• 1
  • 2
2011-01-19, 13:02
Medlem
tomteblosss avatar
köpte en vinterbil för snart tre månader sedan, en volvo 740 för 3000:-
fick hem ett brev nyss om att jag har körförbud för skatten inte var betald (glömde fan helt att kolla de vid köpet )

det står på brevet att tidigare ägare har fått en betalningspåminnelse.

men hur fan får jag bort körförbuden nu då ? ska jag betala för två sjuka år nu eller ? för skatten ska ju betalas igen i april...

vad ska jag göra?
Citera
2011-01-19, 13:12
Medlem
Min-Mammas avatar
Vad har du för slutsiffra på registreringsplåten och när, vilket datum köpte du bilen?

Detta avgör helt huruvida det är du som är betalningsskyldig eller förra ägaren.
Citera
2011-01-19, 13:15
Medlem
sumpfiskens avatar
Vill du få bort körföbudet måste du betala skatten, den följer bilen och stannar inte på föregående ägare
Citera
2011-01-19, 13:16
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Vad har du för slutsiffra på registreringsplåten och när, vilket datum köpte du bilen?

Detta avgör helt huruvida det är du som är betalningsskyldig eller förra ägaren.
Det står ju i första inlägget att skatten ska betalas i april och att han köpte bilen för knappt tre månader sedan - det är alltså tidigare ägaren som ska betala.

Du får inte köra innan skatten är betald, så jag antar att du själv får betala skatten och sedan kanske får tillbaka pengarna när Transportstyrelsen får in den från den tidigare ägaren? Ring Transportstyrelsen och hör efter hur det blir!
Citera
2011-01-19, 13:45
Medlem
sumpfiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det står ju i första inlägget att skatten ska betalas i april och att han köpte bilen för knappt tre månader sedan - det är alltså tidigare ägaren som ska betala.

Du får inte köra innan skatten är betald, så jag antar att du själv får betala skatten och sedan kanske får tillbaka pengarna när Transportstyrelsen får in den från den tidigare ägaren? Ring Transportstyrelsen och hör efter hur det blir!

Skatten får man tyvärr betala själv, därför är det mycket viktigt att kolla så det inte finns skatteskulder innan man köper en bil.
Du kan ju försöka få pengar av han du köpt bilen av men det är ju inte så troligt att han betalar dig om han skiter i transportstyrelsen
Citera
2011-01-19, 17:02
Medlem
LordMacleods avatar
Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...attskyldighet/
Citera
2011-01-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
köpte en vinterbil för snart tre månader sedan, en volvo 740 för 3000:-
fick hem ett brev nyss om att jag har körförbud för skatten inte var betald (glömde fan helt att kolla de vid köpet )

Var bilen avställd när du köpte den, så den ställdes på i samband med ägarbytet? Isf. går räkningen på skatten till säljaren; men det är självklart du som skall betala.
Citera
2011-01-20, 12:39
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordMacleod
Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...attskyldighet/

Men då är det ju inte jag som ska betala den, eller hur ?
Citera
2011-01-20, 12:45
Medlem
Må så vara att det inte är du som "ska" betala skatten men om någon ska köra bilen måste skatten betalas, av någon...

Kan du inte övertala föregående ägare så får du nog göra det själv. Fredrik Reinfeldt eller Försäkringskassan kommer inte att göra det åt dig.
Citera
2011-01-20, 14:32
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
Må så vara att det inte är du som "ska" betala skatten men om någon ska köra bilen måste skatten betalas, av någon...

Kan du inte övertala föregående ägare så får du nog göra det själv. Fredrik Reinfeldt eller Försäkringskassan kommer inte att göra det åt dig.
Men ska jag betala för honoms år och mitt ??så är det väl inte han får väl kronofogden efter sig eller nått ? Annars blir ju skroten nästan billigast för mig
Citera
2011-01-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Var bilen avställd när du köpte den, så den ställdes på i samband med ägarbytet? Isf. går räkningen på skatten till säljaren; men det är självklart du som skall betala.

Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
Men ska jag betala för honoms år och mitt ??så är det väl inte han får väl kronofogden efter sig eller nått ? Annars blir ju skroten nästan billigast för mig

Var den avställd när du köpte den?

Om den var det handlar det ju bara om skatten för perioden från ägarebytet till nästa skall betalas.
Citera
2011-01-20, 19:41
Medlem
Hänt precis samma sak för mig. Köpte en bil, var ouppmärksam.. visade sig att den hade en skatteskuld på sig, som en föregående ägare ej betalat.
Skulden var 2-3 år gammal, ägarna på bilen före mig hade skitit totalt i den (bodde ute i skogen där det inte fanns några poliser antaligen) bilen var ej tillåten att bruka. OK att skyltas av stod det i polisens system, även fast FÖRRA skatten var betalad..

Du har inget att göra än att försöka få killen som är skatteskyldig att betala.. jag testade det, han hade några 100k i skulder hos fogden så han sket så att säga i vad jag sade..

du KAN betala skulden, sedan starta ett cvilimål mot honom.. men jag orkade bara inte, kostade pengar och framförallt tid.. så jag pröjsade bort runt 3k av den killens skuld.

Sög rätt hårt.

Men du MÅSTE betala skulden för att få använda bilen, den följer BILEN itne ägaren. Betalar du inte får fordonet ej framföras på väg, polisen har rätt att avskylta bilen och INGA försäkringar gäller..

Tro mig nu, självupplevt.

(det står exakta summan du måste betala om du gör en koll på bilen på transportstyrelsen) spelar ingen roll när, var, hur du köpte bilen, om den redan har en gammal skuld på sig så är de kört. Du åker på att pröjsa hans och din skatt för att få använda bilen)
Senast redigerad av tobbe__ 2011-01-20 kl. 19:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in