• 1
  • 2
2011-01-20, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
Men ska jag betala för honoms år och mitt ??så är det väl inte han får väl kronofogden efter sig eller nått ? Annars blir ju skroten nästan billigast för mig

Någon skall betala HELA skatteskulden innan bilen får köras, du eller han eller någon annan ska betala. Vägverket eller vad det heter idag skiter i vem som betalar. Betalningspåminnelser och inkassokrav kommer till honom MEN bilen får inte köras innan någon har betalat.

Om han inte betalar så får bilen inte köras och den enklaste lösningen är kanske att du betalar. Annars så kan du övertala honom att göra det. Är du stor och hårig kanske det kan ge dig fördelar i övertalningsförsöket.

Mona Sahlin eller Kronprinsessan tänker inte betala åt dig. Inte jag heller faktiskt.
Citera
2011-01-21, 00:54
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe__
Men du MÅSTE betala skulden för att få använda bilen, den följer BILEN itne ägaren. Betalar du inte får fordonet ej framföras på väg, polisen har rätt att avskylta bilen och INGA försäkringar gäller..

Ringt 3 försäkringsbolag och dom säger att det är polisens sak om bilen inte är skattad och besiktigad och att försäkringsbolaget inte bryr sig. Däremot kan det hända att helförsäkring och liknande inte gäller om du kör oskattat och obesiktigat, men minst trafikförsäkring träder in och du kan inte bli ersättningsskyldig till försäkringsbolaget.
Citera
2011-01-21, 10:23
Medlem
Sant, jag förhastade mig. Enda jag upplevde var att jag fick betala en renpåkörning ur egen ficka, men det berodde ej på att bilen hade körförbud. Däremot höll jag på att åka dit för olovlig körning, lyckades snacka mig ut det men..

Summa summarum.. kolla noggrant ev skulder och skit på bilen innan ni köper..
Citera
2011-01-21, 10:38
Medlem
boppaloozs avatar
Det är ett helt sjukt system. Det är den förre ägaren som är skattskyldig, men har han struntat i att betala skatten så blir det den nya ägaren såm får lida för det i och med att bilen är belagd med körförbud. Den gamla ägaren kommer att få betalningspåminnelse och senare betalningsförläggande från kronofogdemyndigheten, men struntar han fortfarande i att betala så står den nya ägaren där med en obrukbar bil. Det är därför viktigt att kolla upp sånt här INNAN man köper bilen. Har förra ägaren struntat i skatten i flera år så kan det bli dyrare än själva inköpspriset att lösa ut bilen.
Citera
2011-01-21, 11:17
Medlem
tomteblosss avatar
jävla skit helvete då... är 100 på att han inte kommer betala, han gick t.o.m in i bensinstationen och fråga direkt kassörskan om han kunde köpa honoms bil det roliga är att dagen efter jag köpt bilen blev jag stannad av polisen för att ägaren på bilen inte hade körkort, (ägarbytet hade inte gått igenom ännu)
då sa dem inget mer när dem fick se mitt körkort iallfall, förmodligen extremt tur att dem inte kolla skatt ?
Citera
2011-01-21, 11:44
Medlem
tomteblosss avatar
edit: de står på transportstyrelsen att bilen är i trafik 11-26 så förmodligen var den avställd vid köpet, vad har detta för inverkan?
Citera
2011-01-21, 12:30
Medlem
Citat:
edit: de står på transportstyrelsen att bilen är i trafik 11-26 så förmodligen var den avställd vid köpet, vad har detta för inverkan?
Det har den inverkan att du betalar skatt från 11-26 och till nästa ordinarie skatten kommer, vid såna tillfällen kommer avi´n automatiskt till den tidigare ägaren; men det är självklart du som skall betala.
Citera
2011-01-21, 14:20
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Det har den inverkan att du betalar skatt från 11-26 och till nästa ordinarie skatten kommer, vid såna tillfällen kommer avi´n automatiskt till den tidigare ägaren; men det är självklart du som skall betala.

så om jag betalar skatten från 11-26 till skattebetalnings månaden kommer, försvinner körförbudet då?
Citera
2011-01-21, 14:26
Medlem
Ja, om den inte har en gammal skuld.
Du kan kolla på transportstyrelsens hemsida, och logga in på "uppgifter om egna fordon" där kan du se hur mycket pengar det handlar om.
Citera
2011-01-21, 22:49
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Ja, om den inte har en gammal skuld.
Du kan kolla på transportstyrelsens hemsida, och logga in på "uppgifter om egna fordon" där kan du se hur mycket pengar det handlar om.
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 959 kr
är det detta?

betyder de att om någon betalar 959kr så gäller skatten till april som är min betalningsmånad och därefter måste man betala skatten igen ?
Citera
2011-01-22, 06:57
Medlem
Citat:
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 959 kr
är det detta?

betyder de att om någon betalar 959kr så gäller skatten till april som är min betalningsmånad och därefter måste man betala skatten igen ?
Precis det betyder det. Till april har du ju ägd bilen ca. ½ år och det stämmer ungefär med vad skatten är för den perioden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in