2011-01-29, 18:33
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Rent kemiskt-biologiskt r det omjligt. P den tiden har de inte hunnit ut i blodet och brjat verka.

Lamotrigin t.ex. mste frst ner i tarmen, dr det tas upp, ganska snabbt men alls inte p ett gonblick. Sedan ska det passera levern. Frst drefter gr det ut i kroppen med blodet och nr hjrnan. Det tar sedan hela tv och en halv timmar innan koncentrationen av lamotriginet blir som hgst i blodet.
Nej det lter minst sagt mrkligt. Lamotrigin har ju dessutom en rtt s lng insttningsperiod, r lngtidsverkande och det r en vldigt lg dos TS tar. De flesta ligger ju p omkring 200-300mg. Lamotrigin brukar man heller inte knna ngon "dag/natt- skillnad" av utan den kommer smygande (enligt diskussion med verlkare, psykolog och egen erfarenhet), det r inte som en del ngestdmpande t.ex. som slr p snabbt.

Det lter lite underligt hela den hr historien.

TS, sa lkaren att ni ska gra ngon form av utredning? Jag vet inte riktigt vad du kan om Bipolr sjukdom egentligen fr det lter helt skumt nr du pratar om det.
Citera
2011-01-30, 22:31
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Nej det lter minst sagt mrkligt. Lamotrigin har ju dessutom en rtt s lng insttningsperiod, r lngtidsverkande och det r en vldigt lg dos TS tar. De flesta ligger ju p omkring 200-300mg. Lamotrigin brukar man heller inte knna ngon "dag/natt- skillnad" av utan den kommer smygande (enligt diskussion med verlkare, psykolog och egen erfarenhet), det r inte som en del ngestdmpande t.ex. som slr p snabbt.

Det lter lite underligt hela den hr historien.

TS, sa lkaren att ni ska gra ngon form av utredning? Jag vet inte riktigt vad du kan om Bipolr sjukdom egentligen fr det lter helt skumt nr du pratar om det.

Jag t lamotrigin i 3 veckor frst och fick jobbiga biverkningar, jag knde av medicinen efter bara nn timme vid frta intaget och det gjorde ven en polare som provade och vill nu ha mer piller av mig, men i alla fall s brjade jag igen med lamotrigin i kombo med ciotalopram som har slagit ut biefekterna jag fick av lamotrigin. Jag mr nu skit bra, r pytte lite hypoman men det gr inget.

Jag har alltif varit knslig mot saker som pverkar mina singalsubstanser, rcker med att jag tar ett blss av hash s blir jag skit flummig.

Om medicinerna inte fungerar bra s skulle han skicka mig vidare p utredning men nu nr dom fungerar bra s behvs det inte sger han. Sen s r jag vldigt plst om bipolr sjukdom.
Citera
2011-02-01, 11:06
Medlem
Sluta experimentera med Lamotrigin. Det r en medicin som ska trappas upp under vldigt kontrollerade former och anvndas med frsiktighet. Du kan utveckla nekros!!! Det r drfr man ska vara uppmrksam p hudfrndringar.
Har tit Lamotrigin (300mg) tillsammans med Abilify (10mg) fr Bipolr typ 2, ver ett rs tid och det tog ett ganska bra tag innan biverkningarna lade sig, t.ex. hos Abilify; fick mycket oro i kroppen, RLS. Jag har knt mig vldigt stabil. Det som inte gick ver var att man knde sig trgtnkt, s jag har slutat med Abilify och anvnder bara Lamotrigin (400mg) nu. Det knns lika stabilt som innan, fast man har ftt tillbaka lite mer av sin sjl.
Allts, de hr medicinerna krver att man ger de ett par mnader fr att se dess egentliga verkan. Sedan finns en risk med flera av de hr bipolrmedicinerna att man utvecklar diabetes; dock gr man tydligen inte det av Lamotrigin.
Citera
2011-02-01, 21:55
Medlem
Saken med tex. Lyrica r att du med strsta sannolikhet kommer f ka dosen stadigt ju lngre du ter den d den r vanebildande och med hgre doser kommer mer bieffekter och man kan inte g hur hgt som helst. S att ta Lyrica livet ut tror jag inte r ngon bra ide faktiskt.

Sedan mste du komma ihg att det kan ta tid fr din kropp att stlla in sig p antipsykotisk medicin s du kan knna dig som en zombie ngra veckor men ju mer van din kropp blir av medicinen ju mindre uppfattas biverkningarna om inte frsvinner helt.
Citera
2011-02-01, 22:36
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Saken med tex. Lyrica r att du med strsta sannolikhet kommer f ka dosen stadigt ju lngre du ter den d den r vanebildande och med hgre doser kommer mer bieffekter och man kan inte g hur hgt som helst. S att ta Lyrica livet ut tror jag inte r ngon bra ide faktiskt.
Dremot verkar man kunna ta lamotrigin vldigt lnge, kanske livet ut, nr man kommit upp i sin mldos (vanligen 200 mg). Pregabalin (Lyrica) brjade anvndas 2004, lamotrigin tio r tidigare, s man vet mer om lngtidseffekterna fr den senare.

Pregabalin r ganska unik bland mediciner nr det gller att p s kort tid som sex r skaffa sig en sdan lng lista med biverkningar (f rapporterades till en brjan).
Citera
2011-02-10, 22:38
Medlem
lnsmanns avatar
Helt otroligt jag mr fortfarande kanon fint p 75 mg lamotrogin och 5 mg citalopram.
Undra hur lnge man kan m s hr bra.
Senast redigerad av lnsmann 2011-02-10 kl. 22:40.
Citera
2011-02-10, 23:55
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
Helt otroligt jag mr fortfarande kanon fint p 75 mg lamotrogin och 5 mg citalopram.
Undra hur lnge man kan m s hr bra.
Trevligt! Ju mindre medicin, desto bttre, s klart. Hoppas det hller i sig. Sjlv mdde jag fin-fint p de lgre doserna av lamotrigin, men effekten frsvann efter ett par veckor.
Citera
2011-02-11, 11:23
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Trevligt! Ju mindre medicin, desto bttre, s klart. Hoppas det hller i sig. Sjlv mdde jag fin-fint p de lgre doserna av lamotrigin, men effekten frsvann efter ett par veckor.

Ok, hur lnge har du tit 200 mg lamotrigin? tror du att du kommer f hja dosen i framtiden?
Citera
2011-02-11, 11:28
Medlem
lnsmanns avatar
Jag har en lite lite ngest kvar som sitter i hela dagarna, tror det r citalopramet som ligger och sm stressar. Drfr frsker jag hitta ntt som skulle kunna f bort den lilla ngesten. Jag kollade i mitt medicinskp och fann medicinen Inderal som r en betablockare. Tog 10 mg i morse och efter en timme var ngesten borta, problemet r att jag fick dlig syn och lite frsmrad koncentrationfrmga. Drfr komer jag inte ta den mer, sen kollade jag inte upp s noga om den fungerade bra ihop med lamotrigin och citalpram. Jag tror ngesten jag har beror p mitt adrenalin pslag och d undrar jag om nn vet ntt bra medicin som tar bort det, hellst om naturlkemedel.
Citera
2011-02-11, 20:22
Medlem
Cruella de Vils avatar
Fr man frga varfr du inte tar kontakt med din lkare och gr igenom mediciner, vilka du kan ta, vilka som fungerar eller inte fungerar med varandra osv?

Frvrigt ter jag 200mg Lamotrigin dagligen samt Abilify. Den sistnmnda ska hjas, eventuellt den frsta ocks. r betydligt jmnare och lugnare i mendet n innan jag brjade medicinera.
Citera
2011-02-17, 15:17
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Fr man frga varfr du inte tar kontakt med din lkare och gr igenom mediciner, vilka du kan ta, vilka som fungerar eller inte fungerar med varandra osv?

Frvrigt ter jag 200mg Lamotrigin dagligen samt Abilify. Den sistnmnda ska hjas, eventuellt den frsta ocks. r betydligt jmnare och lugnare i mendet n innan jag brjade medicinera.

Ok. Jag ska nog ta ett snack med lkarn.
Citera
2011-02-17, 15:21
Medlem
lnsmanns avatar
Tnkte bara bertta att det kan vara slut p det roliga. I gr brjade jag knna mig nedstmd och f suddig syn (dimsyn) som kommer frn lamotriginen. Just nu knner jag bara fratt ligga i soffan hela dagen. Mrkligt nog r har jag ingen ngest alls s det r positivt.

Nu nr jag tnker efter s har jag varit ltt hypoman dom senaste veckorna. Vet i fan vad jag ska gra nu, kanske ska vna ngra dagar fr att se om detta kanske gr ver eller s kontaktar jag lkaren fr att se vad han tycker. Fan pallar bara inte prova nya mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in