Tak for dit svar som jeg gerne vil kommentere:
Naturligvis kommer Parfits analyse til sin ret, hvis man insisterer på, at det er Parfits præmisser og ikke Klawonns der er gyldige. Klawonn hævder netop at man misser pointen, hvis man insisterer på at se ”sagen” i et 3. personligt objektivt perpektiv. I et sådant perspektiv har jeg-dimensionen ingen relevans og gør ingen forskel fordi den slet ikke eksisterer heri. Det er et sådant objektivt perspektiv du anlægger, når du skriver:
Citat:
Spoergsmaalet er ikke, hvilken bevidsthedssfaere, der er identisk med sig selv, men hvilken bevidsthedssfaere, der er identisk med den, der var ved T1. Normalt formulerer vi spoergsmaalet saadan, at vi spoerger hvem, der er identisk med personen (og saa opstaar der to personer eller mere, hvilket skaber hele hurlumhejet). Og der mener jeg, at Parfits analyse kommer til sin ret.
Du har ret i, at vi
normalt formulerer spørgsmålet sådan, men det er netop Klawonns originale pointe, at sådan skal spørgsmålet ikke formuleres. Han hævder at identitetsspørgsmålet besvares, når vi anlægger en 1. persons synsvinkel på hele miseren, fordi det er videreførelsen af dette identitetsbærende perspektiv som besvarer identitetsspørgsmålet i forgreningseksemplerne. Hvorom alting er: Hvis jeg sidder ved min computer og pludselig oplever at svæve ud af min krop og derefter betragter ”mig selv” ovenfra, kan jeg garantere, at den person der nu sidder under mig og skriver videre på sin computer,
ikke længere er mig! Jeg må antage at en anden bevidsthed nu har knyttet sig til min tidligere krop (eller at min krop nu er reduceret til det Charmers kalder en filosofisk Zombie). Denne anden bevidsthed B2 vil naturligvis (fordi den nu er knyttet til det der tidligere var mit centralnervesystem) kunne huske mine tidligere oplevelser, men her vil der være tale om en illusion. Mine oplevelser vil aldrig tidligere have været primært nærværende for denne bevidsthed, selvom B2 fejlagtigt tror det fordi B2 har illusoriske erindringer om det. I teletransporteksemplerne, hvor A nedbrydes og B og C opstår som en kopi af originalen, står B og C
objektivt set i præcis den samme relation til A, hvorfor identitetsspørgsmålet her ikke har noget svar. Hvis man derimod accepterer at det subjektive perspektiv også er en del af virkeligheden, kan man ud fra et sådant perspektiv derimod godt besvare spørgsmålet. Så har man nemlig det kriterium du efterspørger, der kan afgøre hvem (om nogen) der er identisk med A.
Du insisterer på at både A1 og A2 står i samme relation til A, men det er kun rigtigt
set i et objektivt perspektiv, dvs. med hensyn til personernes
objektive karakteristika. Her er det, at Klawonn forsøger at rette vores opmærksomhed på personernes subjektive karakteristika, hvor
erfaringernes første personlige præsentationsmåde er et moment i sagen som kan tænkes videreført hos A1 eller A2, men hverken kan objektiveres eller kopieres.
Citat:
Kan det faenomenologiske perspektiv udelukke, at bevidstheden kan dele sig som en slags celle, hvor ingen af delene er helt identiske med udgangspunktet?
Ja, det kan totalt udelukkes. Ifølge det fænomenologiske bevidsthedsbegreb er en bevidsthed en selvidentisk enhed diakront såvel som synkront og kan ikke deles. Hvordan vil du dele et 1. personligt perspektiv? Man kan ikke forestille sig at et 1. personligt perspektiv kan dele sig i to forskellige 1. persons perspektiver, hvor erfaringerne i hvert af de to resulterende perspektiver er primært nærværende på
næsten samme måde som de var i det originale 1. persons perspektiv. Her er forholdet af typen: Alt eller intet!
Citat:
Det, at der er to og ikke en egensfaere betyder jo blot, at der er en fravigelse mellem deres perspektiver.
Det er korrekt!
Citat:
Men det ene kan jo ikke priviligeres over det andet, som om det er udgangspunktet, og det andet fraviger fra det, da de jo begge fraviger fra udgangspunktet, set fra det modsatte perspektiv.
Det er ikke korrekt. Her insisterer du igen på at afgøre striden ud fra en objektiv synsvinkel som umuliggør en forståelse. Det er korrekt at det ene ikke kan privilegeres over det andet,
set udefra. Men ser man sagen
indefra, dvs. gennemløbes tankeeksperimentet med udgangspunkt i det subjektive perspektiv der gør forskellen, vil man kunne se, at det ene A1 kan privilegeres over det andet A2, hvis A1’s erfaringer efter delingen optræder med den samme 1. personlige præsentationsmåde som erfaringerne hos originalen A gjorde det før delingen.
Klawonns tankeeksperimenter har en anskueliggørende funktion og virker kun overbevisende for en læser der har ”fået øje på” og forstået det grundtræk ved virkelighedens bevidsthedsmæssige side, som eksperimenterne har til hensigt at ”pege på”. Netop fordi der er tale om et fundamentalt træk ved virkeligheden, kan det ikke defineres i traditionel forstand (selvom det godt kan karakteriseres som primært nærvær, selvgivethed osv.). Argumentationen må derfor stoppe, når det står klart at ”modparten” enten har forstået det altafgørende moment som argumentationen forsøger at henlede opmærksomheden på eller ikke kan forstå det. Jeg vurdere at vi er nået dertil nu, idet videre argumentation blot vil føre til gentagelser fra min side. Jeg håber at du fik noget ud af dette sidste indlæg og takker for en god debat.