Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-18, 21:58
Medlem
Hej fb
Jag har en två år gammal windows vista, som har funkat bra fram tills för ca en månad sen. Jag har haft den i knät ganska mycket men det senaste har jag slutat med det eftersom jag känt att den har blivit varm väldigt snabbt. Men som sagt, för en månad sen började den att stänga av sig precis efter att den låtit ''klick'', vilket jag antar är någon form av överhettning? Den är alltså på i några minuter, sen stängs den av och det är ganska irriterande som ni förstår haha Nu har jag köpt ett sådant skydd man har i knät och på bordet för att det inte ska bli för varmt, men nu brummar den hela tiden (som en minimotor) och jag misstänker att detta är fläkten?

Frågan är bara vad jag kan göra åt detta? Är det värt att lämna in den eller är det nästan lika dyrt som att köpa en helt ny dator?

Vore väldigt tacksam för svar av lite kunnigare personer än jag själv :P

ps. jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd så Mod får gärna flytta den om du hittar en bättre plats? :P
Citera
2011-01-18, 22:06
Medlem
Sombreromannens avatar
Du kan ju köpa komprimerad luft för att testa att rengöra fläktarna. Brukar jag göra på mina laptops, då det kommer mycket dam in i dem. Fall det kvarstår, så är det nog ett fläktbyte som behövs. Det bör du inte göra själv, då jag fått intrycket av att du inte är så bra med datorer, och laptops är mycket svårare och jobbiga att arbeta med jämfört med en stationär.

mvh
Citera
2011-01-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sombreromannen
Du kan ju köpa komprimerad luft för att testa att rengöra fläktarna. Brukar jag göra på mina laptops, då det kommer mycket dam in i dem. Fall det kvarstår, så är det nog ett fläktbyte som behövs. Det bör du inte göra själv, då jag fått intrycket av att du inte är så bra med datorer, och laptops är mycket svårare och jobbiga att arbeta med jämfört med en stationär.

mvh

Vart kan man köpa sådan trevlig komprimerad luft? :P
Du vet möjligtvis inte vad det kostar att byta ut fläkten?
Citera
2011-01-18, 22:29
Medlem
Sombreromannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makewarnotpeace
Vart kan man köpa sådan trevlig komprimerad luft? :P
Du vet möjligtvis inte vad det kostar att byta ut fläkten?

Du kan köpa luft på burk här:

http://www.pixmania.se/se/se/3622180/art/dust-off/rengoringskit-cleaning-ki.html
Och det är då en liten flaska, och massor andra rengöringsgrejer. Fast detta var den billigaste jag kunde hitta.

Sedan kan du köpa en separat större flaska:
http://www.pixmania.se/se/se/3622114/art/dust-off/gaming-duster-sprayburk-m.html?srcid=85&Partenaire=pricerunner&CodePromo=o ui

Vad det gäller att byta fläkten på en laptop har jag ingen aning om vad det kostar, har gjort det själv den gången då det behövdes. Men tippar på runt allt mellan 400-800kr, beroende på fläktens position och man måste även räkna in arbetskraften.
Citera
2011-01-19, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sombreromannen
Du kan köpa luft på burk här:

http://www.pixmania.se/se/se/3622180/art/dust-off/rengoringskit-cleaning-ki.html
Och det är då en liten flaska, och massor andra rengöringsgrejer. Fast detta var den billigaste jag kunde hitta.

Sedan kan du köpa en separat större flaska:
http://www.pixmania.se/se/se/3622114/art/dust-off/gaming-duster-sprayburk-m.html?srcid=85&Partenaire=pricerunner&CodePromo=o ui

Vad det gäller att byta fläkten på en laptop har jag ingen aning om vad det kostar, har gjort det själv den gången då det behövdes. Men tippar på runt allt mellan 400-800kr, beroende på fläktens position och man måste även räkna in arbetskraften.

ååh tack! Men hur gör man.. Ska man bara spraya in i fläkten då?
Citera
2011-01-19, 10:08
Medlem
Sombreromannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makewarnotpeace
ååh tack! Men hur gör man.. Ska man bara spraya in i fläkten då?

Ja ungefär. Spraya in i fläkten, men även spraya in i utblåset, så yrar det dam ut ur fläkten Det är något man borde göra ofta med sin laptop, annars riskerar man att överhetta datorn/förstöra fläktarna
Citera
2011-01-19, 12:45
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Hårdvara /Mod
Citera
2011-01-19, 14:16
Medlem
Baztardos avatar
Förmodligen fläkten som givit med sig.

Innan du plockar ur fläkten öppna luckan för att se om den startar alls, (alltså kilat fast, eller kanske inte får ström) Börjar den snurra får den ström och något annat är problemet.

Testa att öppna upp den och plocka ur fläkten (inte svårt). Blås rent runt fästena på fläkten. Testa att droppa i någon droppe symaskinsolja i den.

Om den fortfarande beter sig på det viset att den blir varm efter åtgärderna. Jag förutsätter att du inte ändrat i biosinställningarna för fläkten..

Ta reda på produktnummer och beställ en ny. Tyvärr har jag inte hittat någon återleverantör i Sverige utan jag fick beställa från detta företag:

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=laptop+fans&catId=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in