppas då att det stämmer, hur trovärdig är Giuseppe Levi?
2011-01-24, 21:29
Bannlyst
Intressant
2011-01-24, 21:43
Medlem
oxicums avatar
Skeptikerna värkar inte vilja kommentera som vanligt när yttligare info lutar mer åt sanning än bluff...ni måste vara väldigt deprimerat fölk..
2011-01-24, 22:35
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum
Skeptikerna värkar inte vilja kommentera som vanligt när yttligare info lutar mer åt sanning än bluff...ni måste vara väldigt deprimerat fölk..

Just i detta fallet har väl ett antal forskare genom åren hävdat att dom löst gåtan med kall fusion. Ingen har kunnat återskapa experimenten öppet med insyn, inte en dom själva...

Det är fantastiskt om någon lyckas med detta, antar att det historisk kommer att bli i klass med när människan tyglade elden..
Att linda in det i staniol och buntband känns därför något ovärdigt i sammanhanget.

När ett annat oberoende laboratorium lyckas återskapa experimentet slutar jag vara skeptisk.
2011-01-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum

Du finner det alltså inte en liten gnutta märkligt att det inte nämnts något om det här i någon av de större tidsskrifterna för vetenskap? En manick som kommer revolutionera världen har alltså upptäckts. Man vet inte riktigt hur den funkar och endast ett fåtal människor har fått se den "in action"... det är förstås inte heller märkligt? Det finns väldigt goda skäl att förhålla sig skeptisk till det här, men om det hela nu är på riktigt så är det bara att vänta och se.
2011-01-24, 22:47
Medlem
oxicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Du finner det alltså inte en liten gnutta märkligt att det inte nämnts något om det här i någon av de större tidsskrifterna för vetenskap? En manick som kommer revolutionera världen har alltså upptäckts. Man vet inte riktigt hur den funkar och endast ett fåtal människor har fått se den "in action"... det är förstås inte heller märkligt? Det finns väldigt goda skäl att förhålla sig skeptisk till det här, men om det hela nu är på riktigt så är det bara att vänta och se.

Det håller jag absolut med om, men det tråkiga med skeptikerna på flashback är deras enkelspåriga åsikter i varje ämne.

Sen är jag kanske lite bråksjuk, visst ska man vara kritisk till saker och ting men jag tycker inte om när det genomsyrar hela deras virtuella karaktärer.mvh optimisten
2011-01-25, 21:32
Medlem
Sothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodeesos
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/01375/Sk_rmavbild_2011-0_1375880w.jpg

Känns superseriöst.
Speciellt folieballarna, det blåa plastsnöret dom har surrat fast gunkan med i en träplanka, alla buntband, kökstermometern mm.
Osar seriös forskning i världsklass!
Exakt vad jag tänkte! Att det där hemma bygget skulle rädda hela världen från energikrisen är väldigt svårt att tänka sig. Eftersom att jag inte är någon fysiker så kan jag inte säga att det är bluff heller men jag är väldigt skeptisk till att detta verkligen kommer att fungera!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in