2011-01-18, 14:29
Medlem
Jag med flera har uppmärksammat e-ons nya reklam där de gör ett slag för att minska elförbrukningen i Sverige. Kampanjslogan är "Goodbye Stand-by", klatchigt som få.

Men, detta leder ju direkt till misstänksamhet. Varför skulle ett elbolag vilja minska sin marknad med 2% (total elförbrukning av stand-by enl. e-on)?

Är det inte helt jämförbart med om Statoil skulle propagera för att minska bilkörandet och tomgång? Något som inte känns helt sannolikt.

Så, Ni kloka på FB, varför gör e-on så här? Är det enbart för goodwill? Varför gör isf inte andra företag likadant?
Citera
2011-01-18, 15:06
Medlem
Seruls avatar
Det där lät jävligt lustigt får jag säga, hoppas någon e-on anställd berättar för oss. Kanske de tar en fast avgift inom kort?
Citera
2011-01-18, 15:52
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Det är bara simpel PR. Man vill visa att klimatet går före profiten hos E.on. Men som alla vet så kommer det knappast påverka deras inkomster nämnvärt. De är ju inte de enda som levererar el i det här landet. Andra företag lär få större förluster om nu alla börjar göra som E.on vill.
Citera
2011-01-18, 15:53
Medlem
E.On är inte de enda.
Eskilstuna energi har varit/är partner i ett spelforskningsprojekt där det gick ut på att spara energi.
http://mobileinteraction.com/aapw/about/

Om jag minns rätt så kunde man i spelet se sin elbesparing i realtid iom spelet är kopplat direkt till Eskilstunas Energi (osäker dock).
Man gav spelet till tonåringar (en per familj) inte bara för att se om man kan lära ungdomar att via spel spara energi och tänka på sin förbrukning men även för att se om familjens tonåring kan påverka resten av familjens elförbrukning.

Och boy oh boy kan en tonåring påverka resten av familjen ;-)
Citera
2011-01-18, 16:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Skulle kunna ha ett helt forum som bara handlar om storföretagens antikapitalistiska retorik och praktik.

Och anledningen är enkel. Antag att den totala konsumtionen är 10 äpplen och X säljer 4 st äpplen. Då har X alltså 40% av marknaden. Men om X lyckas med att minska den totala konsumtionen till 8 st äpplen och själv sälja 5 av dom så har X nu 62,5% av marknaden (och dessutom ett bättre läge i absoluta tal, som sagt var).
Senast redigerad av Herr Lindholm 2011-01-18 kl. 16:44.
Citera
2011-01-18, 19:51
Medlem
Detta fick jag som svar, om det kan vara av någon glädje.

Citat:
Hej,

Tack för ditt mail.

Hoppas denna information ge svar på dina frågor:

Klimathotet är en realitet. Vi behöver ersätta fossila energislag med förnybara alternativ som vatten-, vind- och solkraft. Men vi behöver också, tillsammans, göra vårt yttersta för att hushålla med de energiresurser vi har.

Genom att lyfta fram ett område som standby, där sparpotentialen är enorm från energisynpunkt, vill vi på E.ON bidra till att fler människor börjar se över sin energianvändning i hemmet.

E.ON är ett affärsdrivande företag med uppgift att säkra en trygg energiförsörjning till rimliga kostnader. Så visst vill vi få fler kunder. Samtidigt vore det djupt ansvarlöst – och otänkbart – att i det läge vi befinner oss inte göra vad vi kan för att vända utvecklingen i rätt riktning.

Men vad tjänar då E.ON på att uppmana folk att förbruka mindre el?

Det tjänar vi inte på. Men vi vill att el ska användas till rätt saker. Genom att ge våra kunder konkreta tips om hur man sparar energi förstärker vi förtroendet för oss som elleverantör och får förhoppningsvis fler att inse varför de ska välja E.ON. Vi erbjuder också tjänster inom energieffektivisering till kunder med stor energiförbrukning, vilket i sig är en affärsmodell hos oss.

Citat:
Och anledningen är enkel. Antag att den totala konsumtionen är 10 äpplen och X säljer 4 st äpplen. Då har X alltså 40% av marknaden. Men om X lyckas med att minska den totala konsumtionen till 8 st äpplen och själv sälja 5 av dom så har X nu 62,5% av marknaden (och dessutom ett bättre läge i absoluta tal, som sagt var).

Normalt försöker man skapa behov, tex mer funktioner i mobiltelefoner, snarare än att minska marknaden. Jag kan köpa det inom tillverkningsindustri, men inom energibranschen har jag svårt att se vitsen då man har exakt samma produkt, visserligen kan tillverkningsmetod skilja sig åt.

Som de skriver i sitt svar så arbetar de även med att hjälpa storkonsumenter med att dra ner på sin elförbrukning, vilket jag finner lite paradoxalt. Så som jag ser det måste de alltså tjäna mer på tjänsten att reducera elförbrukningen än vad det i slutändan minskar intäkterna av den reducerade elförbrukningen. Märkligt.
Citera
2011-01-25, 17:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Vet att Kooperativa Förbundet hade på 60-talet (eller var det 70-talet?) julreklam som uppmanade folk att inte köpa så mycket julklappar, typ. Antar att det var samma strategi som kan sammanfattas med "minska dammens storlek - bli en större fisk".
Citera
2011-01-27, 22:17
Medlem
och vattenfall har något energisparprogram i tv4 där man tipsar om hur man får ner elförbrukningen, tror det är i samband med nyhetesmorgon.
Citera
2011-01-28, 10:22
Medlem
Det här är ett helt lösryckt påstående utan någon som helst teoretisk förankring, men...

... skulle det inte kunna vara så att elbolagen tjänar mer på att sälja el till industrin. Så genom att minska hushållens förbrukning blir det en större andel av E. On:s producerade el som de kan sälja till industrin för en större vinst?

Som sagt. Jag har ingen koll på priserna för såld el till industri kontra hushåll. Bara en tanke. Annars låter ju förslagen om att minska "minska dammens storlek - bli en större fisk" väldigt rimliga också.
Citera
2011-01-30, 11:01
Medlem
Herr Lindholms avatar
Hmm... De kanske drar in mer pengar på industrin, men per KWh så borde industrin betala mindre då de köper större mängder.

Och jag tror inte att deras "ansvarsfulla kapitalism" är att jämföra med mataffären som låter dig välja mellan en kartong Aladdin för 70:- eller några belgiska lyxpraliner för 20:-, om någon förstår vad jag menar.
Citera
2011-01-30, 11:18
Medlem
man implanter positiva tankar om Eon hos folk

om de får 30000 extra kunder men alla minskar sin snittförbrukning med 1% (alla kommer inte gå ner) går de kanske med vinst ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in