2011-01-20, 11:46
Medlem
Windforces avatar
Hej

Jag har en liten server dator som är kopplad till tv:n via HDMI, när installationen precis ska börja så tappar tv signalen till datorn! Det blir svart helt enkelt. Datorn har bara HDMI och dvi. Tv:n har dock inte dvi utan bara vga och HDIMI. Dock fungerar det inte med DVI till HDMI, och inte HDMI til HDMI!

Hoppas jag inte dribblade bort er helt och hållet nu, jag är sjukt frustrerad och tacksam för svar
Citera
2011-01-20, 11:57
Medlem
Antagligen finns inga drivrutiner inbyggt i Ubuntu för att ge bild via HDMI för just den grafikkretsen du har.
Har du ingen annan skärm du kan testa med? Och hur länge har du väntat efter att det har blivit svart (bilden kanske kommer tillbaka efter att drivrutinerna har installerats)?
Citera
2011-01-20, 13:18
Medlem
hashs avatar
DVI ---> VGA konverterare borde fixa ditt problem, om du vill ansluta till TVn och använda den som skärm under installationen.
Jag kör HDMI på min linuxburk till en skärm med samma anslutning, det fungerar fint. Men då måste din Ubuntu-dist ha stöd för grafik-kortet.
Citera
2011-01-20, 13:18
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Antagligen finns inga drivrutiner inbyggt i Ubuntu för att ge bild via HDMI för just den grafikkretsen du har.
Har du ingen annan skärm du kan testa med? Och hur länge har du väntat efter att det har blivit svart (bilden kanske kommer tillbaka efter att drivrutinerna har installerats)?

har testat med en dvi till hdmi kabel till min tv och den slocknar då också, har tyvärr ingen annan skärm att testa med, testat max 1min efter att skärmen blir svart!
Citera
2011-01-20, 13:21
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
DVI ---> VGA konverterare borde fixa ditt problem, om du vill ansluta till TVn och använda den som skärm under installationen.
Jag kör HDMI på min linuxburk till en skärm med samma anslutning, det fungerar fint. Men då måste din Ubuntu-dist ha stöd för grafik-kortet.

mitt moderkort har bara dvi-d anslutning och vga kör väl bara analogt eller? finns sånna konverterare? digitalt - analogt?
Citera
2011-01-20, 13:24
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windforce
mitt moderkort har bara dvi-d anslutning och vga kör väl bara analogt eller? finns sånna konverterare? digitalt - analogt?

Yes, jag har flera sådana liggandes hemma.
Citera
2011-01-20, 13:26
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Yes, jag har flera sådana liggandes hemma.
kollat kjell och classe och dem har inte sånna, vart har du fått tag på dem?

EDIT: då borde väl också dvi-d till hdmi funka om dvi-d till vga ska funka?
Senast redigerad av Windforce 2011-01-20 kl. 13:28.
Citera
2011-01-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windforce
kollat kjell och classe och dem har inte sånna, vart har du fått tag på dem?

EDIT: då borde väl också dvi-d till hdmi funka om dvi-d till vga ska funka?

Det brukar alltid följa med grafikkort/grafikkretsar som inte har en fysisk VGA-utgång.
Och hur kan du inte hitta adaptrar? Sök på "DVI Vga" så kommer det upp flera olika.
Citera
2011-01-20, 13:33
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Det brukar alltid följa med grafikkort/grafikkretsar som inte har en fysisk VGA-utgång.
Och hur kan du inte hitta adaptrar? Sök på "DVI Vga" så kommer det upp flera olika.

DVI-A till Vga finns det, men inte DVI-I/D till Vga finns inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in