• 1
  • 2
2011-01-18, 12:47
Medlem
Hej FB!

Bor mitt i stan, centralt med min kärring sen 8-9 månader tillbaks.

Vi bor i en 1½ och trivs mycket bra. Dock ETT stort problem. Damm.

Jag kan städa HELA lägenheten så jävla rent, dammsuga svabba damma med blöt trasa att man kan slicka på golvet. Sen, på kvällen, om jag drar med en trasa på t.ex bordet så har det kommit DAMM, IGEN!

Jag får städa VARJE dag för att slippa damm. Det dammar hela tiden. Var fan kommer allt damm ifrån??!?!?!!?

Jag hyr lokale på ett annat ställe där man kan damma en gång per månad och ändå inte ens va i närheten av den damm mängd jag har här hemma på 2 dagar.

Vad kan hjälpa mig? En vettig luftrenare?

Tack!
Citera
2011-01-18, 12:50
Medlem
Svizzeras avatar
har ni luftintag i lägenheten eller är den helt försluten?

dammet kommer säkerligen från luftintaget.
Citera
2011-01-18, 12:52
Medlem
Bor ju visserligen jämter en stor genomfart. Nja, ett luftintag vet jag väl inte om vi har men det är något tryck i lägenheten så den suger luft från fönster & dörrspringor.
Citera
2011-01-18, 12:56
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperStjarnan
Hej FB!

Bor mitt i stan, centralt med min kärring sen 8-9 månader tillbaks.

Vi bor i en 1½ och trivs mycket bra. Dock ETT stort problem. Damm.

Jag kan städa HELA lägenheten så jävla rent, dammsuga svabba damma med blöt trasa att man kan slicka på golvet. Sen, på kvällen, om jag drar med en trasa på t.ex bordet så har det kommit DAMM, IGEN!

Jag får städa VARJE dag för att slippa damm. Det dammar hela tiden. Var fan kommer allt damm ifrån??!?!?!!?

Jag hyr lokale på ett annat ställe där man kan damma en gång per månad och ändå inte ens va i närheten av den damm mängd jag har här hemma på 2 dagar.

Vad kan hjälpa mig? En vettig luftrenare?

Tack!

Är det nybyggt/nyrenoverat? Tänkte iom det kunde vara byggdamm.
Citera
2011-01-18, 12:58
Medlem
Nej, tvärtom. Gammalt och orenoverat.
Citera
2011-01-18, 13:07
Medlem
19centimeters avatar
Har märkt av samma sak dom gångerna ja bott nära stora vägar.
Måste va biljävlarna som bjussar på dammet.
Hur är tätningen runt fönstrena som vetter mot vägen?
Sen som en liten bonus: jag som sköljer näsan varje dag.
SATAN va mycke mer skit man har i snoken när man bor i stan
Citera
2011-01-18, 13:21
Bannlyst
Det du ser på golvet är troligen dej själv och din sambo.
Det du ser på golvet nu, var du själv och din sambo i går.
I dag är ni nya människor, eftersom cellerna förnyar sej och dom gamla faller av och blir damm.
Med andra ord dina egna kroppsdelar.
Låter lite läskigt, men är ingen fara.
Det är i normala fall, men du verkar ha onormalt mycket damm i lägenheten eller så är din sambo extra känslig och ber dej damsuga.
Men ett dubbdäcksförbud tjänar nog alla på.
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-01-18 kl. 13:24.
Citera
2011-01-18, 13:22
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Har ni mycket elektronik? TV, dator osv? TV suger ju verkligen åt sig damm på nolltid, grymt irriterande.

Har ni mycket sladdar som ligger löst på golvet? Damm samlar sig snabbt runt sladdar och växer till dammråttor som ogräs. Spika upp sladdarna på vägglisterna! Det löser inte problemet men det hjälper verkligen!
Citera
2011-01-18, 14:00
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Har ni mycket elektronik? TV, dator osv? TV suger ju verkligen åt sig damm på nolltid, grymt irriterande.

Har ni mycket sladdar som ligger löst på golvet? Damm samlar sig snabbt runt sladdar och växer till dammråttor som ogräs. Spika upp sladdarna på vägglisterna! Det löser inte problemet men det hjälper verkligen!

Som du påpekar så ändrar det inte mängden damm utan bara hur tydligt det syns.

Att ni har mer damm hemma än i nån lokal kan även bero på att du inte alls tillbringar lika mycket tid där som i hemmet.

Leta efter platser där det kommer in luft och se ifall det går att täta eller täcka över med ett filter av något slag. Har du undertryck i lägenheten så kommer varenda litet hål som finns vara en ström av luft (och damm) utifrån.
Citera
2011-01-18, 14:01
Medlem
tänkt på att kanske damma av kärringen lite då o då ?
Citera
2011-01-18, 14:35
Bannlyst
Har du kollat att dammet inte kommer från din kärrings fitta?
Citera
2011-01-18, 15:00
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperStjarnan
Nej, tvärtom. Gammalt och orenoverat.
Ventilationen? När är den senast renoverad? Sätt ett vitt papper mot ett utblås och vänta ett tag, titta sedan på pappret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in