• 1
  • 2
2011-01-20, 01:00
Bannlyst
Vad är svaret med allt?

Allt är ingenting, men ingenting är något. Så varför är svaret ingenting?
Allt är ingenting, ingenting finns men ändå så gör det de?

Slumpen är inget, vad är slump? Allt är ingen slump, men ändå så är allt det.

Så min slutsats är att allting är ingenting och ingenting är allting. Finns inget svar på något för det finns inte.

Svårt att förstå vad jag menar men jag skriver detta just nu när jag är väldigt inne i allt. Jag håller nästan på att bryta ihop.

Diskutera gärna så att ni kan hjälpa mig att förklara.

0=Inget
1=Något

0+1(Något kan inte skapas från något)=1 - Det går inte
0+0(Inget plus inget blir inget)=0 - Det går inte

Detta förstår jag nästan inte själv så tvekar att någon annan själ kan göra det.

Man kan se det såhär med:

Dagsläget är "100".

Universum är "0"

Man kan inte börja räkna från 0. För det är inget alls.
Man måste börja räkna från 0.0000000000000000000000000001 (oändlig fortsättning). Men man måste ändå börja på 0. Och är 0 när allt står stilla? När inget finns, men allt existerar från ingenting i längden. Den teorin fungerar inte.
Senast redigerad av palstermackan 2011-01-20 kl. 01:10.
Citera
2011-01-20, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av palstermackan
Vad är svaret med allt?

Allt är ingenting, men ingenting är något. Så varför är svaret ingenting?
Allt är ingenting, ingenting finns men ändå så gör det de?

Slumpen är inget, vad är slump? Allt är ingen slump, men ändå så är allt det.

Så min slutsats är att allting är ingenting och ingenting är allting. Finns inget svar på något för det finns inte.

Svårt att förstå vad jag menar men jag skriver detta just nu när jag är väldigt inne i allt. Jag håller nästan på att bryta ihop.

Diskutera gärna så att ni kan hjälpa mig att förklara.

0=Inget
1=Något

0+1(Något kan inte skapas från något)=1 - Det går inte
0+0(Inget plus inget blir inget)=0 - Det går inte

Detta förstår jag nästan inte själv så tvekar att någon annan själ kan göra det.

Man kan se det såhär med:

Dagsläget är "100".

Universum är "0"

Man kan inte börja räkna från 0. För det är inget alls.
Man måste börja räkna från 0.0000000000000000000000000001 (oändlig fortsättning). Men man måste ändå börja på 0. Och är 0 när allt står stilla? När inget finns, men allt existerar från ingenting i längden. Den teorin fungerar inte.

Tycker du drar din slutsats beroende på väldigt konstiga premisser.

Varför är allt ingeting? För mig är allt motsatsen till ingeting. Ingeting kan iofs vara något, men inget av det svarar på frågan "Vad är svaret med allt?"
Citera
2011-01-20, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Tycker du drar din slutsats beroende på väldigt konstiga premisser.

Varför är allt ingeting? För mig är allt motsatsen till ingeting. Ingeting kan iofs vara något, men inget av det svarar på frågan "Vad är svaret med allt?"

Men fattar du inte?

Svaret med allt är ju inget?

För inget kom allt från, och allt slutar med allt.

Ingenting är ju något? Hur kan Ingenting vara Ingenting?
Citera
2011-01-20, 01:25
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Men fattar du inte?

Ingenting är ingenting mer än ett ord, det är allt.
Citera
2011-01-20, 01:27
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Men fattar du inte?

Mja... alltså... du låter mer som en mystiker än en filosof. Inget ont om mystiken, men premisserna för filosofi ser en aning annorlunda ut.
Citera
2011-01-20, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Ingenting är ingenting mer än ett ord, det är allt.

Hur kan du förklara det?

Det går inte att förklara, och människan kan inte inse att ingenting är något.

Om du gräver ett hål, och jag på något sätt svävar i ditt hål. Då har du grävt ut något, och gjort inget av de. Så då svävar jag i inget alls säger du? Och det är vacum i själva hålet.

Ingenting är något, det måste alla inse. Men det är ju inget ändå. Så världen går inte ihop.
Citera
2011-01-20, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Mja... alltså... du låter mer som en mystiker än en filosof. Inget ont om mystiken, men premisserna för filosofi ser en aning annorlunda ut.

Hade ingen aning om var jag skulle lägga den, var tvungen att skriva av mig snabbt.
Citera
2011-01-20, 01:32
Bannlyst
Citat:
Hur kan du förklara det?

Om du gräver ett hål, och jag på något sätt svävar i ditt hål. Då har du grävt ut något, och gjort inget av de. Så då svävar jag i inget alls säger du? Och det är vacum i själva hålet.

Ingenting är något, det måste alla inse. Men det är ju inget ändå. Så världen går inte ihop.

"ingeting" är ett ord som vi (människan) kan definiera hur vi vill. Vi definierar det som just "inget", när inget finns, tomt, borta, avsaknad av "något".

Det är inte så att någon högre makt gett oss ordet som vi sen misstolkat, VI bestämmer vad ordet betyder- och det betyder inget. Inget är alltså inget. Inget annat.

Du försöker få det att låta djupare än det är.
Citera
2011-01-20, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
"ingeting" är ett ord som vi (människan) kan definiera hur vi vill. Vi definierar det som just "inget", när inget finns, tomt, borta, avsaknad av "något".

Det är inte så att någon högre makt gett oss ordet som vi sen misstolkat, VI bestämmer vad ordet betyder- och det betyder inget. Inget är alltså inget. Inget annat.

Du försöker få det att låta djupare än det är.

Men det är så mycket djupare än det låter.

För hur skapades universum? Hur skapades det som skapade universum?

Det pågår oändligt, för inget kan uppstå från inget? För som du sa var inget absolut INGET alls.
Citera
2011-01-20, 01:35
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Hur kan du förklara det?

Måste säga att om du nu insisterar på mysticism så kan jag rekommendera ett aningen mer poetiskt språk. Men det verkar som att du missat att det finns idéer och koncept som inte har någon grund i verkligheten. Bara för att vi konceptualisera har inget att göra med konceptets relation till verkligheten, naturligtvis gäller även det omvända förhållandet.
Citera
2011-01-20, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Måste säga att om du nu insisterar på mysticism så kan jag rekommendera ett aningen mer poetiskt språk. Men det verkar som att du missat att det finns idéer och koncept som inte har någon grund i verkligheten. Bara för att vi konceptualisera har inget att göra med konceptets relation till verkligheten.

Och vi tror på dessa koncept och idéer som inte fungerar i verkligheten, och finns det några koncept som fungerar? Antagligen inte.
Citera
2011-01-20, 01:37
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Hur kan du förklara det?

Sitter du med en ganjah? Tror du tänker för mycket. Bättre att gilla läget, dvs att vi inte duger till att förstå allt. Ju dummare desto gladare. Det du håller på känns mest som en lek med ord. För övrigt finns inget perfekt vakuum enligt kvantmekniken, så ingenting finns inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in