2011-01-25, 12:53
Medlem
lnsmanns avatar
Jag exprementerar lite nu. Provade nyss att kombinera 50 mg lamotrigin (lamictal) med esertia 5 mg (cipralex). Jag kan egentligen inte ta esertia fr att det triggar i gng hypomani men jag har ftt fr mig att lamotrigin ska dmpa den efekten. Jag fr som sakt biverkningar av lamotrigin som dlig syn och tappar koncentrationsfrmgan och esertia kanske fixar till dessa biverkingar. Om jag har tur s blir denna blandning bra.
Senast redigerad av lnsmann 2011-01-25 kl. 13:00.
Citera
2011-01-25, 13:59
Medlem
skumt att du pverkas s mycket av s lga doser antipsykotiska. jag har tit 6mg risperdal/dag frut, och blev inte alls zombiefierad. nu ter jag 12,5mg zyprexa och blir inte alls zombiefierad av den heller..
Citera
2011-01-25, 14:57
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
skumt att du pverkas s mycket av s lga doser antipsykotiska. jag har tit 6mg risperdal/dag frut, och blev inte alls zombiefierad. nu ter jag 12,5mg zyprexa och blir inte alls zombiefierad av den heller..

Jag tycker ocks det r skumt att jag blir s ltt pverkad av det, min mor ter det och hon blir en vanlig mnniska utav dom, s p henne funkar det.
Citera
2011-01-25, 15:03
Medlem
lnsmanns avatar
Mste bara sga att det tog mig bara ngra minuter innnan jag knde av blandningen mellan lamotrigin och esertia. Knner att min ngest, socialfobi, frvirring och koncentrationssvrighet har frsvunnit vilket kns bra! men min hypomani r kvar villket r oroande men samtidigt kns det sknt att vara speedad utan ngest, socialfobi, frvirring och koncentrationssvrighet som jag fr nr jag inte ter nn medicin alls.

Ska nog vara kvar p lamotrigin och frska hitta ntt antidepp som kombination som inte gr mig hypoman.

Fr se vad lkaren sger om detta i morn.

S fort jag provar en ny medicin s tar det bara nn minut innan jag knner av efekten, hur kan det komma sig att det gr s fort fr mig?
Senast redigerad av lnsmann 2011-01-25 kl. 15:05.
Citera
2011-01-25, 17:44
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
S fort jag provar en ny medicin s tar det bara nn minut innan jag knner av efekten, hur kan det komma sig att det gr s fort fr mig?
Hgst mrkligt! Kanske du r vldigt knslig fr placebo-effekten?
Citera
2011-01-25, 17:47
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ok men lamictal frstrde totalt min koncentrationsfrmga, kunde bara koncentrera mig i 10 sekunder t gngen och min syn blev s otroligt dlig, tror du dessa biverkningar skulle g ver med tiden?

Sen neuroleptika mediciner som risperidon och zyprexa gjorde mig till en zombie, mycket obehaglig upplevelse, tror du den biverkningen skulle frsvinna med tiden
Jag kan inte svara p om biverkningarna skulle frsvinna. Dremot kan jag rekommendera neuroleptikumet Abilify. De flest blir absolut inga zombier av den.

Citat:
Jag har strst problem med mina enormt djupa depressioner med lite psykotiska drag, hypomani r ocks jvligt jobbiga men inte lika jobbiga som depressionen.
Seroquel kan vara ett alternativ, fast du kommer att knna dig smnig och dsig de frsta tv veckorna.
Citera
2011-01-25, 18:27
Medlem
instmmer med astenikern.

du r ocks i trden vldigt aktiv kring dina funderingar, vilket ju inte lmnar mycket rum fr effekt att faktiskt hinna placera sig. hypomanin som frklaring, tnkas?
jag ter lamotrigin 200, orfiril 500 och zyprexa 15 mg samt mirtazapin till natt.

att frvanska sina tankar kring litium innan ha givit lamotrigin de veckor och upptrappning som krvs, tycker jag lter ondigt och dumt d det r litium du faktiskt nmner.

ovanligt f bieffekter utav lamotrigin, relativt sett. men hll oss upprtthllna
Citera
2011-01-25, 18:51
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Mste bara sga att det tog mig bara ngra minuter innnan jag knde av blandningen mellan lamotrigin och esertia.
Rent kemiskt-biologiskt r det omjligt. P den tiden har de inte hunnit ut i blodet och brjat verka.

Lamotrigin t.ex. mste frst ner i tarmen, dr det tas upp, ganska snabbt men alls inte p ett gonblick. Sedan ska det passera levern. Frst drefter gr det ut i kroppen med blodet och nr hjrnan. Det tar sedan hela tv och en halv timmar innan koncentrationen av lamotriginet blir som hgst i blodet.
Citera
2011-01-26, 13:19
Medlem
lnsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Rent kemiskt-biologiskt r det omjligt. P den tiden har de inte hunnit ut i blodet och brjat verka.

Lamotrigin t.ex. mste frst ner i tarmen, dr det tas upp, ganska snabbt men alls inte p ett gonblick. Sedan ska det passera levern. Frst drefter gr det ut i kroppen med blodet och nr hjrnan. Det tar sedan hela tv och en halv timmar innan koncentrationen av lamotriginet blir som hgst i blodet.

Ok, nr det gller esertia (cipralex) s r jag 99% sker p att jag gr i gng (hypomani) p bara ngra minuter efter att jag tagit det, har svrt att tro att det r placebo, men man vet aldrig.
Citera
2011-01-26, 13:31
Medlem
lnsmanns avatar
Frn grdagens mix av 50 mg lamotrigin och 5 mg esertia (cipralex) vilket r den lgsta dosen, s kan jag sga att jag mdde ganska bra, var hypoman utan att knna socialfobi, stark ngest, frvirring och koncentrations svrigheter (hade dock svrt att sova, sov 6 timmar)

Sen lste jag lite om citalopram som ska vara en fregngare till esertia (cipralex) att den kan fungera lite annorlundare. D tnkte jag att om jag provar den s kanske jag slipper den sista biverkningen hypomani.

Pratade med lkarn nyss och han gillade mitt frslag om att kombinera 50 mg lamotrigin med lgsta dosen citalopram och om jag fortfrande knner mig lite hypoman s ska jag hja dosen av lamotrigin till 75 mg.

Har fr cirka en halvtimme sen stoppat i mig citalopram och om detta inte r en placebo efekt s mr jag faktist grymt bra. Jag knner mig inte uppivarv p samma stt. Tnkte att jag ska ut p en promenad fr att knna efter hur det knns att vara ute.
Citera
2011-01-27, 10:10
Medlem
lnsmanns avatar
Jag mr fortfarande skit bra. Knner mig lycklig. Men har hafft svrt att sova men det kan vara vergende. Frgan r om jag kanske r pytte lite hypoman, svrt att veta, knner mig lugn och lycklig.
Citera
2011-01-29, 15:03
Medlem
lnsmanns avatar
Jag mr fortfarande lika bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in