• 1
  • 2
2011-01-19, 18:26
Medlem
Hej, har en Samsung box och en bra antenn. Problemet är att ibland när man tittar på något så kan det "hacka" liksom, då är man tvungen till att stänga av och på boxern eller att byta kanal och sen byta tillbaka för att få det att sluta. Nån gång om året kan alla eller betalkanalerna bara sluta fungera utan anledning. När det "hackar" eller när kanalerna sluta fungera så står signalstyrkan på nästan högsta men signalkvaliten är låg. Vad beror detta på, och hur kan man fixa det?
Citera
2011-01-19, 18:45
Medlem
Kabeltattarens avatar
En bra antenn?

Var bor du? Hur långt har du sändaren? Är antennen riktad mot rätt sändare? Finns det träd eller andra hinder i vägen? Har du bytt kabel från antennen och hela vägen ner? Är ev. anslutningssladd mellan boxen och uttaget av bra kvalitet?

Sånt här fixar man genom att ta dit en CANT-certifierad firma som har möjlighet att mäta sig fram till felet.
Citera
2011-01-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
En bra antenn?

Var bor du? Hur långt har du sändaren? Är antennen riktad mot rätt sändare? Finns det träd eller andra hinder i vägen? Har du bytt kabel från antennen och hela vägen ner? Är ev. anslutningssladd mellan boxen och uttaget av bra kvalitet?

Sånt här fixar man genom att ta dit en CANT-certifierad firma som har möjlighet att mäta sig fram till felet.
Köpte antennen för 3000:- om jag inte minns fel. På boxer.se står det att mottagningsförhållande är mycket goda. Antennen sitter på ett högt hustak så det borde ju ha bra mottagning. Signalkvalitet går upp och ner hela tiden.
Citera
2011-01-19, 19:21
Medlem
Kabeltattarens avatar
Om du köpte bara antennen för 3000 spänn så har du blivit blåst min vän.

Att det står att mottagningsförhållandena är goda betyder ju inte att det är sant. Det räcker med att ett träd eller liknande står precis mitt ivägen för just din antenn för att det inte ska fungera ordentligt.

Om signalkvaliteten går upp och ner hela tiden så är det troligen glapp någonstans, alternativt en dålig kabel. Fukt i kablarna och/eller antennen kan också ställa till det.

Som sagt, ta dit en riktig antennfirma så löser de det snabbt och lätt. http://www.boxer.se/kundservice/sok-installatorer/
Citera
2011-06-06, 08:14
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag har precis flyttat och dammade av mitt Boxer-kort. Kortet är tvillingkort nummer två på ett Boxer mix-paket. Huvudkortet befinner sig ca 100 mil härifrån.

Problemet är att jag endast kan se Must carry-kanalerna, inga betalkanaler alls. Jag använder mig av en CA-modul som Boxer har tillhandahållit ihop med en Panasonic TXP42X10Y. Vill jag titta på till exempel femman så får jag "Krypterad kanal". Vänder jag på kortet får jag "You do not have right....någonting". Jag hittar samtliga kanaler och alla har bra kvalitet.

Senast jag använde kortet var i mitten av mars. Jag vet inte huruvida räkningarna är betalda eller inte och jag skulle bli ytterst förvånad om abonnemanget är uppsagt. Ägarna av abonnemanget är på semester.

Det kan väl inte vara fel typ av antenn på taket?
Citera
2011-06-06, 09:19
Medlem
Kabeltattarens avatar
Om du inte har använt kortet sen i mars så tar det ett tag innan nycklarna till det går ut och du återfår aktiveringen. Jag vet faktiskt inte om Boxer har aktiverat pairing på sina kort, i så fall krävs det att du ringer deras kundservice och får kortet ihopparat med modulen.
Citera
2011-06-06, 14:18
Medlem
Adam.Johanssons avatar
Kan du sätta själva modulen åt oka håll?
Senast redigerad av Adam.Johansson 2011-06-06 kl. 14:24.
Citera
2011-06-06, 18:36
Medlem
Pappersvargens avatar
Ska det sitta så att både modulens och kortetslogga sitter mot väggen? Eller ska chippet vara vänt mot väggen? Vilket av de bägge felneddelandena ska jag ha?
Citera
2011-06-06, 19:45
Medlem
Kabeltattarens avatar
Det står ju i din tv:s manual på vilket håll modulen ska sitta. Kortet ska sitta med chipet mot modulens "framsida", dvs boxerloggan.
Citera
2015-12-07, 20:49
Medlem
skuggplutonens avatar
Bump: Har hela eftermiddagen haft bildstörningar på alla kanaler. Har Boxer och tar bilden från Lillhäradssändaren utanför Västerås.
Aldrig problem tidigare, har antennförstärkare.
Problemet på båda boxarna både uppe och nere dessutom olika antenner, så inget fel där.
Citera
2015-12-07, 20:55
Medlem
nickeheaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuggplutonen
Bump: Har hela eftermiddagen haft bildstörningar på alla kanaler. Har Boxer och tar bilden från Lillhäradssändaren utanför Västerås.
Problemet på båda boxarna både uppe och nere dessutom olika antenner, så inget fel där.

Troligtvis "atmosfäriska störningar". Solen skickar solstormar idag/kväll, så nog det som ställer till det.
http://spaceweather.com/
Citera
2015-12-07, 21:54
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuggplutonen
Boxer har nån typ av garanti, funkar det inte med din antenn så kommer de och fixar det utan kostnad. Hoppas det gäller gamla som nya kunder. Det beskedet fick jag när jag skaffade boxer nyligen, har nämligen gammal antenn på taket som inte klarar alla frekvenser och då ska de komma med ny antenn och även montera och justera in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in