2011-01-19, 21:51
Medlem
Alla värdesätter sin fritid, kanske mindre om man har 24/7 att disponera och mer om man bara har en halvtimme per dag.

Om man nu på något sätt ska kunna definiera värdet av fritid, i tex kr, hur mycket skulle då en timmes fritid vara värd?

Citera
2011-01-19, 21:59
Medlem
Efter att ha läst igenom TS trådstart några gånger så fattade jag.

Jag är verkligen inte bra på matte, Men ju mer av något du har. Desto mindre värdefull är det för dig.
Den som har fritid 24/7 vill säkert ha ett jobb, den som har ett jobb 24/7 vill säkert ha mer fritid.

Dock visar din modell att den som har mer fritid har mindre värde på den om man skulle omvandla tid till pengar, så då kanske stämmer mitt påstende häröver
Citera
2011-01-19, 22:03
Medlem
haha får lägga den på matematiska problem annars fast själva grundprincipen är ju filosofi
Citera
2011-01-19, 22:07
Medlem
Tyyps avatar
Haha, riktigt intressant modell, TS!

Men då är det väl inte värt att jobba, då du säljer din fritid, som är värd 270kr/h. Mot ett jobb som är värt 120kr/h...?
Nu skulle mn bara vilja hitta någon som betalar en 270/h för att spendera fritid...
Citera
2011-02-17, 15:40
Medlem
Dr.Sativas avatar
Dock, lär ju bero på hur stor alternativkostnaden är, jag menar om du har hög lön kommer du troligen vilja jobba mer, då kostnaden för en timma fritid blir mycket högre.

För folk utan lön kommer man vilja substituera stor del av fritiden för arbeta, men till en viss gräns. Sen om lönen höjs kommer du vilja jobba ännu mer och få mindre fritid. Vid lägre löner kommer du vilja ha mer fritid då alternativkostnaden för att jobba inte är lika stor.
Citera
2011-02-17, 16:38
Medlem
Din fritids värde har ingen bestämd kostnad, utan varierar. Exempelvis värderar du ofta din fritid högre på helger, och din fritid kan också bli mer värdefull och du till exempel är på semester.

ett enkelt exempel:

En resa till Grekland betalar du 6000 kr flyg+ boende och levanadskostnad men också förlorad artbetsinkomst cirka 5000 kr om du har en normal lön. Totalt är du beredd att betala 11000 för din fritid i Grekland.

Om du däremot är hemma betalar du 5000 kr den veckan för din fritid. något som du förmodligen tycker är ett för högt pris och därmed väljer att jobba och ta ut semesterdagarna som lön.
Citera
2011-02-17, 20:04
Medlem
VenomXs avatar
Nu kanske det delvis beror på att jag är egenföretagare och jobbar lite närsomhelst dygnet runt i princip, men jag kommer ofta på mig själv med att värdera min fritid enligt vad jag skulle ha tjänat om jag hade jobbat den timmen istället för att sitta på Flashback och försöka analysera fram en logisk slutsats kring huruvida en grävling skulle spöa en kaukasisk ovcharka i obeväpnad envig på en liten klippa i havet

Det är åtminstone den logiken som ligger bakom hur jag fördelar min tid, känner jag att det behövs mer slantar i plånboken inom en överskådlig framtid så väljer jag att tjäna X kr genom att jobba istället för att "kasta bort" de X kronorna på att spendera 2 timmar i soffan framför en film.

Sen är ju allt relativt, om jag arbetade dygnet runt under slavliknande förhållanden i en kinesisk fabrik för 2 kr i timmen och bara fick en timme fritid i månaden, så skulle ju den timmen vara guld värd. Om förhållandena är de rätta och extrema nog så skulle man säkert till slut nästan kunna slå ihjäl nån för en timmes fritid om så krävdes
Citera
2011-02-17, 23:55
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Nu kanske det delvis beror på att jag är egenföretagare och jobbar lite närsomhelst dygnet runt i princip, men jag kommer ofta på mig själv med att värdera min fritid enligt vad jag skulle ha tjänat om jag hade jobbat den timmen istället för att sitta på Flashback och försöka analysera fram en logisk slutsats kring huruvida en grävling skulle spöa en kaukasisk ovcharka i obeväpnad envig på en liten klippa i havet

Det är åtminstone den logiken som ligger bakom hur jag fördelar min tid, känner jag att det behövs mer slantar i plånboken inom en överskådlig framtid så väljer jag att tjäna X kr genom att jobba istället för att "kasta bort" de X kronorna på att spendera 2 timmar i soffan framför en film.

Sen är ju allt relativt, om jag arbetade dygnet runt under slavliknande förhållanden i en kinesisk fabrik för 2 kr i timmen och bara fick en timme fritid i månaden, så skulle ju den timmen vara guld värd. Om förhållandena är de rätta och extrema nog så skulle man säkert till slut nästan kunna slå ihjäl nån för en timmes fritid om så krävdes

Jo precis det jag försökte säga, om man t.ex är arbetslös kommer ju din fritid vara ganska billig. Du kommer ta arbete för ganska låg lön, för du har överskott av fritid. Vi högre löner blir det också dyrare att avstå arbete för fritid vilket medför att du kommer att du kommer jobba istället för att ha din fritid. Det lär ju också bero på hur stor nytta du känner över att jobba gentemot att ha en timmas fritid, kanske anser du att om du har en timmas fritid extra att du kmr prestera bättre på jobbet. Beror ju på om jobbet är baserat på timlön eller prestationsbaserat. Mycket lär ju bero på våra egna preferenser för arbete gentemot fritid.
Citera
2011-02-18, 10:49
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammek
ex. 24h/dygn - 8h sova - 2 h äta - 9h jobba - 1h övrigt = 4h fritid/dag.

rimligt borde väl vara att värdet på fritiden = värdet på totala dagsinkomsten.

så om man tjänar 120kr/h och har en total dagsinkomst på 120*9 = 1080kr så blir värdet av 1h fritid 1080/4 = 270kr

enligt den modellen skulle folk som går på soc-bidrag ha ett mycket mindre värde på sin fritid.
inkomst: 6000/20 = 300
fritid: 24-8-1 = 15

300/15 = 20

20kr/fritidstimme

Jag tror inte man kan definiera värdet på fritid, iallfall inte i pengar eller något annat material av diverse värde. Eftersom alla har annorlunda värden av pengar etc. Kanske skulle man kunna hitta en personlig definition av fritid men generellt blir det problematiskt. Jag skulle vilja se det som att fritid är lika med väl spenderad tid för välbehag. Desto mer timmar fritid du har desto högre "värde" har ditt liv haft. Kanske inte riktigt vad du letade efter men det är så jag tänker angående dilemmat.
Senast redigerad av stycket 2011-02-18 kl. 10:51.
Citera
2011-02-18, 11:38
Medlem
strategasiats avatar
fritidens värde baseras väl på hur mycket jobb och inkomstmöjligheter du har, lön osv.
Citera
2011-02-18, 18:02
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Jag tror inte man kan definiera värdet på fritid, iallfall inte i pengar eller något annat material av diverse värde. Eftersom alla har annorlunda värden av pengar etc. Kanske skulle man kunna hitta en personlig definition av fritid men generellt blir det problematiskt. Jag skulle vilja se det som att fritid är lika med väl spenderad tid för välbehag. Desto mer timmar fritid du har desto högre "värde" har ditt liv haft. Kanske inte riktigt vad du letade efter men det är så jag tänker angående dilemmat.

Men du lär ju se Fritid som en alternativkostnad för att göra något annat, om du har preferenser som säger att du ser att pengar har lägre värde kommer du ju anse att kanske 2 timmar fritid är värt 1h arbete, medans någon med samma jobb men anser att pengar är mer värt än ens fritid kommer jobba 2h och ha 1h fritid.

http://nationalekonomi.hannes.se/mik...i-anteckningar

Bläddra ner till Individens utbud av arbetskraft, detta är ju sett från ett nationalekonomiskt perspektiv, men tror det stämmer rätt bra.
Citera
2011-02-20, 02:07
Medlem
Värdet av fritid går självfallet att definera. Det är som ovanstående säger. Hela samhället och ekonomin värderar fritid hela tiden.

Fängelsestraff, upplevelseresor, även konsumentvaror men också det mest fundamentala nämligen arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in