2011-01-17, 23:34
Medlem
Ska precis brja lsa programmering i plugget. Vi ska anvnda oss av Ada med emacs som editor och gnat kompilator. Jag tnkte dra hem de p den egna datan. Men ... Jag lyckas inte starta emacs i ett eget fnster utan de startar upp i terminalen vilket inte alls r nskvrt. Ngon som kanske har en lsning p problemet? Jag r helt grn p omrdet s va grna s pedagogiska ni bara kan! Vill ocks anvnda mig av just emacs, d det r de vi kommer jobba med i skolan s ngon annan editor r inte aktuell.
Citera
2011-01-17, 23:42
Medlem
Du lser I/Ii p LiTH kanske? Har fr mig dem har en Adakurs som borde brja idag.

Vilken editor du anvnder spelar verkligen ingen roll, utan det r kompilatorn som r det viktiga. Koden kan du skriva i en vanlig texteditor om du s nskar.

I vrigt s vet jag inte, google is you friend
Citera
2011-01-18, 14:05
Medlem
fixiefyllas avatar
du kan ju alltid dra ner aquamacs eller dyl. http://www.emacswiki.org/emacs/EmacsForMacOS. emacs-kortkommandona "ackorden" r ju desamma som i emacs p solaris eller vilka salar ni nu kr i
Senast redigerad av fixiefylla 2011-01-18 kl. 14:07.
Citera
2011-01-20, 08:48
Medlem
Fattar inte problemet. Om du vill ha ett eget fnster r det vl bara att starta en ny session (cmd+n).
Citera
2011-01-20, 09:21
Medlem
ugglans avatar
Om du vill ha Emacs med grafiskt grnssnitt kan du ppna emacs.app via applicationsmappen
Citera
2011-01-20, 09:54
Medlem
Testa att skriva "emacs &" i terminalen fr att ppna emacs, det borde funka.
Citera
2011-01-20, 11:34
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Frstr inte riktigt problemet. Om du nu mste kra Emacs fr du nog installera denna versionen och kra det som ett vanligt program. Annars om du ska kra vanliga Emacs, men i ett fnster istllet fr i terminalen fr du installera X11 och en window manager tror jag. Lite omstndigt.

Jag tycker gott du kan kra ntt annat n Emacs. Smultron r en smidig liten editor och TextWrangler r den jag anvnder. Sedan ska TextMate vara bra. Samtliga finns p App Store och TextWrangler r gratis.

Vad gller GNAT s r det en del av GCC s det r vl bara att kra p om du har Xcode installerat? Om du kommer hlla p mer och mer med Terminalen kan jag rekommendera att du installerar Homebrew som r en pakethanterare fr OSX. Det kommer gra ditt liv mycket enklare. Framfr allt om det antas att ni anvnder Linux p er kurs.
Citera
2011-01-20, 14:24
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Frstr inte riktigt problemet. Om du nu mste kra Emacs fr du nog installera denna versionen och kra det som ett vanligt program. Annars om du ska kra vanliga Emacs, men i ett fnster istllet fr i terminalen fr du installera X11 och en window manager tror jag. Lite omstndigt.

Jag tycker gott du kan kra ntt annat n Emacs. Smultron r en smidig liten editor och TextWrangler r den jag anvnder. Sedan ska TextMate vara bra. Samtliga finns p App Store och TextWrangler r gratis.

Vad gller GNAT s r det en del av GCC s det r vl bara att kra p om du har Xcode installerat? Om du kommer hlla p mer och mer med Terminalen kan jag rekommendera att du installerar Homebrew som r en pakethanterare fr OSX. Det kommer gra ditt liv mycket enklare. Framfr allt om det antas att ni anvnder Linux p er kurs.

finns en jtteenkel orsak till varfr h*n vill kra emacs, tentorna grs p ett tok-begrnsat konto i Solaris med typ bara emacs. jvligtbra att vara hyffsat bekant med emacs d, det r ju inte precis "normala" kortkommandon

boojah, installerar du X11 (ligger p nn av skivorna som kom med datorn) s kan du ssha in till astmatix.ida.liu.se med x-forwarding och p s stt kra emacs p skolan fast fnstren r p din dator.
frga labbassen s frklarar de skert om du inte hajar, de brukar kunna
Citera
2011-01-20, 21:20
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Han behver inte installera X11 fr att anvnda ssh. Det finns med i OSX frn brjan. Det mesta finns med, men som sagt r det ven kckt att installera en pakethanterare som Homebrew om man tnker anvnda Terminalen mycket (vilket man br gra).
Citera
2011-01-20, 21:22
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Han behver inte installera X11 fr att anvnda ssh. Det finns med i OSX frn brjan. Det mesta finns med, men som sagt r det ven kckt att installera en pakethanterare som Homebrew om man tnker anvnda Terminalen mycket (vilket man br gra).
ska man gra X-forwarding r det smidigt att ha en X-server p klientsidan...
Citera
2011-01-21, 10:22
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixiefylla
ska man gra X-forwarding r det smidigt att ha en X-server p klientsidan...

Haha, tittar man p handboll samtidigt som man r p Flashback lser man visst inte hela inlggen. Du har s klart rtt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in