2011-01-17, 16:51
Medlem
Tja.

Jag bor i centrala stockholm och vill verkligen lära mig spela darbuka på riktigt, genom att ta lektioner, helst via en kunnig lärare.

Tackar verkligen till den som kan tipsa om en instruktör eller vet hur jag ska gå till väga för att finna en!
Senast redigerad av ahmetinejat 2011-01-17 kl. 16:54.
Citera
2011-01-17, 17:41
Medlem
Någon fffss!==!=!(/)=)
Citera
2011-01-17, 17:51
Bannlyst
Gå och fråga hos någon islamsk kulturförening.
Citera
2011-01-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Gå och fråga hos någon islamsk kulturförening.
Det var inte roligt.
Citera
2011-01-17, 21:08
Medlem
Seriösa svar tack??
Citera
2011-01-18, 18:26
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Har själv en sån hemma och kan säga inte fan är det svårt att lära sig sådant själv då det är ett rätt så simpelt instrument.
Citera
2011-01-19, 14:33
Medlem
Stämmer.

Skaffa dig en sån och spela till passande musik så kommer du att lära dig själv. Det är jag helt säker på.
Jag skulle säga att för det instrumentet så gäller nog mer än 99% övning på egen hand.
Citera
2011-01-19, 18:54
Medlem
Janus-Richmonds avatar
håller med ovanstående. Beror dock på vilken tidigare erfarenhet du har från slagverk. Jag själv hade inga problem efter att ha spelat trumset samt lite djembe under några år men totala nybörjare inom slagverk kan ju ha problem i att få rytmen rätt, då kanske en kurs kan vara bra.

Att få till slagen lär man sig snabbt med lite övning, men var beredd på att det kommer göra lite ont i händerna i början eftersom du till viss del skall slå in i kanten av trumman som är av metall.

Finns säkert en del på youtube också, som tex
http://www.youtube.com/watch?v=eLpablRicOc
Citera
2011-02-24, 16:28
Medlem
Jag spelar mycket live oså och om ni är intresserade så kan ja hjälpa er med eventuella frågor... pm för min email
Citera
2011-11-30, 13:52
Medlem
Det må se ut som ett simpelt instrument vid första anblicken men det krävs talang, bra känsla för rytm och 5 timmars tränings per dag för att bli proffs. Darbukan är hänsynslös. Missar du att öva en dag så hamnar du en vecka tillbaks i tiden. Instrumentet kräver oerhört tålamod och man kommer ingenstans om man inte brinner för att spela.

Man måste ta lektioner då det finns slag, ackord och rytmer man måste lära sig. En viktig aspekt i spelandet är att man måste lära sig att "dela på hjärnhalvorna" i den mening att man spelar basrytmen med ena handen och lägger till melodier med den andra på samma gång.

Darbukan och trummor överlag är världens viktigaste instrument. Det är dom som håller igång rytmen. Slå fel på darbukan under spelning med andra musikanter så hamnar hela orkestern ur balans.

Lycka till. En ny värld väntar, rytmikens värld är en oändlig resa. Alla som har förmågan borde lära sig ett isntrument, vilket som helst, då det är bland det bästa som finns.
Citera
2011-12-05, 09:57
Medlem
Symptms avatar
Jag brukar gå runt med min Oud i Stockholm på pendeln, t-banan när jag far mellan olika saker, varje dag tröffar jag nya musiker. Det är på detta settet jag har lärt känna många persiska, turkiska, arabiska musiker här i stan

Flera butiker i Stockholm säljer darbouka bland annat.

4-Sound Slagverk
Kairo Bazar
Handel & Vandel
Sumpan Musik
Senast redigerad av Symptm 2011-12-05 kl. 09:59.
Citera
2019-06-07, 11:40
Medlem
prokaryotkungens avatar
Nekropostar med ett glatt:
+1 på det ezber skrev.

Har gått nybörjarkurser med folk som lärt sig själva, från internet, avancerade videokurser med mera och de har fått börja om.
Lär dig grunderna med en duktig lärare, därifrån kan man gå långt själv.

Mohamed somethingorother på EKC dansskola i stockholm är klassiskt arabiskt skolad och har spelat i nästan 40 år.

I värsta fall rekommenderar jag Faisal Zedan's dvd-kurs. Det är den enda jag bläddrat i som bryter ned rytmerna rätt och lär ut slagtekniken bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in