• 1
  • 2
2011-01-19, 20:15
Medlem
Jag var p julbord me nya jobbet. Jag berttade vldigt noggrant att jag blir utvecklingsstrd av sprit. Absolut ingen sprit fr mig. Har inte druckit sprit p 5 r. l och vin gr bra konstigt nog.

Nr jag dricker sprit kan jag f riktiga blackouter och d blir jag riktigt aggresiv o otrevlig. Nu ska jag inte skylla ifrn mig men medans vi var kvar p firman s fick jag i mig sprit i mer eller mindre frtckt form nr omdmet hade brjat svikta. Hur som, pltsligt str man dr med en stor Wirre och det r krt.

Jag sjlv insisterar p att dra vidare till ett stlle som ett band jag vill se lirar p. Vl inne dr och vntar p att dom ska g p sitter jag tydligen fr nra ngons flickvn. Mifffot kommer fram och knuffar till mig, varvid jag utdelar en rak hger. Miffot inser i nyktert tillstnd sjlv att han varit ett miffo och gr ingen anmlan.

Hrifrn r det svart fr mig. Jag ska ha blivit utkastad. Jvligt besviken ver att missa spelningen lommar jag drifrn. 25 min senare kommer jag tillbaka och sger till entrvrden (ingen riktig vakt) att nu ska jag in igen. Han nekar, jag slr. Ett slag.

I polisfrhr visas bilder p killens skador. Jag ser inga skador men polisen pstr att han r svullen. Min fundering hr r: Hur mycket till misshandel kan jag ha gjort mig skyldig till med tanke p mitt tillstnd och att jag knner absolut ingenting i handen dagen efter. Det vet ju dom flesta som varit i slagsml att det gr jvligt ont att slss. Inte minst i hnderna.

Min undran r allts: kan man beropa ringa misshandel? Finns det ens ngot som heter s?

MVH
Citera
2011-01-19, 20:40
Medlem
Ringa misshandel finns och ger i praktiken endast bter.

Ett riktmrke brukar vara att ett knytnvsslag i ansiktet r misshandel av normalgraden och ett slag med ppen hand r ringa misshandel. Det r dock inte hela sanningen utan beror p vriga omstndigheter som t.ex. hur hrt slaget r och skadornas storlek.

r det en ordningsvakt du slagit kan det bli vld mot tjnsteman.
Citera
2011-01-19, 20:45
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
[...]
25 min senare kommer jag tillbaka och sger till entrvrden (ingen riktig vakt) att nu ska jag in igen. Han nekar, jag slr. Ett slag.

[...]

Min undran r allts: kan man beropa ringa misshandel? Finns det ens ngot som heter s?

MVH

Ringa misshandel r normalt ett slag med ppen hand som orsakar viss smrta men inga skador.
Mer n s r misshandel av normalgraden.

Det du beskriver lter inte som ringa misshandel.

Dms du blir det fngelse i hgst 2 r.
Troligtvis blir det i praktiken avtjnat som villkorlig dom och bter, eller i vrsta fall villkorligt och samhllstjnst.
Citera
2011-01-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hildetand
Ringa misshandel finns och ger i praktiken endast bter.

Ett riktmrke brukar vara att ett knytnvsslag i ansiktet r misshandel av normalgraden och ett slag med ppen hand r ringa misshandel. Det r dock inte hela sanningen utan beror p vriga omstndigheter som t.ex. hur hrt slaget r och skadornas storlek.

r det en ordningsvakt du slagit kan det bli vld mot tjnsteman.

Nej, det r en entrvrd utan tjnstemannastatus.

Ja, det var det jag var lite inne p. Hur hrt kan jag verkligen ha slagit. Jag r kallad till tinget och rubriceringen r misshandel av normalgraden. Tror ni jag har ngot fr att frska f det till ringa?
Citera
2011-01-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Ringa misshandel r normalt ett slag med ppen hand som orsakar viss smrta men inga skador.
Mer n s r misshandel av normalgraden.

Det du beskriver lter inte som ringa misshandel.

Dms du blir det fngelse i hgst 2 r. Troligtvis blir det i praktiken avtjnat som villkorlig dom och bter, eller i vrsta fall villkorligt och samhllstjnst.

Jadu, skulle man fr krypa in fr det hr nr man har fast jobb och familj o hela klabbet s lr man tappa tron p hela rttsvsendet=)
Citera
2011-01-19, 21:23
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Jadu, skulle man fr krypa in fr det hr nr man har fast jobb och familj o hela klabbet s lr man tappa tron p hela rttsvsendet=)
Varfr d?
Du slog en person som sktte sitt arbete p kften. Skulle du inte f straff fr det s skulle jag frlora tron p samhllet.

Jag kan kpa att de kanske inte lter dig krypa in utan vljer ett alternativt straff om de anser att omstndigheterna gr det mjligt - men jag anser inte att det r fel om du fr ett par mnader p kurran fr ditt beteende heller.
Citera
2011-01-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varfr d?
Du slog en person som sktte sitt arbete p kften. Skulle du inte f straff fr det s skulle jag frlora tron p samhllet.

Jag kan kpa att de kanske inte lter dig krypa in utan vljer ett alternativt straff om de anser att omstndigheterna gr det mjligt - men jag anser inte att det r fel om du fr ett par mnader p kurran fr ditt beteende heller.

Klart som fan att jag ska straffas. Str fr det jag gjort till 100%

Lite skillnad p ett par mnader och 2 r eller?
Citera
2011-01-19, 22:28
Medlem
hatchets avatar
Citat:

Jag skrev: fngelse i hgst 2 r.
Det betyder att straffet kan bli mellan 14 dagar och 2 r. I Sverige dms sllan till strngare straff n den nedre 3delen. Du fr sledes ett straffvrde p max 6-7 mnader. I ditt fall om det du skriver stmmer lr det vara ett straffvrde p 1 mnad.

Det troliga r att domstolen istllet fr fngelse dmer dig till villkorlig dom med bter eller med samhllstjnst (om du gr med p det).

Misshandel r ett artbrott, vilket betyder att fngelse som huvudregel skall utdmas. Denna presumtion fr fngelse kan brytas med samhllstjnst.

Skulle du nd dmas till fngelse lr du fr avtjna det med fotboja.
Citera
2011-01-19, 23:36
Avstngd
micro113s avatar
Citat:

Ja, det r stor skillnad - men som ovanstende skriver, ditt brott betingar inte ett vrde av tv r. Du r svitt jag frsttt frsta gngare dessutom och har en ordnad tillvaro.
Jag skulle inte tro att du fr ngot frihetsbervande straff alls - utan annan pfljd.

Ber om urskt om jag missuppfattade dig. Det finns s mnga som anser att just de egentligen borde slippa ta ansvar - och d tnker jag p dem som faktiskt drabbats av brottet.
Det r inte kul att gra ett misstag - och det kan man gra, snt hnder den bste, men d fr man ju dessvrre svara fr det ocks. Hoppas det gr bra fr dig.
Citera
2011-01-19, 23:41
Avstngd
micro113s avatar
Frga - har du advokat. Det skall du ha eftersom det r fngelse som pfljd d de talar fr misshandel av normalgraden. (Du kan f det allts och det rcker fr att du har rtt till bitrde).

Din advokat skall givetvis yrka p ringa misshandel, det hans jobb att gra det. Det r i princip underfrsttt att han skall frska f ner graden av misshandel s mycket det gr. Men se till att prata med honom innan ni gr in i rtten.
Citera
2011-01-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frga - har du advokat. Det skall du ha eftersom det r fngelse som pfljd d de talar fr misshandel av normalgraden. (Du kan f det allts och det rcker fr att du har rtt till bitrde).

Din advokat skall givetvis yrka p ringa misshandel, det hans jobb att gra det. Det r i princip underfrsttt att han skall frska f ner graden av misshandel s mycket det gr. Men se till att prata med honom innan ni gr in i rtten.

Ja, jag har en advokat. Tack fr hjlpen. Jag anser mig ftt svar p mina frgor s trden kan lsas om det nskas.

MVH
Citera
2011-02-15, 15:11
Medlem
Det gick fort med allting. Fick dom idag. Det blev villkorligt och 50tim samhllstjnst, skadestnd p 5000 och advokatkostnaderna p min nota. Min Advokat tycker att jag ska vara vldigt njd. Hon hade frberett mig p 1 mn fngelse, fast i praktiken boja. Jag r tacksam att jag slapp sitta. Bojan hade vl blivit lite jobbigt med sonen ocks. End of story.

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in