2011-01-20, 10:46
Medlem
Hej! Är det någon som känner sig bekant med att programmera på maccen? Jag går en programmeringskurs i java och vi använder oss av ett kurspaket som ligger uppe på skolans hemsida. Ifall man bygger en path via eclipse med kurspaketet (kurspaketet innehåller olika klasser med tärningar, sköldpaddor o sånt) försvinner de röda strecken under allting som annars hade varit okänt för java, men när jag kompilerar får jag upp massa errors.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Alternativt, är det möjligt att installera en kompilator och kurspaketet i terminalen istället och programmera där?

Tack!

/Anton
Citera
2011-01-20, 15:12
Medlem
robban200s avatar
Jag programmerar också java i skolan och provade eclipse hemma nu och tyckte det var krångligt att svårt. Nu skriver jag i "Fraise" och kompilerar genom terminalen.
Citera
2011-01-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robban200
Jag programmerar också java i skolan och provade eclipse hemma nu och tyckte det var krångligt att svårt. Nu skriver jag i "Fraise" och kompilerar genom terminalen.
Jag håller med dig om det... Du råkar inte veta hur man installerar ett kurspaket i terminalen då? Eller kanske i fraise?
Citera
2011-01-20, 17:45
Medlem
Nemans avatar
Antar att det är ett par färdiga klasser du har som du vill Java automatiskt skall importera och hitta.

Lägg dem i /Library/Java/Extensions.

Om du skall programmera i OS X så rekommenderar jag textredigeraren Smultron. Tyvärr så måste all kompilering då ske i terminalen.

Hoppas det fungerar och lycka till!
Citera
2011-01-20, 18:22
Medlem
Det är märkligt, för när jag spotlightar java så får jag upp java.app, men om jag från min finder t.ex. så hittar jag inte någon java mapp, varken library, java eller extensions... Det känns ändå som att java borde vara installerat tkr jag. Svårt att lägga klassfilerna någonstans som inte existerar, hehe..
Citera
2011-01-20, 18:39
Medlem
men jag lyckades med smultron, kompilering och körning av ett program som jag precis skrev! Nu ska jag bara lägga till kurspaketet
Citera
2011-01-20, 21:17
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Hej, om du har tänkt dig att i framtiden jobba med Java kan det vara bra att lägga lite tid på att lära sig använda det ordentligt. Det är vad du kommer använda i arbetslivet som javaprogrammerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in