• 2
  • 3
2011-01-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmenNej
Nej det tycker inte jag heller, men vart har jag skrivit i mitt inlägg att jag köper läderprodukter?
Jag kollar på skor, om de innehåller skinn/läder så köper jag dem inte, inte heller sulorna får bestå av det. jag köper inga dunjackor eftersom fjädrarna plockas när fåglarna lever.

Om vi inte skulle mjölka korna skulle de få ont och slutligen tom dö. Inte såvida de inte får kalvar men skulle de inte få kalvar skulle korna dö ut.

Dessutom köper jag äggen från min granne som sköter sina höns så bra så bra så

Något mer du vill tillägga?
Jag tyckte bara att du fick det att låta som att ägg- och mjölknärningen i allmänhet inte skapar lidande för djur. Jag är ju själv lakto-ovo-vegetarian (så gott det går här i Kina...).

Jag skulle själv gärna avstå från läder och dun (här snackar jag sovsäckar där man väger vikt mot prestanda) ifall det fanns något bra alternativ. Plast och liknande gillar jag inte, och tyg (skor) håller dåligt och är inte snyggt (om man snackar lite finare skor).
Citera
2011-01-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribali
Jag tyckte bara att du fick det att låta som att ägg- och mjölknärningen i allmänhet inte skapar lidande för djur. Jag är ju själv lakto-ovo-vegetarian (så gott det går här i Kina...).

Jag skulle själv gärna avstå från läder och dun (här snackar jag sovsäckar där man väger vikt mot prestanda) ifall det fanns något bra alternativ. Plast och liknande gillar jag inte, och tyg (skor) håller dåligt och är inte snyggt (om man snackar lite finare skor).

Ja, att skinnfria skor är dålig kvalité på kan jag hålla med om, men om de håller i 2- 3 år är jag nöjd och gör dem inte det är det bara att gå och klaga för de ska hålla iaf så länge..

Men är man vegetarian får man stå ut med detta och överväger man att ha skor i läder och skinn bara för att tyg och fejk- skinn håller sämre tycker jag att man inte riktigt är veg. Man har inte döda djur på fötterna bara för den sakens skull.

Jackor, sovsäckar och dylikt vet jag inte riktigt hur det står till i Kina men jag har iaf hittat sovsäckar som inte innehåller du och e varma annars fryser jag hellre
Citera
2011-04-25, 22:02
Medlem
gucci_manes avatar
Citat:
Jag håller med dig! Jag har varit vegetarian sedan 6-7 år tillbaka, då är jag sk lakto- ovo, jag dricker och äter mjölkprodukter samt ägg. Jag irriterar mig på dessa som kallar sig vegetarianer då de äter kött såsom kyckling, fisk och skaldjur. Meningen med att vara vegetarian är att man står för något, t.ex. hur de slaktar djuren och hur de lider. Ännu argare blir jag när sk vegetarianer äter godis, efterrätter eller maträtter med gelatin i (grisfett)!

Vad är annars meningen med att vara vegetarian om man inte står vid djurens sida

Du har rätt att fråga om deras orsak

Jag blir arg på andra för att de blir arga på andra för vad de tycker och står för. Det gör väl inte dej något de har i alla fall gjort något för att stoppa våldet genom att välja bort några djurprodukter. Med din inställning borde du ju stå vid kött hyllan och skricka åt alla som lägger ner kött i vagnen.
Citera
2011-04-25, 22:04
Medlem
gucci_manes avatar
Citat:
Ja, att skinnfria skor är dålig kvalité på kan jag hålla med om, men om de håller i 2- 3 år är jag nöjd och gör dem inte det är det bara att gå och klaga för de ska hålla iaf så länge..

Men är man vegetarian får man stå ut med detta och överväger man att ha skor i läder och skinn bara för att tyg och fejk- skinn håller sämre tycker jag att man inte riktigt är veg. Man har inte döda djur på fötterna bara för den sakens skull.

Jackor, sovsäckar och dylikt vet jag inte riktigt hur det står till i Kina men jag har iaf hittat sovsäckar som inte innehåller du och e varma annars fryser jag hellre

Hur är det med silke/siden? Det är väl från en puppa.
Citera
2011-04-25, 22:21
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Jag irriterar mig på dessa som kallar sig vegetarianer då de äter kött såsom kyckling, fisk och skaldjur. Meningen med att vara vegetarian är att man står för något, t.ex. hur de slaktar djuren och hur de lider. Ännu argare blir jag när sk vegetarianer äter godis, efterrätter eller maträtter med gelatin i (grisfett)!

Gelatin är av kollagen, proteiner, inte fett. Det kan finnas hur många skäl som helst för att vara vegatarian. Känner en som helt enkelt inte tycker om kött. De som äter kyckling och fisk kallas demi-vegetarianer, halv-vegetarianer. Köttätare kan också bry sig om behandlingen av djuren och slaktmetoderna och undviker att köpa kött från vissa märken och länder.
Citera
2011-04-29, 10:11
Medlem
Jag undrar: riktiga "talibanveganer", går de på bio? Kollar de på film överhuvudtaget? Alltså det är ju gelatin i filmemulsionen.
Citera
2011-04-29, 11:35
Medlem
Ylangs avatar
Kallar man sig vegetarian äter man inte kött, fisk, fågel eller skaldjur.
Jag äter inget av ovanstående, inget som har levt helt enkelt.
Äter dock ägg och kaviar, obefruktade ägg.
Och kunskapen hos mig är det inge fel på ! Frågan är vad andra anser om mina åsikter av den fakta jag tagit fram
Citera
2011-04-29, 12:05
Medlem
closecuts avatar
Citat:
Om vi inte skulle mjölka korna skulle de få ont och slutligen tom dö. Inte såvida de inte får kalvar men skulle de inte få kalvar skulle korna dö ut.

Är det så du berättigar din mjölkkonsumtion? Att om du inte drack mjölken skulle ingen mjölka kossorna, och då skulle de dö för det gör så ont?

FYI: Kossor tvångsinsemineras (våldtas, fistrejpas, kalla det vad du vill), kalven omhändertas (kidnappas, whatever) och placeras i ensambås och matas med annat, varpå vi helt fräckt stjäler kalvens mat och påstår att människor behöver kossemjölk. Så fort kossan producerar mindre (då kalven, helt naturligt, efter ett tag övergår till annan föda), så upprepas cykeln.

Mjölkkossor har det inte bra. De slits ut i förtid av de ständiga övergreppen. Dagens kossor blir sällan äldre än 6-7 år, när de förr lätt blev 15 och äldre. Så plocka ut ditt huvud ur arslet. Skulle vi inte tvångsinseminera (våldta) skulle de inte producera mjölk. Skulle vi inte avla på defekter (som gör att de producerar överskott av mjölk, vilket bland annat ger upphov till juverdefekter och skador) skulle inte djuren slitas ut i förtid. Skulle vi inte kidnappa kalvarna skulle kossans mjölk användas till det den är avsedd för, att föda kalvar.

Människor behöver mjölk, människomjölk, under ett par år av sin uppväxt. Sedan är det över.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in