Detta fick jag som svar, om det kan vara av någon glädje.
Citat:
Hej,
Tack för ditt mail.
Hoppas denna information ge svar på dina frågor:
Klimathotet är en realitet. Vi behöver ersätta fossila energislag med förnybara alternativ som vatten-, vind- och solkraft. Men vi behöver också, tillsammans, göra vårt yttersta för att hushålla med de energiresurser vi har.
Genom att lyfta fram ett område som standby, där sparpotentialen är enorm från energisynpunkt, vill vi på E.ON bidra till att fler människor börjar se över sin energianvändning i hemmet.
E.ON är ett affärsdrivande företag med uppgift att säkra en trygg energiförsörjning till rimliga kostnader. Så visst vill vi få fler kunder. Samtidigt vore det djupt ansvarlöst – och otänkbart – att i det läge vi befinner oss inte göra vad vi kan för att vända utvecklingen i rätt riktning.
Men vad tjänar då E.ON på att uppmana folk att förbruka mindre el?
Det tjänar vi inte på. Men vi vill att el ska användas till rätt saker. Genom att ge våra kunder konkreta tips om hur man sparar energi förstärker vi förtroendet för oss som elleverantör och får förhoppningsvis fler att inse varför de ska välja E.ON. Vi erbjuder också tjänster inom energieffektivisering till kunder med stor energiförbrukning, vilket i sig är en affärsmodell hos oss.
Citat:
Och anledningen är enkel. Antag att den totala konsumtionen är 10 äpplen och X säljer 4 st äpplen. Då har X alltså 40% av marknaden. Men om X lyckas med att minska den totala konsumtionen till 8 st äpplen och själv sälja 5 av dom så har X nu 62,5% av marknaden (och dessutom ett bättre läge i absoluta tal, som sagt var).
Normalt försöker man skapa behov, tex mer funktioner i mobiltelefoner, snarare än att minska marknaden. Jag kan köpa det inom tillverkningsindustri, men inom energibranschen har jag svårt att se vitsen då man har exakt samma produkt, visserligen kan tillverkningsmetod skilja sig åt.
Som de skriver i sitt svar så arbetar de även med att hjälpa storkonsumenter med att dra ner på sin elförbrukning, vilket jag finner lite paradoxalt. Så som jag ser det måste de alltså tjäna mer på tjänsten att reducera elförbrukningen än vad det i slutändan minskar intäkterna av den reducerade elförbrukningen. Märkligt.