• 1
  • 2
2011-01-18, 03:36
Medlem
fritatass avatar
Jag är 19år, fyller 20.. Jag är utan körkort och vill byta jobb, gärna jobba något år utomlands, men alla yrken kräver i princip ett körkort. Det extrajobbet jag har nu, ger mig så pass att jag kan betala hyra. Ska jag chansa och ta ett lån för att kunna ta körkortet eller ska jag vänta tills jag sparat ihop till ett körkort, dvs 2år?
Citera
2011-01-18, 03:41
Medlem
139s avatar
Jag har det här, något skeva, synsättet på att ta lån:

Antingen sparar man 1000 kr i månaden och efter 10 månader så har man 10.000 kr.
ELLER, så tar man ett lån på 10.000 och så har man pengarna direkt i handen istället, och kan därefter betala 1000 kr i månaden (+ lite ränta) i 10 månader.

Att ta lån är som att spara pengar baklänges alltså.
Citera
2011-01-18, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritatas
Jag är 19år, fyller 20.. Jag är utan körkort och vill byta jobb, gärna jobba något år utomlands, men alla yrken kräver i princip ett körkort. Det extrajobbet jag har nu, ger mig så pass att jag kan betala hyra. Ska jag chansa och ta ett lån för att kunna ta körkortet eller ska jag vänta tills jag sparat ihop till ett körkort, dvs 2år?

Svår situation.. Dålig stil dock att du inte har en buffert/budget så att du sparar lite i månaden.
Lån i 19års åldern, för ett körkort? Nejdu, isåfall får du hitta ett annat jobb exempelvis: Pågen eller något jobb som bagare där man får lite bättre pengar.
Ta lån om du vill dock är det verkligen kniv i hjärtat vid 19års åldern, du bör låna av dina föräldrar (du är förfan 19) om inte det fungerar så får du skaffa ett bättre jobb, om inte det heller fungerar så får du vara en idiotisk-lyxfällan-vanita och ta ett lån.
Citera
2011-01-18, 03:42
Medlem
Sonic-s avatar
Körkort kostar dig inte mer än 5000.-
Boken kan jag fixa fram, sen är det bara å plugga en del tills du känner dig säker!
Uppkörningen finns det fler sätt att klara på!
1) Övningsköra!!!!!!!!
2) Observera och fråga saker så fort du åker bil....
Citera
2011-01-18, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 139
Jag har det här, något skeva, synsättet på att ta lån:

Antingen sparar man 1000 kr i månaden och efter 10 månader så har man 10.000 kr.
ELLER, så tar man ett lån på 10.000 och så har man pengarna direkt i handen istället, och kan därefter betala 1000 kr i månaden (+ lite ränta) i 10 månader.

Att ta lån är som att spara pengar baklänges alltså.

Om man då bortser från att han får betala en hel del mer om han tar lån!
Fin baklängestaktik!
Citera
2011-01-18, 03:44
Medlem
knullklassons avatar
Lån tar man när man köper bostad - aldrig annars. Det är en ganska bra och enkel regel att gå efter.
Citera
2011-01-18, 03:45
Medlem
139s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needsleep

Om man då bortser från att han får betala en hel del mer om han tar lån!
Fin baklängestaktik!

Därav mitt "+ lite ränta" som jag skrev inom parantes.
Men SÅ jävla mycket handlar det inte om med så där små summor. En runda på krogen mindre under dessa 10 månader och räntan är betald.
Citera
2011-01-18, 03:46
Medlem
139s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Lån tar man när man köper bostad - aldrig annars. Det är en ganska bra och enkel regel att gå efter.

Studielån?
Citera
2011-01-18, 03:51
Medlem
fritatass avatar
Tack för alla snabba svar. Jag håller med er som tycker att lån vid 19års ålder är en dryg "start på livet". Samtidigt känner jag att det blir tusen gånger lättare att tjäna mer om man nu skulle få ett körkort på 2månader (Jag har bara övningskört två gånger, varav en gång körde jag ner i diket. Pappa vägrar låta mig röra hans älskade bil) ..

ÅH!!!
Citera
2011-01-18, 03:53
Medlem
Fimparens avatar
NEJ.. du ska INTE chansa... det är ju dumt som fan...
Lån ska man inte ta för sådana grejer, lån tar man om man får familj och kanske vill bo större eller liknande.. men då är det lite som en investering efter som att om du flyttar så får du ju OFTAST tillbaka dina pengar eller kanske tjänar en bra hacka på köpet.
Jag vet många av mina kompisar (25-35-års åldern) som just nu sitter å betalar multum för att dom tagit massa lån.. en av mina polare måste jobba 2 jobb i många år till nu för att betala sina lån, han tog lån för körkort, sen ville han ha en bil... sen brakade bilen ihop för ofta å vart dyrt att laga..
då tyckte han att köpa en dyrare bättre bil på ett till lån var en bra idé !!

Gör inte bort dig, ta inga lån.. kolla med föräldrarna... dom lånar säkert ut åt dig.
Citera
2011-01-18, 03:59
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 139
Studielån?
Naturligtvis min herre! Studie- och bostadslån. Båda är en investering för framtiden
Senast redigerad av knullklasson 2011-01-18 kl. 04:01.
Citera
2011-01-18, 04:15
Medlem
Cannabizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic-
Körkort kostar dig inte mer än 5000.-
Boken kan jag fixa fram, sen är det bara å plugga en del tills du känner dig säker!
Uppkörningen finns det fler sätt att klara på!
1) Övningsköra!!!!!!!!
2) Observera och fråga saker så fort du åker bil....

Jo har han någon att övningsköra med så är det möjligt att fixa för ca 5000 men annars blir det dock jäkligt mycket dyrare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in