• 1
  • 2
2011-01-18, 21:29
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Tjo!
Första gången jag skriver i den här delen av forumet så ta det lugnt ifall jag lagt den fel.

Har ett problem, på något vänster har jag råkat ställa in så att ALLA program öppnas med antingen anteckningar eller webbläsaren Opera.
Försökte göra en fabriksåterställning men det gick inte heller då filen man skulle göra fabriksåterställningen med öppnades i anteckningar.

Jag är helt kass på teknik överhuvudtaget och behöver där med eran hjälp!
Vad är det jag ska ändra?
Operativsystemet är Windows 7 och jag har ingen aning om datorns komponenter.

Kan inte ta en print på datorn inte funkar .
Jag skulle gärna uppskatta ett snabbt svar då jag ska vara färdig med en biografi om Karin Boyes liv tills imorgon!
/Cpt.Obvious
Citera
2011-01-18, 21:35
Medlem
Under kontrollpanelen > Program > default program kan du välja vad som ska öppnas med vad.
Citera
2011-01-18, 21:35
Medlem
Uppfatta inte frågan helt, men troligtvis är det så att filen är gjord av ett annat program t.ex Word. Och Word använder inte samma format som Notepad.
Citera
2011-01-18, 21:41
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renamed
Under kontrollpanelen > Program > default program kan du välja vad som ska öppnas med vad.

Jag har då råkat göra alla filer, allt från .mp3 till .doc till .html så att de öppnas i anteckningar, även spotify eller t.ex. Daemon Tools öppnas i anteckningar som koder, det finns t.ex. inget defaultprogram för Microsoft Word då allt bara är massa småmappar.

Citat:
Ursprungligen postat av Adan
Uppfatta inte frågan helt, men troligtvis är det så att filen är gjord av ett annat program t.ex Word. Och Word använder inte samma format som Notepad.

Har alltid varit att .doc öppnas i word eller att .mp3 öppnas i WinAmp.
Dock kommer allting upp i anteckningar som koder på flera A4 bestående av tecken som inte verkar finnas.
Citera
2011-01-18, 21:49
Medlem
Testa att öppna filen från programmet. Alltså gå in på Word om det är där du vill se filen. Väl inne i Word klickar du bara på öppna och sen väljer du filen du vill använda? Borde funka...
Citera
2011-01-18, 21:53
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Testa att öppna filen från programmet. Alltså gå in på Word om det är där du vill se filen. Väl inne i Word klickar du bara på öppna och sen väljer du filen du vill använda? Borde funka...

Kan inte få upp något program förutom Opera eller Notepad.

Edit: Tror jag hittade ett av problemen.
Vilket program ska man öppna .lnk filer med?
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2011-01-18 kl. 21:56.
Citera
2011-01-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Kan inte få upp något program förutom Opera eller Notepad.

Så det funkar inte att gå in på startmenyn och öppna ett program?
Citera
2011-01-18, 22:02
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Så det funkar inte att gå in på startmenyn och öppna ett program?

Ett fåtal filer fungerar. t.ex. jpeg. Men nej ingen .lnk fil fungerar så jag får inte upp programmen.
Citera
2011-01-18, 22:04
Medlem
Höerklick -> öppna med -> visa fler -> välj som standardprogram
Det är så jag tror att det är i alla fall. Ligger i sängen och skriver i telefonen.
Citera
2011-01-18, 22:07
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9331111
Höerklick -> öppna med -> visa fler -> välj som standardprogram
Det är så jag tror att det är i alla fall. Ligger i sängen och skriver i telefonen.

Var ungefär rätt.
Istället för att klicka standardprogram skulle man klicka associera program med ...

Dock vet jag inte nu vilket program jag ska välja för att öppna t.ex. .lnk eller .exe
Citera
2011-01-18, 22:12
Medlem
Citat:
Var ungefär rätt.
Istället för att klicka standardprogram skulle man klicka associera program med ...

Dock vet jag inte nu vilket program jag ska välja för att öppna t.ex. .lnk eller .exe
Ajdå. Ja, det har jag ingen aning om.
Citera
2011-01-18, 22:24
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Var ungefär rätt.

.exe är programfiler, "rena" program, d.v.s.aktiviteter, de associeras inte med något program.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in