Citat:
Ursprungligen postat av Roevarn
Varför rasismen i Tyskland uppkom är en intressant fråga som säkerligen har mer än ett entydigt svar. Ponera att man kan resonera utifrån fyra olika perspektiv:
Psykologiskt perspektiv
Hade exempelvis Hitler några personliga erfarenheter som kunnat utveckla rasistiska föreställningar? Attraherades likasinniga till rasistiska föreställningar? Och varför lade just Hitler så stor vikt vid ras?
Religiöst/kulturellt perspektiv
Fanns det något i den tyska kulturen som lockade till rasism? Möjligtvis tanken kring den "tyska renheten"? (även fast det är föga till kulturell koppling)
Social/ekonomiskt perspektiv
Kanske förutsatte den prekära samhällssituationen och den sviktande ekonomin i Tyskland under tiden behovet efter en syndabock för debaclet? I sådana fall är det enkelt att skylla på en viss grupp när situationen i samhället är krisartat då det är enklare för folk att tro på det någon påstår.
Historiskt/politiskt perspektiv
Versaillesfreden, dolkstötslegenden osv. anses ligga bakom åtminstone problematiken i ovanstående perspektiv
Vilken eller vilka av dessa förklaringsmodeller anser du bäst kunna förklara förintelsen och de rasistiskt baserade förföljelser som utspelar sig i nazityskland före och under det andra världskriget? Diskutera, analysera och motivera ditt svar!
OBS! Jag lägger inga värderingar i det jag skrivit!
Psykologiskt perspektiv
Hade exempelvis Hitler några personliga erfarenheter som kunnat utveckla rasistiska föreställningar? Attraherades likasinniga till rasistiska föreställningar? Och varför lade just Hitler så stor vikt vid ras?
Religiöst/kulturellt perspektiv
Fanns det något i den tyska kulturen som lockade till rasism? Möjligtvis tanken kring den "tyska renheten"? (även fast det är föga till kulturell koppling)
Social/ekonomiskt perspektiv
Kanske förutsatte den prekära samhällssituationen och den sviktande ekonomin i Tyskland under tiden behovet efter en syndabock för debaclet? I sådana fall är det enkelt att skylla på en viss grupp när situationen i samhället är krisartat då det är enklare för folk att tro på det någon påstår.
Historiskt/politiskt perspektiv
Versaillesfreden, dolkstötslegenden osv. anses ligga bakom åtminstone problematiken i ovanstående perspektiv
Vilken eller vilka av dessa förklaringsmodeller anser du bäst kunna förklara förintelsen och de rasistiskt baserade förföljelser som utspelar sig i nazityskland före och under det andra världskriget? Diskutera, analysera och motivera ditt svar!
OBS! Jag lägger inga värderingar i det jag skrivit!
Hatet mot judarna var inget nytt. I Sverige var det under ett par hundra år endast i fyra städer som judarna fick bo och verka.
För att jag skulle förstå Hitles politik och var denna grundade sig i så läste jag på om Otto Bismarck. Det var under hans tids Tyskland som Hitler växte upp och det var Bismarcks Tysklands undergång som Hitler upplevde Tysklands förfall fram till sin eget maktövertagande.
Just hatet mot judar är inget nytt, det var ett instrument Hitler använde för att komma till makten. Lebensraum är inget nytt heller för den delen. Kampen om vete, land och naturresurser har varit lång men just Hitler insåg att hans Tyskland måste förlita sig på resurser innanför landets egna gränser och dessa gränser måste expandera för att försörja hans rike.