• 1
  • 2
2011-01-20, 02:30
Medlem
Tjena

Jobbar i en ganska stor videobutik, och vi får väldigt ofta jobba helt ensamma i butiken eftersom vi inte har den största omsättningen av butikerna, men jag vet att det är så för de flesta butikerna på kvällspassen. Hur som helst, när jag är ensam och jag har kunder i butiken och jag får en kund som tex frågar efter en film h*n ha så hjälper jag givetvis till. Man babblar osv, men sen så kommer kruxet, det kommer en kund till kassan. Hur tycker ni man ska hantera det? Har hänt mig flertalet gånger, många gånger så har kunden man har hjälpt sagt "ta dom i kassan istället", men några gånger så har dom står vid kassan sagt "Haha, det var på tiden" eller något liknande. Hur hade ni gjort?
Citera
2011-01-20, 02:32
Medlem
Det är ju bara för dig att säga: "Ursäkta, men jag ska bara hjälpa honom/henne i kassan. Kommer strax!".
Citera
2011-01-20, 02:34
Medlem
dgnrrds avatar
folket i kassan är alltid viktigast.
Citera
2011-01-20, 02:35
Medlem
Du kanske ska byta jobb? (Ta inte illa upp, men låter som att det där med sociala egenskaper inte är din bästa sida)
Citera
2011-01-20, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Du kanske ska byta jobb? (Ta inte illa upp, men låter som att det där med sociala egenskaper inte är din bästa sida)
Jag tror det är en rätt stark sida jag har ändå, annars tror jag inte jag hade fått jobbet ifrån början. Det är nog svårare än du tror att hantera en sådan situation.
Citera
2011-01-20, 02:42
Medlem
Folk som har bestämt sig, vill betala och komma därifrån.

Vs

Folk som fortfarande funderar på vilken film de vill se och stannar tills de bestämt sig.

Jaaa? Vad tror vi?
Citera
2011-01-20, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Jag tror det är en rätt stark sida jag har ändå, annars tror jag inte jag hade fått jobbet ifrån början. Det är nog svårare än du tror att hantera en sådan situation.

Nej, det är det tyvärr inte, du har 2 val, antingen säger du till kund nummer 1 som du hjälper leta runt i hyllorna att " -Vänta ett slag ska bara hjälpa en annan kund i kassan så länge, men du kan ju leta lite själv tills jag kommer tillbaka"
Eller så sneglar du bort till kassan om det är möjligt därifrån du och kund nummer 1 står och försöker skapa ögonkontakt med kund nummer 2 vilket han borde uppfatta som att han ska vänta 2 minuter tills du hjälpt kund nummer 1 hittat sin film, om han är otålig gör du som förslag nummer 1.

Sen finns det ett förslag nummer 3 också, det är att du "skriker" bort till kassan där kund nummer 2 befinner sig att han bör vänta på sin tur, vilket kan tyckas ganska olämpligt om inte kassan befinner sig 0,5m bort ifrån dig och kund nummer 1, och är fallet så kan jag inte förstå varför du startade tråden från första början..

Blev mycket siffror där nu, men om du fortfarande finner situationen mycket svår och inte kan tackla den, kan du alltid ge jobbet till mig då jag är arbetslös!
Senast redigerad av birdsong 2011-01-20 kl. 02:47.
Citera
2011-01-20, 02:46
Medlem
frillees avatar
"Ursäkta, ska bara hjälpa dom/han/hon i kassan, I'll be with you in a moment."
Glöm inte att du ska se glad och hjälpsam ut också.

Om h*n du hjälper blir sur så är h*n dum i huvudet, en 5åring förstår ju att man måste ha kassan i rullning i första hand.
Citera
2011-01-20, 02:52
Medlem
Johanboyboys avatar
Jobbar du på Hemmakväll? Måste vara ett bland de lättaste jobben som går att hitta. Nu jobbar jag inte speciellt mycket kvällspass, men att säga att en sådan situation är svår att klara ut kan jag icke förstå.

"Ursäkta, jag ska bara ta kunden som står i kassan "
"Javisst, ingen fara"

Done.
Citera
2011-01-20, 04:12
Medlem
Zvezdass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa

Nja, skulle inte tro det. Har man svårt att klargöra för en kund som man hjälper ute i butiken att man måste prioritera kunder som står vid kassan så är man inte så begåvad på den fronten.
Citera
2011-01-20, 07:11
Medlem
codetracers avatar
Ja du, kanske dags att byta jobb till spärrvakt eller nåt liknade. Personer som väntar på att få betala går alltid före.. är det något fel på dig eftersom du inte förstår själv vad som är viktigast när t.o.m KUNDER tycker du ska hjälpa personen i kassan? Du kanske gillar när du får vänta på personen bakom kassan som t.ex. pratar i telefon utan att bry sig om dig som bara vill betala och komma därifrån.
Senast redigerad av codetracer 2011-01-20 kl. 07:16.
Citera
2011-01-20, 07:38
Medlem
Heikonpeikons avatar
Nej när man hanterar kunder så är kösystemet alltid A och O! Killen/tjejen som va där först och kommer frågandes om en film ska du hjälpa först. Det är ju såklart en annan femma om den personen säger att det är okej att du kan ta betalt utav kund nummer två, men tänk på att alltid ha ett kösystem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in