• 1
  • 2
2011-01-18, 18:35
Medlem
Jag har Telia refill kontantkort just nu, men har funderat på att beställa en telefon med Halebop-abonnemang. Vad händer med pengarna jag har kvar på refillkortet?

Mvh
Citera
2011-01-18, 18:42
Medlem
.Dead.s avatar
Dom går ju pooffff. Tror kontantkortet du har nu är giltigt typ en vecka efter du beställt från halebop, så gör av med det du har först.
Citera
2011-01-18, 18:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priMez0r
Jag har Telia refill kontantkort just nu, men har funderat på att beställa en telefon med Halebop-abonnemang. Vad händer med pengarna jag har kvar på refillkortet?

Mvh
Flyttar du ditt Telia nummer till Halebop så tillfaller pengarna Telia annars ligger dom kvar på ditt Teliakort ett år (förlängs om du använder det)
Citera
2011-01-18, 18:47
Medlem
Draganos avatar
Citat:

Mvh
de försvinner helt klart
använd upp de först

sen att du byter till halebop är ett jätte bra val
Citera
2011-01-18, 20:06
Medlem
bog11s avatar
Citat:

Vi har alltid fått behålla pengarna eftersom ju Telia och Halebop är TeliaSonera båda två. Vi har flyttat mellan Halebop - Telia och vice versa, både kontantkort och abonnemang. Man behöver egentligen inte ens byta SIM-kort men de gör de alltid ändå.
Citera
2011-01-19, 09:03
Medlem
spindrifts avatar
Sama erfarenhet som bog11. Jag tänkte att jag skulle göra av med det som var kvar men har för mig att mitt Telia-SIM började fungera på mitt Halebop abonnemang innan mitt Halebop-SIM kommit. Pengarna som var kvar drogs sedan av från min räkning från Halebop.
Citera
2011-01-19, 15:18
Medlem
Taluss avatar
Folk utan insatthet: Säkerheten i era uttalanden förbryllar mig; det är en policyfråga som ni endast kan veta så säkert om ni frågat de inblandade företagen. Detta betvivlar jag att någon av er (Dragano, kimdah2002 och .Dead.) har gjort. För ett år sedan vet jag nämligen att man fick med sig innestående saldo när man bytte mellan Telia och Halebop (eller Halebop och Telia). När man i självaste verket inte vet någonting, (eller som i detta fallet: när man tror att man vet men egentligen har fel) framstår det dumt att inte hålla lite mer ödmjukhet inför sannolikheten att ni faktiskt har tvärt fel. Ni riskerar jag givetvis att framstå som PMS:ig av mig, (vilket inte är kul som kille) men uttryck som "[detta händer] helt klart" när (detta)=fe upprör mig. Och kimdah2002's inlägg var ju fullkomligt kryptiskt: hur man i nådens namn ska kunna använda ett SIM-kort utan att ha ett nummer kopplat till det undgår vidden av mitt förstånd.

@TS: Generellt är det riktigt att utgå från att pengarna faller inne när man byter mellan två icke-relaterade operatörer. Men enkelt formulerat: Det finns en aktiekoncern som heter TeliaSonera, och denna håller flera varumärken. Bl.a. ser man då Telia (Svensk), Sonera (Finskt), Netcom (Norskt) och Halebop (Svensk). Eftersom Halebop är ett varumärke som ägs av TeliaSonera-koncernen, så finns där ett väldigt nära inrikes samarbete. Personalen i en renodlad Teliabutik/Teliakundtjänst kan inte hjälpa dig med något annat varumärke än "Telia", således kan inte personalen på Halebop heller hjälpa en Telia-kund med Telia-relaterade frågor, så blanda inte ihop dem för mycket bara för att de är under samma koncern. Halebop är TeliaSonera's (inte Telia's) lågprisvarumärke, och "haken" är att man inte kan kontakta Halebop vidare snabbt eller enkelt. Enda kontaktvägen till Halebop jag känner, är just genom deras hemsida (se: www.halebop.se), där man får göra allting själv via FAQ:s eller webformulär. Det är framförallt denna skillnad du kommer att uppleva när du byter från Telia till Halebop.

Säkrast är däremot självklart att fråga Telia vad som händer med saldot du har hos dem. Bara så att du får information som är up-to-date, alltså: Ring Telia och fråga om de fortfarande gör så att du får med dig ditt saldo vid det bytet du beskriver. Jag ser gärna att du gör detta, TS, och sedan skriver nickname på alla som har fel. Då får allmänheten beskåda hur tomma och ihåliga de uthängdas så "säkra" uttalanden verkligen var. höhö.
Senast redigerad av Talus 2011-01-19 kl. 15:22.
Citera
2011-01-19, 18:53
Medlem
bog11s avatar
Om man tror att INSATTHET är ett ord, så saknar man nog själv "insatthet" i det svenska språket.

Men vissa delar av ditt inlägg går att förstå. Där håller jag med dig.
Citera
2011-01-19, 19:11
Medlem
spindrifts avatar
Du låter väldigt säker på att "insatthet" inte är ett ord?

Kan hålla med om det låter lite tveksamt, och det ingår inte i stavningskontrollen i Chrome. Men man förstår ju exakt vad han menar och en vid en snabb googling hittar man ordet användas av exempelvis europarådet och svd samt i en uppsats i språkvetenskap från Lunds universitet.
Citera
2011-01-19, 19:33
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Du låter väldigt säker på att "insatthet" inte är ett ord?

Kan hålla med om det låter lite tveksamt, och det ingår inte i stavningskontrollen i Chrome. Men man förstår ju exakt vad han menar och en vid en snabb googling hittar man ordet användas av exempelvis europarådet och svd samt i en uppsats i språkvetenskap från Lunds universitet.

Helt OT av mig nu:

Att man får träff på google kan vara ett mått på att det är fler som missuppfattat.
Om man tar t.ex. ordet ORGINAL så får man över 10 miljoner träffar, men det stavas likväl fortfarande ORIGINAL, alltså med ett I mellan R och G.

... och visst håller jag med dig om att man säkert kan gissa sig till skrivarens intentioner.

Det kan man säkert med "Igaur plucka jau svåmp pau myra" även om inte ett enda ord är rätt skrivet.

Om man vill att någon ska läsa och förstå vad man skriver, borde man väl vara intresserad av att skriva begripligt.
Citera
2011-01-19, 20:03
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Helt OT av mig nu:

Att man får träff på google kan vara ett mått på att det är fler som missuppfattat.
Om man tar t.ex. ordet ORGINAL så får man över 10 miljoner träffar, men det stavas likväl fortfarande ORIGINAL, alltså med ett I mellan R och G.

... och visst håller jag med dig om att man säkert kan gissa sig till skrivarens intentioner.

Det kan man säkert med "Igaur plucka jau svåmp pau myra" även om inte ett enda ord är rätt skrivet.

Om man vill att någon ska läsa och förstå vad man skriver, borde man väl vara intresserad av att skriva begripligt.
Nu är detta fel forum för denna diskussionen, men eftersom du vill vara språkpolis:
Dels är det en viss skillnad på felstavning och ordbildning genom avledning. I svenska går det faktiskt att skapa nya ord genom att använda affix för avledning. Hade det gällt en felstavning hade din tvärsäkerhet varit berättigad, men det verkar lite ironiskt att du besvarar inlägget med att hävda att "insatthet" skulle vara felaktig svenska då jag betvivlar att du har mycket till belägg för det.

Och om ordet förekommer i de sammanhang jag nämnde så tycker jag nog att det duger för flashback, eller bör vi ha högre krav än europarådet, svd och institutionen för lingvistik vid Lunds universitet?
Citera
2011-01-19, 23:38
Medlem
Taluss avatar
Jag ser att mitt inlägg innehöll stavfel (t.ex: "fe" skall vara "fel"). Insatthet tror jag nog fungerar i tal, åtminstone i de flesta umgängen och fora, men jag har förstås aldrig sökt konsultation i ärendet eller hört om ordet fungerar i enlighet med t.ex. SAOL. Suffixet -het går emellertid att lägga till många ord. För att då rådsöka en snabb och lättillgänglig källa, finns enligt sv.wiktionary.org orden:
ensamhet (det att vara ensam)
trötthet (det att vara trött)
råhet (det att vara rå)

Nog för att Wiktionary inte är en lika ansedd pålitlig källa som exempelvis SAOL, men jag hoppas att det tills vidare stillar er nyfikenhet kring detta innovativa bruk av ordet "insatt".

Jag hoppas att min mening lyckats förmedlas ändå, vare sig vi gemensamt kan acceptera ordet "insatt" eller ej. Vid jämförelse mot exempelvis Draganos inlägg måste mitt inlägg fortfarande betraktas som rena Aristotelestexten. Draganos har - vill jag mena - inte lyckats komma med korrekt sak till sitt innehåll, och till råga på allt kastar denne in särskrivningar (sär skrivningar wtf!!!1!1!). Stavfelen till trots anser jag mig i föregående inlägg (lagom ödmjukt) ha besvarat TS frågeställning mer än väl. Om än att det var hastigt författat, var innehållet ändå till sak riktigt och korrekt. Detta bör ändå få ses vara huvudsaken.

Jag har i var fall inte farit med direkta faktafel eller någon desinformation. Men igen: stavfelen medges och undertecknad utlovar skärpning framöver beträffande detta. 'Vi kommer att se över våra rutiner' brukar fungera som lämplig replik när en politiker eller ansvarig gör bort sig. Ni får er officiella rättelse insänd till era respektive lokaltidningar imorgon

[EDIT]
För att tillföra någonting i enlighet med tråden, kan även nämnas om det som bog11 och spindrift var inne på; nämligen att det ursprungliga SIM-kortet i operatörsbytet Telia -> Halebop (eller vice versa) fungerade i 10 dagar till[1]. Under dessa 10 dagar bör den nya operatören ha hunnit skicka ut sitt nya kort. Men detta gäller mig veterligt endast mellan dessa två operatörer. Jag kan misstänka samma sak mellan Tele2 och Comviq, men också där behöver jag säga att säkrast är att höra med operatörerna ifråga.

[1] = Senast kända tidpunkt då det av undertecknad med säkerhet kan uttalas ha varit så: 2010.06.30, kl.12:00
Senast redigerad av Talus 2011-01-19 kl. 23:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in