2011-01-17, 20:00
Bannlyst
Hej! Jag bara undrar om det är tillåtet ge bort vapen/ ta emot vapen här på FB. (licenspliktiga skjutvapen)
Jag pratar naturligtvis om konversationer som utspelar sig via PM. Är detta tillåtet?
Flashback kan ju rimligtvis inte veta vem som har vapenlicens och inte.

Fråga 2: Stämmer det att Flashback aldrig någonsin lämnar ut IP-adresser? (Till polis/åklagarmyndighet eller liknande)

Mvh /Straybullet.
Citera
2011-01-17, 20:04
Medlem
Flashbacks server ligger väl utomlands? Då bör dom ju inte behöva lämna ut IP-adresser.

Ger man bort ett licensvapen så måste man veta att personen i fråga har licens för vapnet, annars blir de vapenlangning. (osäker på den juridiska termen).
Citera
2011-01-17, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Flashbacks server ligger väl utomlands? Då bör dom ju inte behöva lämna ut IP-adresser.

Ger man bort ett licensvapen så måste man veta att personen i fråga har licens för vapnet, annars blir de vapenlangning. (osäker på den juridiska termen).
Jo, men vad innebär det fetmarkerade rent praktiskt? Det är ju det som är det intressanta.
Juridik känns som fel forum då detta handlar om Flashback som site och deras policys, därför uppmanar jag mod att inte flytta tråden.
Senast redigerad av Straybullet 2011-01-17 kl. 20:10.
Citera
2011-01-17, 20:07
Medlem
Jarans avatar
https://www.flashback.org/t1419920

denna tråd kan ge din informationen du behöver.
Citera
2011-01-17, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
https://www.flashback.org/t1419920

denna tråd kan ge din informationen du behöver.
Tyckte dessvärre inte att den tråden gav särskilt mycket information alls.
Bortsett från att det förstås är trevligt att det finns andra personer som tänkt i samma banor som jag.
Citera
2011-01-17, 20:19
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Tyckte dessvärre inte att den tråden gav särskilt mycket information alls.
Bortsett från att det förstås är trevligt att det finns andra personer som tänkt i samma banor som jag.
det står i tråden typ att det bara är tändningsmekanismen som är olaglig.
vet dock inte hur det är om båda ska ha licens, han måste väl få licens när du lämmnar över det.
Citera
2011-01-17, 20:45
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Hej! Jag bara undrar om det är tillåtet ge bort vapen/ ta emot vapen här på FB. (licenspliktiga skjutvapen)
Jag pratar naturligtvis om konversationer som utspelar sig via PM. Är detta tillåtet?
Flashback kan ju rimligtvis inte veta vem som har vapenlicens och inte.

Fråga 2: Stämmer det att Flashback aldrig någonsin lämnar ut IP-adresser? (Till polis/åklagarmyndighet eller liknande)

Mvh /Straybullet.
Flashback lämnar inte ut IP-adresser
Citera
2011-01-17, 20:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Rent praktiskt borde det väl inte vara tillåtet enligt regel 1.04. eftersom det är olagligt att inneha licenspliktiga vapen i Sverige utan att ha licens för dessa. Om någon genom Flashback förmedlar ett licenspliktigt vapen till någon utan licens bryter den personen väl mot 1.04. då denna bryter mot lagen...

Eller är jag helt snett på det?

1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet
Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
Citera
2011-01-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Rent praktiskt borde det väl inte vara tillåtet enligt regel 1.04. eftersom det är olagligt att inneha licenspliktiga vapen i Sverige utan att ha licens för dessa. Om någon genom Flashback förmedlar ett licenspliktigt vapen till någon utan licens bryter den personen väl mot 1.04. då denna bryter mot lagen...

Eller är jag helt snett på det?

Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.
Men 1.04 gäller på brittiska lagar och inte svenska?
Citera
2011-01-17, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Flashback lämnar inte ut IP-adresser
Det är så alltså? Intressant.
Citat:

Mjo, men vem vet vem som innehar vapenlicens eller inte. Inte jag, inte du och definitivt inte flashbacks moderatorer eller administratörer. Eller hur?
Senast redigerad av Straybullet 2011-01-17 kl. 21:25.
Citera
2011-01-17, 21:23
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Men 1.04 gäller på brittiska lagar och inte svenska?

Är inte helt säker på det men förtydliga gärna på vilket sätt det i Storbritannien är lagligt att bryta mot svenska lagar?

Att Flasback är registrerat som brittiskt och inte svenskt vet jag men i regelverket står det inte något om svensk eller brittisk lagstiftning...

Självklart kan du ha rätt, men jag har svårt att se att det enligt brittisk lag är tillåtet att överlåta licenspliktiga vapen till någon utan licens... Att de tillåter att det sker i andra länder än där brittisk lag gäller tror jag inte heller. Om man jämför med Sverige och svensk lag, så har inte svenskar (Medborgare.) rätt att bryta mot andra länders lagar om de befinner sig utanför Sverige, utan kan ställas inför rätta i Sverige för sådan verksamhet...
Citera
2011-01-17, 21:27
Medlem
Citat:
Är inte helt säker på det men förtydliga gärna på vilket sätt det i Storbritannien är lagligt att bryta mot svenska lagar?
.
Alltså jag menar att man diskuterar saken på flashback och där går det under brittisk lag. Sen vad som händer i verkligheten har ju Flashback inget med att göra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in