2011-01-19, 15:05
Medlem
Hur kan man f en Coq au vin att f till en mer aptitlig frg? Dels verkar det vara lite beroende p vilket vin man nvnder men ibland blir det vldigt lila :-) Har ngn ngt tips fr att f den brunare eller kanske mrkare? Smaken r det sllan fel p om vinet fr reducera ner ett tag..
Citera
2011-01-19, 15:09
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OB
Hur kan man f en Coq au vin att f till en mer aptitlig frg? Dels verkar det vara lite beroende p vilket vin man nvnder men ibland blir det vldigt lila :-) Har ngn ngt tips fr att f den brunare eller kanske mrkare? Smaken r det sllan fel p om vinet fr reducera ner ett tag..

Du anvnder inte grdde i grytan va?
Citera
2011-01-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Du anvnder inte grdde i grytan va?

N bara nr det r fr illa med frgen :-) D brukar jag improvisera och slnga i lite grdde, tomatpure och soja... dock kallar jag det kycklinggryta d.
Citera
2011-01-19, 16:21
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OB
N bara nr det r fr illa med frgen :-) D brukar jag improvisera och slnga i lite grdde, tomatpure och soja... dock kallar jag det kycklinggryta d.

Om du anvnder en oemaljerad gjutjrnsgryta s kan jrnet missfrga rtten, har dock aldrig varit med om att det hnt trots att jag vid ngra tillfllen anvnt en sdan gryta s jag vet inte hur denna missfrgning artar sig.
Citera
2011-01-19, 16:23
Medlem
dePauls avatar
Om du hller dig till originalreceptet s br frgen vara djupt mrkrdbrun. Att kra med kyckling r inte helt lyckat. Det r helt fel konsistens. Kan du inte f tag i tupp s br du kra p hna i stllet.

~Paul~
Citera
2011-01-19, 16:42
Medlem
Jag har nog inte varit slavisk med recepten .. Brukar anvnda sidflsk om jag har annars bacon, championer, lk, mortter, purjo, vitlk samt lite krydder (timjan, persiljesjlkar, lite rosmarin, lagerblad), har faktiskt aldrig kpt en tupp (men hna ska jag se om det gr lttare att f tag p). Oftast blir det p en frsk kyckling. I vrsta fall p fileer samt lite extra hnsbuljong. Dock r det d mer en annan kycklinggryta och en egen diskussion. Frser och kokar samman allt och lter det puttra. Har jag tid lyfter jag ur kycklingen och reducerar ssen extra.

Ska se om jag hittar lite klassiska recept samt en hna eller ungtupp och se om det blir ngn skillnad.

Finns det ngr bra tips annars fr att "frga mat"? Lite off topic kanske d jag nu tnkter generellt fr allmnbildningen, typ brunss soja/kolorit. Kanske smaklsa "naturliga" frgmnen.
Citera
2011-01-19, 16:55
Medlem
dePauls avatar
Allts pongen med hna eller tupp r att kttet fr puttra i tskilliga timmar, varvid ssen reduceras och drfr mrknar i frgen. Kr du p kyckling i mindre bitar s r den frdig p 20 minuter och den nmnda effekten kommer inte att upptrda.

Att syssla med colorit och liknande kan knappast frbttra smaken eller konsistensen. Mitt rd r att lra dig g innan du brjar springa . Det vill sga; lr dig recepten p ett korrekt stt innan du brjar free-styla.

~Paul~
Citera
2011-01-19, 18:05
Medlem
S sant, men vissa kryper snabbare n andra gr :-) .

Men jag bjer huvudet och intar ter plats i kket fr ett lngkok. Har bestllt Franska kkets stora kokbok som br komma nu i dagarna.

Ang. kolorit mm s var ju inte tanken att frbttra smak eller konsistens. Utan snarare att frhja synen av rtten. Sen om det r en gryta som ser blek ut eller om det r en ss med mixade rter som man nskar en grnare frg p utan att pverka smaken fr mkt (tex mixa i 1 kg ruccola). Lite verdrivet kanske...

Visst ska maten vara naturlig men jag har ibland varit riktigt njd med en ss men inte helt hundra p hur den ser ut och tanken/frgan var ifall det finns ngr knda kockknep som vi outbildade inte knner till. just vid dessa tillfllen.
Citera
2011-01-19, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Frstr hur du tnker . Bra bokval!

~Paul~
Citera
2011-01-19, 21:09
Medlem
yukikazes avatar
Brukar sjlv kra med lite soja i Coqqan nr jag inte har rd med bttre produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in