2011-01-18, 22:19
Medlem
Laser Mannens avatar
Jag undrar hur det ligger till rent riskmässigt över hur farligt det är för en person som fått en levertransplantation att dricka. Inte någon mega-alkis utan ett vanligt måttligt alkoholintag. Och detta då ett bra tag efter transplantationen skett så allting har läkt och återhämtning är genomförd.
Citera
2011-01-18, 22:37
Medlem
ArmeCykels avatar
Jag har läst nånting om det här, vill jag minnas. Och minns jag rätt så kan man dricka alkohol 6 månader efter transplantationen, eller var det 1 år?
Men jag har iallafall läst att man kan dricka alkohol efter en levertransplantation. Dock minns jag inte hur mycket man kan dricka.

Kan inte garantera att det jag skriver stämmer, så dont try this at home
Citera
2011-01-19, 02:57
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Jag har läst nånting om det här, vill jag minnas. Och minns jag rätt så kan man dricka alkohol 6 månader efter transplantationen, eller var det 1 år?
Men jag har iallafall läst att man kan dricka alkohol efter en levertransplantation. Dock minns jag inte hur mycket man kan dricka.

Kan inte garantera att det jag skriver stämmer, så dont try this at home

Jag försökte hitta något bra om det här, fast inte med mycket lycka. Så någon med bättre insikt i ämnet efterfrågas!
Citera
2011-01-19, 04:25
Medlem
Är det du som har fått levertransplantationen eller undrar du bara allmänt?

Jag har läst/hört att man kan dricka men det försämrar resultatet av transplantationen ganska rejält.
Citera
2011-01-19, 14:12
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zundin
Är det du som har fått levertransplantationen eller undrar du bara allmänt?

Jag har läst/hört att man kan dricka men det försämrar resultatet av transplantationen ganska rejält.

En person i min omgivning som drack en öl häromdan när vi va ute på middag ett gäng, det är strax någon månad över ett år sedan transplantationen. Så lite oro blandat med allmän nyfikenhet.
Citera
2011-01-24, 13:11
Medlem
Laser Mannens avatar
bump.
Citera
2018-08-04, 23:06
Medlem
Ja, du kan dricka, levern har dock sämre funktion ef transpl. Så man bör dricka måttligt.
Citera
2018-08-05, 10:51
Medlem
iSvempas avatar
Kirurgmottagningarna har börjat ställa krav på att alla som skall opereras varken röker eller dricker en tid innan operationen för det försämrar läkningen.

Inga missbrukare som förstört levern får några levertransplantationer gjorda. Man anser att det är att kasta 0.5-1 miljon i sjön till ingen nytta och att man missköter eftervården med upp till 50 olika mediciner och det ledsnar missbrukar på rätt snart.

Jag är rätt säker på att transplantationsläkaren gett strikta förhållningsorder vad patienten skall undvika. Att ta ett glas öl till maten som aldrig haft problem med spriten är ofarligt.
Citera
2020-05-30, 22:26
Medlem
Ca 10% av LT som utförs har ett missbruk som bakgrund Du ska naturligtvis vara nykterist om du överhuvudtaget sätts i kö. De ser till att att du går på prover ef en transplantation. De flesta lever nyktert. De kan ju inte operera ut levern om du tar en öl. Det finns inga ” så många öl får du dricka”.

Är du fd missbrukare vill de helst att du är nykterist. Ofta får fd missbrukare en defekt lever. Eftersom det är en dyr process vill de helst att alla ska leva sunt. Så är det. Socker skall undvikas särskilt fruktsocker. Så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in