Folk utan insatthet: Säkerheten i era uttalanden förbryllar mig; det är en policyfråga som ni
endast kan veta så säkert om ni frågat de inblandade företagen. Detta betvivlar jag att någon av er (Dragano, kimdah2002 och .Dead.) har gjort. För ett år sedan
vet jag nämligen att man fick med sig innestående saldo när man bytte mellan Telia och Halebop (eller Halebop och Telia). När man i självaste verket inte
vet någonting, (eller som i detta fallet:
när man tror att man vet
men egentligen har fel) framstår det dumt att inte hålla lite mer ödmjukhet inför sannolikheten att ni faktiskt har tvärt fel. Ni riskerar jag givetvis att framstå som PMS:ig av mig, (vilket inte är kul som kille) men uttryck som "[detta händer] helt klart" när (detta)=fe upprör mig. Och kimdah2002's inlägg var ju fullkomligt kryptiskt: hur man i nådens namn ska kunna använda ett SIM-kort utan att ha ett nummer kopplat till det undgår vidden av mitt förstånd.
@TS: Generellt är det riktigt att utgå från att pengarna faller inne när man byter mellan två icke-relaterade operatörer. Men enkelt formulerat: Det finns en aktiekoncern som heter TeliaSonera, och denna håller flera varumärken. Bl.a. ser man då Telia (Svensk), Sonera (Finskt), Netcom (Norskt) och Halebop (Svensk). Eftersom Halebop är ett varumärke som ägs av TeliaSonera-koncernen, så finns där ett väldigt nära inrikes samarbete. Personalen i en renodlad Teliabutik/Teliakundtjänst kan inte hjälpa dig med något annat varumärke än "Telia", således kan inte personalen på Halebop heller hjälpa en Telia-kund med Telia-relaterade frågor, så blanda inte ihop dem för mycket bara för att de är under samma koncern. Halebop är TeliaSonera's (inte Telia's) lågprisvarumärke, och "haken" är att man inte kan kontakta Halebop vidare snabbt eller enkelt. Enda kontaktvägen till Halebop jag känner, är just genom deras hemsida (se:
www.halebop.se), där man får göra allting själv via FAQ:s eller webformulär. Det är framförallt denna skillnad du kommer att uppleva när du byter från Telia till Halebop.
Säkrast är däremot självklart att fråga Telia vad som händer med saldot du har hos dem. Bara så att du får information som är up-to-date, alltså: Ring Telia och fråga om de fortfarande gör så att du får med dig ditt saldo vid det bytet du beskriver. Jag ser gärna att du gör detta, TS, och sedan skriver nickname på alla som har fel.

Då får allmänheten beskåda hur tomma och ihåliga de uthängdas så "säkra" uttalanden verkligen var. höhö.