Hänt precis samma sak för mig. Köpte en bil, var ouppmärksam.. visade sig att den hade en skatteskuld på sig, som en föregående ägare ej betalat.
Skulden var 2-3 år gammal, ägarna på bilen före mig hade skitit totalt i den (bodde ute i skogen där det inte fanns några poliser antaligen) bilen var ej tillåten att bruka. OK att skyltas av stod det i polisens system, även fast FÖRRA skatten var betalad..
Du har inget att göra än att försöka få killen som är skatteskyldig att betala.. jag testade det, han hade några 100k i skulder hos fogden så han sket så att säga i vad jag sade..
du KAN betala skulden, sedan starta ett cvilimål mot honom.. men jag orkade bara inte, kostade pengar och framförallt tid.. så jag pröjsade bort runt 3k av den killens skuld.
Sög rätt hårt.
Men du MÅSTE betala skulden för att få använda bilen, den följer BILEN itne ägaren. Betalar du inte får fordonet ej framföras på väg, polisen har rätt att avskylta bilen och INGA försäkringar gäller..
Tro mig nu, självupplevt.
(det står exakta summan du måste betala om du gör en koll på bilen på transportstyrelsen) spelar ingen roll när, var, hur du köpte bilen, om den redan har en gammal skuld på sig så är de kört. Du åker på att pröjsa hans och din skatt för att få använda bilen)