2011-01-18, 05:34
Medlem
Jag tog bort tandsten hos tandläkaren för ungefär 2 veckor sedan, redan då hade jag problem med en tand som kändes lös och var öm konstant. Hon ryckte i den och sa att den inte var lös.
Problemet är fortfarande kvar och jag vet att den är lös för om man drar med tungan över tanden och de närliggande tänderna så blir det skillnad om man trycker till den lite. Så jag undrar om det har blivit såhär pga när tandläkaren ryckte bort massa tandsten eller om jag har en lös tand?
Detta stör mig konstant och vågar inte tugga med tanden. Har tid hos tandläkaren igen om 3 veckor drygt för att borra ett hål, därför har jag inte gått till tandläkaren med detta. Summa summarum, någon som har haft samma känsla och kan lugna mig lite kanske?
Citera
2011-01-18, 06:39
Medlem
Zelogaths avatar
Troligtvis rensade hon käften noga bara och då kan det bli så
Se till att borsta tänderna ordentligt bara så kommer tänderna vara fina och sitta bra inom ett par dagar!

Har kunnat rucka på många tänder både med och utan tandläkarbesök, men det är för att jag är så kass på att borsta tänderna regelbundet
Citera
2011-01-18, 18:40
Moderator
ofays avatar
Vilken tand är lös och hur gammal är du?
Citera
2011-01-18, 19:01
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Om du är ung kan det vara en sen mjölktand. Är du äldre så kan det vara tandlossning.
Om det inte är en mjölktand så ställer du två frågor vid ditt nästa besök:
Är fickdjupet runt tanden normalt?
Hur ser bennivån runt tanden ut på röntgenbilderna?
Citera
2011-01-19, 04:04
Medlem
Jag är 21 år gammal så mjölktand är det inte, men jag nämnde detta problem vid mitt förra besök som var den 5e januari. Då sade jag att den kändes lös, tandläkaren ryckte i den och sa att det inte var några problem, sen nämnde jag parodontit. Då hånskrattade i princip tandläkaren och sköterskan åt mig och sade att jag inte behövde vara orolig. Hon sade även att med tanke på att jag inte har vart hos tandläkaren på 4 år innan besöket så hade jag ytterst lite tandsten. Det är väl en bidragande faktor till en eventuell parodontit så som jag har förstått det. Jag tillhör de som läser på internet om man har ett problem (idiotiskt, jag vet). Men till saken, det har dock blivit mycket bättre idag fast den är fortfarande otroligt öm och byter lite plats känns det som.
Så mina tankar går emellan om jag bara inbillar mig eller om man kan lita på folktandvården som jag går hos. Det blev lite rörigt..

Ska även tillägga att det är en utav de nedre framtänderna, till vänster om hörntanden.
Citera
2011-01-19, 17:22
Moderator
ofays avatar
Hånskrattade dom? Det var inte snällt. Du kanske inte litar på just den tandläkaren men skyll nu inte på hela organisationen, finns rötägg överallt.

En tand ska vara lite rörlig men jag misstänker kanske att du bruxerar? kan det vara så? Då kan de gärna bli lite överrörliga och ömma ibland.
Om man gnisslar tänder eller biter ihop så kan man ibland se/känna det i kinderna, det går som ett streck där i horisontell riktning- kolla det vettja.

Blöder du inte från tandköttet är det troligen ingen parodontit. Du är såpass ung att om du hade haft en aggressiv parodontit och då brukar det synas på tandköttet. Kan lukta en del också.
Citera
2011-01-20, 01:27
Medlem
Hånskrattade är väl att ta i, men när jag nämnde mitt problem så drog hon lite i den och sade att det inte var några problem. Sen sa jag att jag hade läst på och oroade mig för parondit, då började de skratta lite lätt och sa åt mig att jag inte skulle oroa mig. Jag har dock använt hård tandborste väldigt länge. Tror jag ska byta till mjuk istället.
Jag har haft denna tandläkare hela livet så henne litar jag väl på egentligen, men jag har en tendens att bli väldigt orolig när jag får problem med tänderna.
Senast redigerad av zundin 2011-01-20 kl. 01:30.
Citera
2012-03-20, 19:33
Medlem
DrVaxjos avatar
förlåt att man hör av sig så sent. men lösningen ska va att du inte ska använda den lösa tanden på 2 veckor. dvs tandläkaren ska kunna fixa så att de inte belastas med tillfällig lösning.. fråga så vet din tandläkare vad jag talar om
Citera
2012-03-20, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Troligtvis rensade hon käften noga bara och då kan det bli så
Se till att borsta tänderna ordentligt bara så kommer tänderna vara fina och sitta bra inom ett par dagar!

Har kunnat rucka på många tänder både med och utan tandläkarbesök, men det är för att jag är så kass på att borsta tänderna regelbundet

Ja det är nog för att du inte borstar ja... MIna tänder är aldrig lösa.
Ganska allvarligt också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in