Citat:
Ursprungligen postat av Morte
Jag håller med, hyenorna är ingenting jämfört med människorna. Du vill utrota hyenorna pga vad de gjorde i filmen, men du vill inte utrota människorna. Ganska konstigt imo, eftersom människorna är då tusen gånger grymmare mot varann, djuren planeten etc...
Människorna plågar inte de här djuren. De äter inte upp dem levande. Det är hyenorna som gör det. Dessutom så skulle jag gärna vilja se att de människor som plågar djur och orsakar onödigt lidande utrotas. Vart har jag skrivit att jag inte vill det?
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Jag är inte djurrättsaktivist, men det är väl rimligen en skillnad på vad som försiggår i naturen, mellan djur som bara har överlevnad som mål, och vad som händer som händer i den mänskliga världen, där vi trots allt kan klara oss utan att plåga djur?
En hyena kan inte direkt odla sin egen mat om den skulle tröttna på att vara rovdjur, däremot kan nog människan rent medicinskt klara sig utan att döda eller plåga djur. Jag är dock inte vegan, eller ens vegetarian, men jag kan tänka mig att resonemanget är ungefär så här, har jag fel får väl någon rätta mig.
Jag vill minska lidandet och jämför lejonen med hyenorna då de har typ samma funktion, med dödar radikalt annorlunda. Att det "försiggår i naturen" tar ju inte bort det faktumet att plågandet faktist pågår. Skulle du vara lika likgiltlig om en människa blivit uppäten levande av hyenor, och sagt att "det är sånt som händer i naturen"? Lejon klarar av att inte plåga i onödan och det skulle hyenor också göra, men det gör de inte för det vill de inte. Det ligger inte i deras natur. Att de inte kan odla mat är totalt irrelevant. Det minskar inte de plågade djurens lidande på något sätt.
Ni har inte övertygat mig. Jag vill fortfarande se hyenor helt utrotad från jordens yta så lejonen tar deras plats. Jag ser inget positivt med att behålla status quo i naturen eftersom djur dagligen går denna fruktansvärda död till mötes i nuvarande situation. Vi har makten att ingripa och borde göra det istället för att se på.