Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-17, 23:34
Medlem
Ska precis börja läsa programmering i plugget. Vi ska använda oss av Ada med emacs som editor och gnat kompilator. Jag tänkte dra hem de på den egna datan. Men ... Jag lyckas inte starta emacs i ett eget fönster utan de startar upp i terminalen vilket inte alls är önskvärt. Någon som kanske har en lösning på problemet? Jag är helt grön på området så va gärna så pedagogiska ni bara kan! Vill också använda mig av just emacs, då det är de vi kommer jobba med i skolan så någon annan editor är inte aktuell.
Citera
2011-01-17, 23:42
Medlem
Du läser I/Ii på LiTH kanske? Har för mig dem har en Adakurs som borde börja idag.

Vilken editor du använder spelar verkligen ingen roll, utan det är kompilatorn som är det viktiga. Koden kan du skriva i en vanlig texteditor om du så önskar.

I övrigt så vet jag inte, google is you friend
Citera
2011-01-18, 14:05
Medlem
fixiefyllas avatar
du kan ju alltid dra ner aquamacs eller dyl. http://www.emacswiki.org/emacs/EmacsForMacOS. emacs-kortkommandona "ackorden" är ju desamma som i emacs på solaris eller vilka salar ni nu kör i
Senast redigerad av fixiefylla 2011-01-18 kl. 14:07.
Citera
2011-01-20, 08:48
Medlem
Fattar inte problemet. Om du vill ha ett eget fönster är det väl bara att starta en ny session (cmd+n).
Citera
2011-01-20, 09:21
Medlem
ugglans avatar
Om du vill ha Emacs med grafiskt gränssnitt kan du öppna emacs.app via applicationsmappen
Citera
2011-01-20, 09:54
Medlem
Testa att skriva "emacs &" i terminalen för att öppna emacs, det borde funka.
Citera
2011-01-20, 11:34
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Förstår inte riktigt problemet. Om du nu måste köra Emacs får du nog installera denna versionen och köra det som ett vanligt program. Annars om du ska köra vanliga Emacs, men i ett fönster istället för i terminalen får du installera X11 och en window manager tror jag. Lite omständigt.

Jag tycker gott du kan köra nått annat än Emacs. Smultron är en smidig liten editor och TextWrangler är den jag använder. Sedan ska TextMate vara bra. Samtliga finns på App Store och TextWrangler är gratis.

Vad gäller GNAT så är det en del av GCC så det är väl bara att köra på om du har Xcode installerat? Om du kommer hålla på mer och mer med Terminalen kan jag rekommendera att du installerar Homebrew som är en pakethanterare för OSX. Det kommer göra ditt liv mycket enklare. Framför allt om det antas att ni använder Linux på er kurs.
Citera
2011-01-20, 14:24
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Förstår inte riktigt problemet. Om du nu måste köra Emacs får du nog installera denna versionen och köra det som ett vanligt program. Annars om du ska köra vanliga Emacs, men i ett fönster istället för i terminalen får du installera X11 och en window manager tror jag. Lite omständigt.

Jag tycker gott du kan köra nått annat än Emacs. Smultron är en smidig liten editor och TextWrangler är den jag använder. Sedan ska TextMate vara bra. Samtliga finns på App Store och TextWrangler är gratis.

Vad gäller GNAT så är det en del av GCC så det är väl bara att köra på om du har Xcode installerat? Om du kommer hålla på mer och mer med Terminalen kan jag rekommendera att du installerar Homebrew som är en pakethanterare för OSX. Det kommer göra ditt liv mycket enklare. Framför allt om det antas att ni använder Linux på er kurs.

finns en jätteenkel orsak till varför h*n vill köra emacs, tentorna görs på ett tok-begränsat konto i Solaris med typ bara emacs. jävligtbra att vara hyffsat bekant med emacs då, det är ju inte precis "normala" kortkommandon

boojah, installerar du X11 (ligger på nån av skivorna som kom med datorn) så kan du ssha in till astmatix.ida.liu.se med x-forwarding och på så sätt köra emacs på skolan fast fönstren är på din dator.
fråga labbassen så förklarar de säkert om du inte hajar, de brukar kunna
Citera
2011-01-20, 21:20
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Han behöver inte installera X11 för att använda ssh. Det finns med i OSX från början. Det mesta finns med, men som sagt är det även käckt att installera en pakethanterare som Homebrew om man tänker använda Terminalen mycket (vilket man bör göra).
Citera
2011-01-20, 21:22
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Han behöver inte installera X11 för att använda ssh. Det finns med i OSX från början. Det mesta finns med, men som sagt är det även käckt att installera en pakethanterare som Homebrew om man tänker använda Terminalen mycket (vilket man bör göra).
ska man göra X-forwarding är det smidigt att ha en X-server på klientsidan...
Citera
2011-01-21, 10:22
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixiefylla
ska man göra X-forwarding är det smidigt att ha en X-server på klientsidan...

Haha, tittar man på handboll samtidigt som man är på Flashback läser man visst inte hela inläggen. Du har så klart rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in