• 1
  • 2
2011-01-20, 08:01
Medlem
Dynamiks avatar
Men vafan! Trevligt med butikspersonal som går att snacka lite med när man står och tittar/väljer. Fast se till att ta hand om dom i kassan först och främst.
Citera
2011-01-20, 10:57
Medlem
Palledamans avatar
Du säger: "Ursäkta mig, ska bara ta h*n som står i kassan här, en halv sekund bara så är jag snart tillbaka!"

Så behöver du ju inte inleda årets längsta diskussion med personen i kassan utan du tar betalt och önskar trevlig kväll, och sen fortsätter prata med kunden som inte bestämt sig.

Simpelt!
Citera
2011-01-20, 11:32
Medlem
Forbliranonyms avatar
Säg bara nått i stil med, där har du filmen, om det är nått mer du undrar så kom bara och fråga mig, nu måste jag ta kassan. Säg det bara snyggt med glimten i ögat så fattar vilken idiot som helst.
Citera
2011-01-20, 12:37
Medlem
Jordskreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
[/b]

Nej, det är det tyvärr inte, du har 2 val, antingen säger du till kund nummer 1 som du hjälper leta runt i hyllorna att " -Vänta ett slag ska bara hjälpa en annan kund i kassan så länge, men du kan ju leta lite själv tills jag kommer tillbaka"
Eller så sneglar du bort till kassan om det är möjligt därifrån du och kund nummer 1 står och försöker skapa ögonkontakt med kund nummer 2 vilket han borde uppfatta som att han ska vänta 2 minuter tills du hjälpt kund nummer 1 hittat sin film, om han är otålig gör du som förslag nummer 1.

Sen finns det ett förslag nummer 3 också, det är att du "skriker" bort till kassan där kund nummer 2 befinner sig att han bör vänta på sin tur, vilket kan tyckas ganska olämpligt om inte kassan befinner sig 0,5m bort ifrån dig och kund nummer 1, och är fallet så kan jag inte förstå varför du startade tråden från första början..

Blev mycket siffror där nu, men om du fortfarande finner situationen mycket svår och inte kan tackla den, kan du alltid ge jobbet till mig då jag är arbetslös!

Förslag nummer 4. Skrik åt båda, skäll ut dem, gå och ta en kaffe.

OnT. Man ska väl alltid hjälpa den som är närmast betalning. Känns ju mest logiskt ur en ekonomisk synpunkt.
Citera
2011-01-20, 13:44
Medlem
Chillfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Jag tror det är en rätt stark sida jag har ändå, annars tror jag inte jag hade fått jobbet ifrån början. Det är nog svårare än du tror att hantera en sådan situation.

Dåligt exempel, jag vet många som är helt värdelösa på sina jobb.

Säger inte att du är det.
Citera
2011-01-20, 14:18
Medlem
Sålänge man pratar med kunden som väljer film om filmval och så, kanske rekommenderar något tycker jag man kan göra det, det tar inte så lång tid. Hela saken handlar väl om hur lång tid man lägger på samtal, småsnack ska givetvis undvikas i en sån situation, börjar kunden att prata om "Ja, jag var förresten på bio i helgen och såg den filmen, har du sett den?" tycker jag gott man kan ursäkta sig och säga "Ursäkta mig, jag ska bara hjälpa kunden i kassan".

Då är risken minst att någon tar illa upp.
Citera
2011-01-20, 14:58
Medlem
Självklart ska du ta den i kassan först. Lycka till att hitta en kund som inte har förståelse för det. Han som står och tittar kan stå där och fortsätta titta, han har ju tydligen tid för det. Personen i kassan däremot, 1, ska betala (pengar till företaget) 2, kan ha bråttom.
Citera
2011-01-20, 15:00
Medlem
"Ursäkta, jag ska bara ta betalt av han i kassan. Du kan ju titta vidare sålänge"

Så lång tid tar det väll ändå inte att ta betalt av en kund.
Citera
2011-01-20, 16:44
Medlem
different_trips avatar
Improvisera. Hur hade du velat bli bemött?

Står du och briefar om en film med en kund i butiken så avbryter du bara inte för att gå till kassan utan du snackar snabbt om filmen, säger om du kan rekommendera den eller inte och säger sedan något i stil med "Ursäkta, ska bara ta kunden i kassan".

Avbryt ingenting du håller på med för en annan, men du får prioritera.

Som sagt, är du uppe i ett samtal om en film/filmstips, runda av snyggt och gå till kassan -> Gå tillbaka.
Citera
2011-01-20, 17:19
Medlem
crillecrilles avatar
Nästan lite sugen på en facepalm här.

Du måste ju självklart ta folk som vill betala först. Hur tror du att ett företag går runt egentligen? Vem som helst förstår ju att dom som står först i kön får hjälp först.

Tips: "Kolla på dom där två också så är jag tillbaka om någon minut "
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in