• 1
  • 2
2011-01-19, 16:58
Bannlyst
I Sverige, räknat i kronor. Självklart rör det sig om en outbildad slav som kan göra enkla sysslor och enkla jobb som att städa, jobba på bondgård eller dyl. Ingen sexslav eller dyl.
Citera
2011-01-19, 17:14
Bannlyst
intressant frågeställning!

kommer med stort intresse följa trådens utveckling!
Citera
2011-01-19, 17:19
Medlem
SparkMans avatar
En slav är ju gratis, så det lär väl endast vara matkostnader?
Citera
2011-01-19, 17:22
Medlem
jag kan tänka mig att man skulle kunna betala som för en unge som ska ha sin månadspeng.
200-300 kr/månad. Plus mat och hushåll.
Sen ökar "månadspengen" succesivt
Citera
2011-01-19, 17:24
Bannlyst
200 000 ?

fan orkar inte förklara hur jag tänker!
men har en ganska bra idé
Citera
2011-01-19, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
En slav är ju gratis, så det lär väl endast vara matkostnader?

Självklart menar jag köp- och säljkostnaden, alltså den fasta kostnaden vid anskaffningen av slaven. Jag är även medveten om att det inte finns ett riktigt utbud och efterfrågan-förhållande att studera, vilken innebär att man aldrig kan svara exakt vad det skulle kosta.

Dock finns det en viss teoretisk efterfrågan (uppskattning av vilka som skulle ha nytta av en slav och vad de skulle vara villiga att betala om det fanns slavar). Exempelvis en företagare som köper slav istället för att anställa och därför måste föra in slavens kostnad i budgeten.

Det finns även ett teoretiskt utbud. Helt enkelt en uppskattning av hur lätt det skulle vara att få tag på slavar om det blev lagligt igen.
Citera
2011-01-19, 17:29
Medlem
Blå Rutas avatar
Priset borde väl ligga ungefär på vad det kostar att föda upp slaven tills den uppnått ålder som gör den lämplig att sälja. För enkelhetens skull så förutsätter vi att den åldern är 18 (folk under det är ju allmänt värdelösa på precis allt, så folk skulle snarare betala för att bli av med en sån).

Matkostnad (förmodligen går det föda upp på billigt spannmål, majs och baljväxter. Med lite vitaminpiller för säkerhets skull så går det nog bra)
Ubildning/träning (man ska ju kunna säga åt slaven nåt, och den ska fatta uppgifter)
Eventuell läkarvård (kan bli dyrt, men borde ändå vara ekonomiskt motiverat upp till en viss nivå, annars förlorar man ju satsat kapital)
Bostad borde ju kunna vara i små skjul där slavpappa och slavmamma hålls för att på löpande band producera)
Slavmamma och slavpappa måste ju också hållas vid liv, så det blir en extra kostnad.

Detta förutsatt att det är i en industriell miljö. Men man måste nog lägga på en rejäl procentsats i vinst eftersom det är oerhört långsiktiga planer som tar 18 år (+9 månader) innan man har en säljbar produkt. Man måste ju jämföra med vad samma pengar insatt på räntekonto hade gett under motsvarande tid. Likadant inflationen blir ju också något att räkna med när det är så långsiktigt.

Skulle man däremot införskaffa slavar på det "gamla goa" viset, alltså som krigsbyte eller att man helt enkelt åker och plockar på sig några nånstans långt bort där dom inte kan försvara sig så blir ju ekonomin helt annorlunda. Då blir det mer utbud/efterfrågan som sätter priset, och inte minimal produktionskostnad+vinst. Vad utbudet hamnar på beror ju på hur stora grupper krigsfångar man får tag på. Fångar man dom långt bort så är det nog transportkostnaden som sätter gränserna, och det borde gå lätt att transportera sånt utan problem så det är nog det billigaste viset.
Citera
2011-01-19, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
text

Bra inlägg. "Uppfödningskostnaden" kan man ju räkna på också. Det tänkte jag inte ens på. Det är speciellt bra om det inte är en möjlighet att få slavar från tredje världen.
Citera
2011-01-19, 17:39
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Självklart menar jag köp- och säljkostnaden, alltså den fasta kostnaden vid anskaffningen av slaven. Jag är även medveten om att det inte finns ett riktigt utbud och efterfrågan-förhållande att studera, vilken innebär att man aldrig kan svara exakt vad det skulle kosta.

Dock finns det en viss teoretisk efterfrågan (uppskattning av vilka som skulle ha nytta av en slav och vad de skulle vara villiga att betala om det fanns slavar). Exempelvis en företagare som köper slav istället för att anställa och därför måste föra in slavens kostnad i budgeten.

Det finns även ett teoretiskt utbud. Helt enkelt en uppskattning av hur lätt det skulle vara att få tag på slavar om det blev lagligt igen.
1 flygbiljett till Thailand och 2 flygbiljetter från Thailand?
Citera
2011-01-19, 18:26
Medlem
Diablesss avatar
Ja hur ligger kilopriset på polacker i dagsläget? Boende och mat ska självklart vara enklast tänkbara.
Citera
2011-01-21, 16:31
Medlem
Från http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_ancient_Rome
Citat:
Prices varied with age and quality, with highly valuable slaves fetching prices equivalent to thousands of today's dollars.
Citera
2011-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmos
200 000 ?

fan orkar inte förklara hur jag tänker!
men har en ganska bra idé

Har faktiskt för mig att jag hört detta någonstans att det skulle kosta mellan 2-300 000 att köpa en slav av duglig kvalité likt hur de gjorde på den gamla goda tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in