2011-01-17, 18:28
Medlem
Har som sagt en hp pavillion dv7 som jag nu har tänkt mig att försöka öppna och rensa på damm från fläkt osv. Hur görs detta smidigast? nån som kanske har eller kan tipsa om nån sida som kan guida en igenom denna operation som jag fått för mig inte är så lättvindig?
Citera
2011-01-17, 19:24
Medlem
Leif-Oskars avatar
Nu vet jag inte riktigt hur det är på en DV7 men jag har rensat en DV8xxx åtskilliga gånger.
Det sitter ett knippe skruvar på undersidan. I stort sett alla ska bort om du ska lyfta loss hela undersidan.

På DV8xxx är det dock svårt att få bort hela undersidan, så jag har nöjt mig med att skruva loss de mindre luckorna och dammat ur där. Det är ju inte 100% men det räcker för det mesta då det oftast är CPU fläkten och alla flänsar i närheten som drar till sig det mesta dammet.

Som underhållsdamning kan det räcka att blåsa in lite tryckluft genom fläkthålet på sidan så att det drar ut ur hålet på undersidan. I sidohålet sitter det oftast groteskt mycket damm om man inte gjort rent på länge.

Vid all rengöring, se till att strömsladd och batteri är utplockat
, låt datorn stå någon minut helt strömlös innan du börjar skruva/damma.

Håll alltid tryckluftstuben (om det är en sådan du använder) helt lodrät
- dvs. som den bör hållas. Annars riskerar du att den kommer ut i underkyld form och kondenserar på det du sprejar. Det där är lömskt för kylan kan få plast att spricka/skorva sig.

Låt datorn stå ett par minuter efter damning innan du skruvar ihop den så att drivgasen för tryckluften får en chans att åka ur systemet.
Citera
2011-01-18, 13:43
Medlem
okej tack så mycket för hjälpen, ska göra ett försök!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in