• 1
  • 2
2011-01-18, 15:19
Medlem
Vet ej om ja postar rätt här nu men men here we go.

Hittade en dator i elektronikskroten för ett tag sen med en windows 7 home premium produktnyckel lapp på sidan av datorn.

Gick hem och laddade ner ett windows 7 från nätet och aktiverade med nyckeln ja hittat och vips så funkade det.
Provade imorse på 2 andra datorer men det funkade ej.
Har ja en oem version eller varför kan ja inte använda nyckeln på fler datorer.
Och kan ja ha haft sån tur att dom som slängt datorn inte ens har haft windows 7 på den så att ja har hunnit aktivera den till min dator och alltså hittat en fullt laglig äkta licens.
Sen undrar jag hur många gånger manh kan använda produktnyckeln.
Hoppas nån hajjar vad jag menar.
Citera
2011-01-18, 15:22
Medlem
Ultimatrixs avatar
Har ingen aning om vad skillnaden på OEM och allt vad det heter nu är, men jag gissar på att dom använde alla installationer förutom 1?
Citera
2011-01-18, 15:23
Medlem
larceny666s avatar
eftersom det är en Home version du hittat så kommer den bara funka på en dator. Mycket möjligt att du har haft sån tur att du aktiverade den innan nån annan gjorde det. Isåfall Gratz.
Citera
2011-01-18, 15:28
Medlem
A men jag har provat att installera datorn 2 gånger och det har funkat att aktivera den båda gångerna.

Men frågan e ju hur många gånger man kan aktivera.
Sen undrar jag också om d finns en version man kan använda på olika datorer.
Jag säljer rätt mycket datorer och d kunde ju vara skönt att kunna aktivera alla på äkta vis liksom.
Citera
2011-01-18, 15:38
Medlem
minutz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millen1981
A men jag har provat att installera datorn 2 gånger och det har funkat att aktivera den båda gångerna.
Vad jag förstått det som så lagrar Microsoft hårdvaran ihop med själva numret för din licens.
Därmed kan du inte installera en licens på flera datorer. T.ex. så kommer det inte heller gå att installera om Windows på samma dator om du skulle byta moderkort exempelvis troligen.
Det är den information jag har hört i alla fall.
Citera
2011-01-18, 15:38
Medlem
En produktnyckel per dator är det väl? Sen är det väl så att de flesta windows sju som följer med datorn från datorfabriken är hårdvarulåsta. Därför man behöver välja vilket datormärke man har när man ska cracka windows sju. Så det kommer inte funka på fler än just den datorn det har funkat på tidigare.
Citera
2011-01-18, 15:46
Medlem
Ok men då verkar det ju allafall som att ja har fått ett windows 7 home premium gratis då

Men en annan sak ja tänkt på e att d sitter väl licens nycklar synligt på vissa datorer i vissa äffärer som tex pc city och elgiganten mm mm.
Om ja går in och lyckas skriva av en sån nyckel för ex windows 7 ultimate tror ni det kommer funka att aktivera med den nyckeln på ex en annan dator då. (Kan man va så fräck).
Citera
2011-01-18, 15:48
Medlem
Feverdogs avatar
Citat:

Men frågan e ju hur många gånger man kan aktivera.
Sen undrar jag också om d finns en version man kan använda på olika datorer.
Jag säljer rätt mycket datorer och d kunde ju vara skönt att kunna aktivera alla på äkta vis liksom.

Är det OEM funkar det bara på en dator, byter du någon hårdvara på den datorn slutar licensen att fungera. Sad but true. Enklast är att börja plugga. Då alla studenter på högskolan och UNI får ladda ner gratis windows xp, vista och 7 86x och 64x både i svenska och engelska
Citera
2011-01-18, 15:48
Medlem
Du kan vara lugn. Du kan installera om datorn och byta moderkort utan att licensen pajjar. såvida det inte är en OEM-license.
OEM licenser går inte att flytta runt mellan datorer.

Vet dock inte hur man tar reda på vilken sorts licens man har. Enklast kanske är att bara maila supporten o fråga?
Citera
2011-01-18, 15:50
Medlem
Feverdogs avatar
Citat:
Ok men då verkar det ju allafall som att ja har fått ett windows 7 home premium gratis då

Men en annan sak ja tänkt på e att d sitter väl licens nycklar synligt på vissa datorer i vissa äffärer som tex pc city och elgiganten mm mm.
Om ja går in och lyckas skriva av en sån nyckel för ex windows 7 ultimate tror ni det kommer funka att aktivera med den nyckeln på ex en annan dator då. (Kan man va så fräck).

Tror inte det. Alla datorföretag knyter nycklarna till den specifika datorn på nått vänster. Jag jobbade på dell ett tag och om du installerar OSet så frågar den inte ens efter en nyckel utan "känner" av att det är rätt... på nått vänster iaf.
Citera
2011-01-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eth00
Du kan vara lugn. Du kan installera om datorn och byta moderkort utan att licensen pajjar. såvida det inte är en OEM-license.
OEM licenser går inte att flytta runt mellan datorer.

Vet dock inte hur man tar reda på vilken sorts licens man har. Enklast kanske är att bara maila supporten o fråga?

windows 7 den här datorn>högerklicka>egenskaper. så står det om det är en oem

mvh
t
Citera
2011-01-18, 18:20
Medlem
Citat:

troligen kan du det,när det gäller förinstallerade datorer från stora tillverkare så har de inte använt den produktnycklen som sitter utanpå datorn

mvh
t
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här